Jag har gjort bort mig!. (k9n sli och amd 6000+)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort bort mig!. (k9n sli och amd 6000+)

Hejsan!

Nu är det som så att jag har köppt dator på komplett.se men när jag startar upp datorn står det

"CMOS check sum bad
warning unknown processor revision
the processor(s) installed in your system are of an unknown revision, please contact your bios vendor for appropiate updates, fatal error..system halted"

Processorn är en https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331906

Moderkortet är https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320228

Jag kan absolut inte göra någontinga alls inte komma åt bios eller någonting för om man lyckas uppdatera bios ska det tydligen funka enligt vad komplettsa support skrev till mig så kunde jag lösa allt här

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=b...

Hur ska jag göra? Har läst runt lite men jag fattar inte riktigt hur folk gjort om dom har lyckats uppdatera bios utan att först stoppa i en äldre socket am2 processor som moderkortet stödjer.

Alltså kan man inte på något sätt uppdatera bios och med hjälp av en diskett komma iordning med detta problem eller är det så sjukt att jag måste KÖPA en äldre modell av am2 processor för att först kunna starta upp datorn och sedan uppdatera för att kunna köra min processor?.

Snälla hjälp!.

MVH

Johnny

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta rätt vanligt, har inte sett någon lösning annat än att slänga in en äldre processor för att fixa nytt BIOS. Eventuellt kan du väl skicka in kortet till Komplett och be fixa det, eller beställa BIOS-chip från MSI kanske.

Jag har en 3800+ att låna ut eventuellt...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Ok det ante mig.

Uppskattar verkligen att du skulle kunna tänka dig att låna ut en processor till mig :D. Men jag ska bara höra mig för o se om det finns någon i Borås/Svenljunga trakterna som kan tänka sig att låna ut en först för du bodde i Stockholm såg ja.

Men som sagt att du ens funderar på att låna ut en processor till någon du inte känner får jag verkligen tacka för!!!!.

MVH Johnny

Permalänk
Medlem

hände typ samma sak för mig! som tur är så har jag lite reserv grejer hemma , i detta fall vart min sempron am2 räddningen då kunde jag flasha bios. alltid bra med skrot hemma i lådorna

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig med dom prylarna. Jag skickade tillbaka moderkortet för uppgradering av BIOS kostnadsfritt.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk

Nejnejnej, tanka ner det senaste BIOS´et på en annan dator och lägg in det på en diskett, flasha sedan med disketten om det går att flasha i BIOS...

EDIT: såg att du hade ett MSI-kort

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade komplett nu ska dom ta moderkortet o flasha det och det är bäst för dom att dom gör de gratis :D.

Ni ska iaf ha STORA tack för hjälpen!.

\\Johnny

Permalänk
Medlem

Har köpt en sån här bräda http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=1&model=1163&l1=...
och en AMD AM2 5600+ CPU (6000 var det för lång beställningstid på)
Är det möjligt att jag råkar ut för samma problem?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Skulle inte tro det, men det beror också på vilket BIOS moderkortet kommer med, alltså hur länge det har legat i lagret sedan tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Skulle inte tro det, men det beror också på vilket BIOS moderkortet kommer med, alltså hur länge det har legat i lagret sedan tillverkningen.

mmm,jo jag tänket på det med. Annars blir det att skicka tillbaka eller kolla med någon butik här. Alternativt kör Diskettflash. Har för mig dock att man kan flasha om denna med USB minne.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
mmm,jo jag tänket på det med. Annars blir det att skicka tillbaka eller kolla med någon butik här. Alternativt kör Diskettflash. Har för mig dock att man kan flasha om denna med USB minne.

- Jadu, det kan man göra och du har valt ett väldigt bra moderkort, det är riktigt grymt. Här kan du flasha i BIOS från diskett eller USB, bara att lägga in från annan dator.

