Permalänk
Medlem

Ny dator runt 10-12000kr

Dags att köpa ny dator efter fyra år, så skulle behöva lite tips så att man inte bygger sig en flaskhals

Vill gardera mig lite för framtiden så tänkte satsa på intels quadprocessor med tanke på att det även ryktas om att de kommer sänkas i pris i juli.

Det jag kommer använda datorn till är mmorpg-spel, programmering och det kommer även bli en del 3d-modellering till hösten då jag börjar plugga spelutveckling och det är väl där kan jag tänka mig att en quadprocessor främst kan komma till användning i dagsläget.

De komponenter jag kikat på är då följande

Citat:

Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.
CMCENT5BL

Xilence 600W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0
XILPSURW-600

Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
ASP5N32-ESLIPL

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
2GBDDR2CVK667X2

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2
WDC250KS

BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
BFG88GTSOC

Om jag ska överklocka så kommer det nog inte bli så mycket i så fall, men kommer minnena att räcka till eller borde jag köra på ett par 6400 minnen istället?

Så småningom tänkte jag nog även skaffa ett extra grafikkort och köra SLI, men just nu sitter jag fortfarande och väntar på en prissänkning på GTX-korten för att se om man kanske har råd med ett eller om man ska nöja sig med ett GTS med 640mb ?

Är det värt att köpa bara 2gb ram och kanske ett bättre grafikkort ifall att GTX-korten inte droppar i pris inom den närmsta framtiden?

Är det något som ser tokigt ut med komponenterna jag har valt så kom gärna med förslag på alternativ

Tack på förhand!

Permalänk

Var tänker du köpa den? Annars ser det fint ut, grafikkortet är dock fabriksklockat, så du kan nog kapa 500 spänn där och kanske klcoka själv istället men det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken verkar ha rätt bra priser på det mesta, så det blir troligen där jag köper.

Det kan kanske vara värt att hitta ett lite billigare kort o klocka det själv då
Den som spar han har

Permalänk

Jo, datorbutiken har bra priser. Annars ser systemet mycket bra ut, något bättre än mitt

Permalänk
Medlem

Härligt, bara o vänta på att Intel ska sänka sina priser på quadprocessorerna då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyria
Härligt, bara o vänta på att Intel ska sänka sina priser på quadprocessorerna då

Samma här, ska köpa ett liknande system

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W