Permalänk

Dator för 10000-15000

Tänkte bygga en ny dator för 10 000-15 000 kr. Datorn kommer främst användas till poker men även till spel, film, programmering och videokonvertering. Datorn ska inte väsnas men behöver inte vara helt knäpptyst.

Dessa delar har jag redan och antar att de bör fungera med nya datorn:

Chassi: Antec P180
PSU: Seasonic S12 500W
Hårddisk: 2 st Samsung P120 250 GB + 1 st extern 320 GB
Högtalare

Detta behöver jag alltså tips om:

Moderkort
CPU
RAM
Grafikkort

Har ingen koll på vad som är bäst på marknaden nu. Datorn ska klara av de senaste spelen utan problem. Ett uppgraderingspaket liknande http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910 kanske är bra? Fungerar alla moderkort i ett P180-chassi? (Kommer ihåg att när jag installerade moderkort senast så räckte PSU-kabeln precis.)

Kylning
Antar att originalkylning till CPU och grafikkort väsnas alldeles för mycket så behöver väl investera i tystare fläktar.

Hårddisk?
Är det värt att investera i en snabb hårddisk att ha OS och program på, t.ex. Raptor eller räcker de jag redan har?

Ljudkort?
Förutsatt att inte moderkortet har ett inbyggt ljudkort.

Diskettenhet och DVD-brännare
Bränner nästan aldrig DVD så behöver ingen superbrännare.

Tangentbord & mus
Ett enkelt men snyggt standardtangentbord och en trådlös mus med laddningsdocka.

Skärm
LCD med en upplösning på minst 1600*1200 (nödvändigt för pokerspelandet). Ska förstås också passa för spel.

Operativsystem
Windows Vista är väl det enda alternativet? Finns det nån anledning att köpa annat än Home Edition?