Men det ska väll inte bli någon ny trend att man ska behöva vara rädd för att moderkortet inte kommer att stödja ens CPU

Permalänk
Medlem

Från originalposten
"CMOS check sum bad
warning unknown processor revision
the processor(s) installed in your system are of an unknown revision, please contact your bios vendor for appropiate updates, fatal error..system halted"

I och med att att meddelandet kommer upp på skärmen så fungerar processorn på moderkortet, eventuellt med begränsad funktionalitet. Det är MSI som gjort bort sig och låser systemet bara för att processorn är av okänd revision.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jadu, det kan man göra och du har valt ett väldigt bra moderkort, det är riktigt grymt. Här kan du flasha i BIOS från diskett eller USB, bara att lägga in från annan dator.

Men det ska väll inte bli någon ny trend att man ska behöva vara rädd för att moderkortet inte kommer att stödja ens CPU

Ah. OK Skönt att veta. Det är inte jag som skall ha datorn. Bygger för en kompis räkning. Han skall använda den till foto och spel.
Det blir nog ingen klockning, utan han ville ha så stabilt som möjligt på normal klock. Men vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag installerade precis K9N och en AMD 6000+. När det svaret kom tryckte jag F1 och den boota som vanligt. Därefter Windowsinstallation, därefter uppdaterade jag BIOS till senaste och den känner nu igen revisionen på CPUn.

Testa att trycka F1 efter att det meddelandet kommer upp då skall den boota som vanligt och du kan installera och uppdatera BIOS med MSI Live update.

Kanske inte fungerar för alla men här var det inga problem.

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Hallå där!!!. Va det ett MSI K9N SLI Platinum moderkort som du lyckades trycka F1 på??.

\\J

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnnywe
Hallå där!!!. Va det ett MSI K9N SLI Platinum moderkort som du lyckades trycka F1 på??.

\\J

Ja det var det!

Detta:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320228

Det stod nånting med revision bla bla...sen fick jag valmöjligheten att trycka F1 = Resume då den laddade klart och kunde installera Windows.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Skumt det där, snickra ihop en låda till kärringens syster med lika moderkort (K9N Sli Platinum) och en 3600+.

Fick också den där texten fast utan: Fatal error, system halted.

Den knallade på och jag kunde efter installation dra hem en ny bios och flasha.

Måste tillägga att jag va tvungen att snida dit en liten fläkt på chipset då flänsen blev otäckt varm.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Ja det var det!

Detta:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320228

Det stod nånting med revision bla bla...sen fick jag valmöjligheten att trycka F1 = Resume då den laddade klart och kunde installera Windows.

OMG!!!!!!!!!!!! Det är ju precis samma moderkort som jag beställt varför får inte jag möjligheten att trycka F1 för? har du annan processor än jag? kolla gärna högst upp på denna hemsida och se länkarna jag har där.

I övrigt så om du nu har precis samma moderkort o processor som jag så borde jag också kunna trycka på F1 knappen? Kan det vara som så att mitt moderkort är mycke äldre? Det kanske därför inte har samma drivrutiner som ditt?.

SKUMT?

MVH Johnny

Permalänk

Hej Johnny.

Jag har precis samma grejer som du, inköpta på samma ställe (Komplett.se). Så självklart hade jag samma problem med att BIOS versionen inte hade stöd för 6000+ CPU:n.

Ringde Komplett som skickade ett nytt BIOS chip som var flashat mrd senaste uppdateringen. Mkt bra lösning.

Tyvärr funkar inte datorn i alla fall då CPU tempen stiger oroväckande snabbt då jag kommit in i BIOS setup. Vid 70 grader stänger datorn av sig. Det tar ca 1-2 min beroende på hur varm CPU var när man startade.

Har testat att montera om Kylflänsen (vänt den 180 grader) och testat att applicera ny kylpasta mm. Även testat att ha en hårtork med kall luft blåsa på hela paketet men temperaturen har i alla fall jobbat sig snabbt upp till 70 grader och sedan shutdown...

Börjar fundera på om det verkligen var BIOS som var problemet.

Kylflänsen med fläkt (som är AMD original som kommer med CPU) blir myket varm väldigt snabbt så värmen från CPU:n transporteras helt klart upp i flänsarna men sedan kommer den inte vidare eller så är det skit med min 6000+ processor.

Hursomhelst funderar jag på om det är Moderkortet, CPU eller Kylpaketet som är problemet.

