Har en gammal sun maskin...

Permalänk
Medlem

Har en gammal sun maskin...

.. Närmare bestämt en Ultra 60 med dubbla professorer i och lite annat gott som bara står och skräpar..

Är lite sugen på något projekt..
Men att installera den och köra den som webbserver som idlar till 97% av tiden känns lite onödigt efter som man kan göra det på vilken gammal PC-häck som hellst som dessutom drar bra mycket mindre el...

Synd att låta en gammal fin burk bara stå och skräpa :/
Finns väl endel som har lite sunmaskiner här vad jag förstått..
Vad har ni era burkar till?

Permalänk

Jag har inte en själv, men skulle jag ha en, skulle jag svara

- Servrar !

EDIT: Finns väl inte så mkt annat o ha Sun-burkar till? Vad har du för diskar i den? Disk = Server liksom..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

server är väl trevligt, det är ju stabila burkar det handlar om.
annars funkar väl sparcarna hyfsat i seti@home jmf pentim2 odyl...? (prestanda per watt tänker jag då.)

själv hade jag tänkt att damma av min gamla ultra för att köra matlab på. (macversionen är verkligen väldigt tråkig...)

edit: annars är väl hela grejen med ultra60 att köra dubbla creator-kort? det om något är fräsigt värre!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min ultra10.

Jag har faktisk tänkt lite i andra banor som att använda den till desktop (arbetsstation).
Har ingen mus till den dock men ska först se till att hitta någon som vill/kan tänkas använda den.
Man skulle faktiskt kunna använda den i en befintlig terminal server miljö med t.ex LTSP eller Windows terminal server.

Permalänk
Medlem

Räkna Pi på den ) eller använda som backupp om det går, eller enklare lagring av filer. beror på hur stor hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag har en Blade 150 hemma på skrivbordet. Använder den mest som testmaskin och reservdesktop. Just nu rullar Solaris Express b64a på den.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Sun Sparcstation 20. 2x75Mhz, 512MB, 9,1GB, dubbla GFX osv..

Äter massor av ström, väsnas ordentligt.. Får stå i källaren tillsvidare.

Permalänk
Avstängd

Orka ha den som desktop, väsnas ju som fan, Solaris suger kuk som desktop och den är ju inte ens särskilt snabb.

Kör den som web-/databasserver eller något eller inte alls =P

Dubbla professorer is the shit!

Edit: Varsågod svenska folket! http://dubblaprofessorer.istheshit.net/
Vaarsågod!

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med.. Var mitt inlägg så jävla kul att du la upp det där?
Ta gärna bort det igen.

Permalänk
Medlem

Du kan använda den till att programmera program som utnyttjar flera professorer ifall du inte redan har köpt en dator med dualcore.

Permalänk

professorer haha

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vilka missförstånd det blev... Var har ni humorn?

JA..Jag vet att det heter processor..

Skrev professorer för att lät skoj.. Propp, propeller, professor osv... Kärt barn har många namn..

Permalänk
Medlem

japp jag tycker det är kul - jag säger också professor - för det är allt en smart rackare...eller två...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag har en gammal Ultra 5 med FreeBSD som webserver, funkar hur bra som helst (så länge man inte kör mediawiki eller andra tyngre PHP-applikationer). Jag har även planer på att ha en Blade 100 som filserver men den stödjer bara 120 GB-diskar så det blir nog inget med det.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!