Hoppas att det hela går bättre för dig. Men om datorn stänger av sig efter ett tag så kolla H/W inställningarna i BIOS setup för att se hur tempen i CPU:n ser ut för dig ( om du får igång datorn och kommer in i BIOS ).

Jag funderar vidare på det här problemet.

MVH Andreas

Permalänk
Medlem

Ang temp så verkar det skilja mellan moderkort och/eller CPUer, jag & min bror köpte likadant moderkort, jag en 2400MHz (4800+) prolle och han en 2200 (4400+), vi körde båda på ca 2600MHz, lika kylare med, jag plockade ihop båda.

Skillnaden är att min temp ligger onormalt (10-20C) högre än hans, jag kör då spänningen på 1.45 och han på 1.6v!!!

Har installerat om kylningen på båda datorerna men ingen skillnad. Det måste vara fel på både min och hans temp, min går över 70C på original frekvens och spänning och han kan köra 1.6v på 2600MHz och få lägre load temp. Jag har bytt kylning (Ultra 120, 2*120mm) och kan inte få samma låga temp som han ändå (då med samma spänning). Gillar verkligen inte det här, auto shutdown eller tempstyrningen fungerar inte heller så lite oroande är det.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma fel..
Gjorde dock som tidigare talare att jag körde F1 + nyinstallation av XP + MSI liveupdate - klart!

Tack Aure!

EDIT:

Någon mer som har problem att installera Windows Vista?

XP funkar klockrent men när Vista nästan är färdiginstallerat och startar om så kommer den inte längre än halvvägs innan datorn bootar om igen! Mycket störande!

Någon som har en lämplig lösning? Snälla!?

Det känns som ett hårdvarufel... Inget anslutet förutom T-bord och mus... och skärm!

/Tobson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas73
Hej Johnny.

Jag har precis samma grejer som du, inköpta på samma ställe (Komplett.se). Så självklart hade jag samma problem med att BIOS versionen inte hade stöd för 6000+ CPU:n.

Ringde Komplett som skickade ett nytt BIOS chip som var flashat mrd senaste uppdateringen. Mkt bra lösning.

Tyvärr funkar inte datorn i alla fall då CPU tempen stiger oroväckande snabbt då jag kommit in i BIOS setup. Vid 70 grader stänger datorn av sig. Det tar ca 1-2 min beroende på hur varm CPU var när man startade.

Har testat att montera om Kylflänsen (vänt den 180 grader) och testat att applicera ny kylpasta mm. Även testat att ha en hårtork med kall luft blåsa på hela paketet men temperaturen har i alla fall jobbat sig snabbt upp till 70 grader och sedan shutdown...

Börjar fundera på om det verkligen var BIOS som var problemet.

Kylflänsen med fläkt (som är AMD original som kommer med CPU) blir myket varm väldigt snabbt så värmen från CPU:n transporteras helt klart upp i flänsarna men sedan kommer den inte vidare eller så är det skit med min 6000+ processor.

Hursomhelst funderar jag på om det är Moderkortet, CPU eller Kylpaketet som är problemet.

Hoppas att det hela går bättre för dig. Men om datorn stänger av sig efter ett tag så kolla H/W inställningarna i BIOS setup för att se hur tempen i CPU:n ser ut för dig ( om du får igång datorn och kommer in i BIOS ).

Jag funderar vidare på det här problemet.

MVH Andreas

Har nu skickat in hela mitt moderkort för uppdatering och hoppas på att det funkar när jag får hem det. Hoppas inte att jag får samma problem som du med värmen bara... Återkommer när jag fått hem mitt kort igen. Tack återigen för att ni delar erfarenheter!!!!.

MVH Johnny

Permalänk
Medlem

ohh,läskigt

Tjena, nu äre så att jag införskaffat mej ett moderkort som heter:

MSI K9N Neo (V1.X)

Den ska gå till min nya dator med en AM2 6000+ processor, kommer det alltså inte gå överhuvudtaget, eller kommer jag få fram F1 funktionen?

Hur fixade ni cpu värmen, som verkade stiga läskigt högt väldigt snabbt ?

Ska läsa igenom hela länken en gång till

Kom igen! Ser att de va en månad sen någon skrev i denna tråd, kan ni som fixat allt, skriva hur ni gjorde osv, om ni kan hjälpa mej för jag ska beställa cpun om en vecka och skulle va riktigt glad om de funka som de skulle när man plocka ihop den.

Permalänk

Om moderkortet du köper inte har lagat i lager under längre tid och därmed har ett äldre BIOS som inte stöder en 6000+, så går det inte.

Det beror helt på vilken BIOS version moderkortet kommer med.

Permalänk
Medlem

Okej, Köpte det för reducerat pris från Datorbutiken eftersom dom använt det i en mässa en gång, så då kanske dom har uppgraderat biosen?

Btw, är det svårt att skapa en installations diskett, med ny bios på?

Vet inte riktigt va jag ska söka efter på MSi's hemsida. Vad jag ska ladda ner liksom

Tack för responsen

Permalänk
Medlem

men asså jag läste den txt filen som man får med bioset när man laddar ner det från msi hemsida.
Och där står det att man får inte uppdatera bioset med diskett...?

"
WARNING!!!!!
DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!
DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!!
DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!
"

Permalänk
Medlem

Strunta i det. Det är för att de är rädda för noobs som vill stämma dem. Det brukar i allmänhet vara säkrare att flasha från diskett, eftersom Winflash programmen ofta är skapligt buggiga.

edit. jag hade samma text angående mitt mobo, jag lovar, allt blev _mycket_ bättre efter diskett-flash till senaste bios. Tom bättre än vad jag väntat, jag får ut mer ur mina minnen nu än vad jag lyckats med på två andra moderkort av andra märken.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk

aj tänkte i veckan beställa samma processor och moderkort men nu drar jag mig för det..
någon som vet om man slipper problemet om man fläskar på med detta moderkort istället?

Asus M2N32-SLI Premium Vista, DDR2,ATX, nForce 590 SLI, Socket-AM2, 2xPCI-Ex16
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333330
700 spänn dyrare men jag har aldrig flashat ett moderkort och drar mig för att göra det..
och värmen? hur löstes det? var det moderkort eller processorfläkten som följer ed som är oduglig?

otroligt tacksam för mer erfarenheter och eventuella lösningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Asus-kortet har bättre kylning från början, det kan hända att du behöver flasha det med. Det är upp till dig om du tycker kylningen är värd 700Kr. Man kan lösa det själv med en liten fläkt för typ 40Kr.

Det finns en miljard diskett-flash guider, men:

1. Ladda ner Dr.Dos Flash boot-diskett från http://www.bootdisk.com/
2. Dubbelklicka på filen så ber den dig sätta i en diskett, och en bootdiskett skapas.
3. Kopiera över bios-filen(xxxxxx.bin) samt flash-programmet, som du extraherat ur filarkivet från MSI/ASUS, till bootdisketten.
4. Boota med disketten(sätt floppy som 1st bootdrive i bios).
5. Låt Dr.Dos laddas, tills du har en kommandorad.
6. Vill du påminnas om vilka filer som finns på disketten kan du skriva: dir och trycka retur.
7. Skriv namnet på flashprogrammet, mellanslag, namnet på bios-filen på kommandoraden: xxxxxx.exe xxxxxxx.bin
8. Tryck Enter.
9. Följ instruktionerna på skärmen, låt allting gå klart, RÖR INTE några tangenter i onödan, STÄNG INTE AV!
10. Nu ombeds du att boota om, gör det mha ctrl-alt-del, om det inte sker automatiskt.
11. Efter om-boot stannar datorn på boot-skärmen, tryck del för att komma in i bios, välj "optimized defaults", spara, boota om igen.
12. Vid denna om-boot, tryck del igen för att komma in i bios, nu kan du ställa in dina egna specialinställningar. Välja rätt boot-drive osv. Boota om, igen.
13. Nu är det klart, nu kan du låta Windows laddas, nu behöver du inte gå in i bios igen förrän du vill klocka

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk

wow tack för snygg guid
ska dock höra med kundkontakt direkt vid beställning om de kan göra det på en gång innan de skickar varan..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280