Permalänk
Robot

MediaCenter, Mirror-style

Denna gång är det ett bygge som kommer att göra det möjligt att avnjuta filmsamlingen på filservern utan att behöva sitta framför datorskärmen (med en 24" är det ändå rätt så OK), i en kontorsstol (där är problemet - soffan är skönare).

Detta bygge är egentligen ett gammalt projekt som då kallades "BlackBox" och som var tänkt att köra Mac OS-X. En Intel-baserad plattform var dedikerad till bygget, men den "beslagtogs" när min Shuttle-maskin dog. Det tomma chassit hamnade då i ett skåp för framtida bruk. Tanken på spegelfront och touchstart var född redan då, så glaset fanns redan hemma. De tre första bilderna i serien är från BlackBox-tiden - därav eventuella konstiga tidsfel i miljön.

När behovet av ett Mediacenter dök upp funderade jag på en lösning och tänkte att detta övergivna projekt kunde få komma till liv igen (om inte annat för att bli av med chassiramen ur skåpet). Så, ett nytt mATX-moderkort införskaffades, denna gång för socket 754 (AMD). En Mobile Athlon på 2.4 GHz införskaffades på eBay, 1 GB PC3200 drogs fram ur "delar över"-lådan och ett nätagg för mini-ITX (som skall klara P4-processorer) köptes in. Moderkortet blev ett AsRock med nForce-chipset (PCI-Express, SATAII). Till detta kom en 2.5" Samsung-disk på 120 GB. Under resans gång kompletterades detta med ett Nvidia GeForce 8400 Pro samt ett analogt TV-kort (Hauppauge WinTV PVR-150). Digitala TV-kort för kabel och med ComHem (inklusive HD-kanaler) har jag inte sett ännu, så det får bli en senare pilsner.

VFD-displayen var tänkt från början och fick stanna kvar - denna gör sig mycket bra genom spionspegeln till front. Touchstarten är en idé för att slippa synliga knappar på fronten. Dessutom, borra i glas är ingen höjdare. Resten av chassit kommer täckas av aluminiumplåtar, svarteloxerade.

Mjukvaran som körs är Windows Vista Ultimate och Microsofts MediaCenter. Valet föll på Vista eftersom den MC-versionen är bättre än den i Windows XP. Just Vista gjorde också att jag satte i ett DX10-kompatibelt grafikkort (detta är ingen spelrigg, men köra i 800 x 600 på en TV borde gå fint).

Detta kommer att uppdateras vartefter projekted fortskrider. För tillfället väntar jag på plåtarna som Posten har villat bort samt på lite delar från Elfa.

Uppdatering 07-07-26: Paketet med plåtarna hämtades idag - Posten fick till det med en dag extra. Dessa har börjat monteras (3 nya bilder).

Uppdatering 07-07-29: Har meckat med baksidan av maskinen, vilket är den mest komplicerade delen rent mekansikt. Grafikkortet och TV-kortet krävde modifierade fästvinklar. Dessutom vill jag kunna använda den lediga PCI-e platsen, så baksidan är anpassad för detta. (1 ny bild).

Uppdatering 07-08-02: Har gjort om monteringen av PSU'n. Jag behövde en lämplig plats för mer elektronik (styrningen för touchsensorn bland annat) samt en stabilare fastsättning av PSU-modulen (den första varianten var inte så stadig så den satt med bara en skruv). (2 nya bilder)

Besök albumet: MediaCenter, Mirror-style av Illuwatar

Permalänk
Medlem

Mäktigt, riktigt grymmt.

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

hur har du gjort med lcd skärmen? Mycket snyggt?,

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

Det är en VFD-display, inte LCD. Den sitter bakom spionglaset (som är en halvgenomskinlig spegel). När datorn är avstängd kan man inte se att det finns en display där. Displayen som sådan styrs via serieporten (internt ansluten på moderkortet).

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Naaajs front! vill se mer!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Jätte snyggt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt grymt ut:D vill gärna se mer bilder:P

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa så "stora" vfd's, måste faktist säga, fy f*n vad snyggt!!!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
(detta är ingen spelrigg, men köra i 800 x 600 på en TV borde gå fint).

Antar att det inte rör sig om en HDTV isåfall (eller ev. en plasmaTV i och för sig). Men för en eventuell framtida uppgradering så skulle ju ett passivt ATi HD2x00 kort passa fint. Vipps så fixar burken 1080p material m.m.
(men med drivrutinstjaffset som råder för tillfället så får det gärna vänta lite)

Snyggt bygge!

Permalänk
Hedersmedlem

Väldig fint! 10 P

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut.
Men tycker att fötterna är lite för höga. Lite lägre och bredare fötter tycker jag skulle se bättre ut.

Edit: 10p

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut! Äntligen något bra i galleriet:P Skulle sitta fint med lite fler bilder:D

10p.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Snyggt, Gillar displayen speciellt

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk
Inaktiv

Ett originellt bygge, åtminstone till utseende och funktion. Jag är så TRÖTT på alla jävla trälådor, matrix-inspirerande neonskit som syns på vartannat galleri. Det, eller nåt insketet datorbord i nån hörna som ingen någonsin skulle få för sig att bry sig om.

Tack för att du gör något originellt.

Permalänk
Medlem

Fint bygge

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

var får man tag i sån "spegel" någonstans och vad kostar det ?? och hur funkar touchen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggaste bygget på SweC!!!:O 10 P

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Mycket impregnerad 10p! Skit snyggt!

Permalänk
Avstängd

satans så himla snyggt 100poeng om det fanns så högt ,den där lådan vill jag ha

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd

Kolla om Microsoft vill köpa din låda som prototyp så de kan massproducera den till oss andra.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!!! hade vart kul med lite mer bilder men de kommer väll...

Permalänk
Medlem

Vad kallas detta material och vad kostar det? Var köps det?

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wile
Mycket impregnerad 10p! Skit snyggt!

"Svenskt uppslagsord
impregnerar [imprengn'e:rar Uttal] impregnerade impregnerat impregnera(!) verb
behandla med skyddsmedel mot väta (el. röta)"
Var bara tvungen...

OnT: Jävligt snyggt bygge.. Och den där typen av plåt man kanske borde införskaffa.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande bygge. Älskar det stilrena knapplösa tänket.

Du får en tia.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Toksnyggt! Given 10p, blir ruskigt sugen på att göra något liknande själv, även om förhoppningarna att nå lika bra resultat som du har gjort inte är så höga kanske :)!

Permalänk
Medlem

Instämmer, den är skitsnygg. Blir sugen på att göra något liknande. Får idag hem delar till min 720p h264 mediadator. Har inte bestämt vilken form av chassi jag ska göra än, men skulle vara kul ifall den liknar denna ^^ Sedan kommer jag definitivt kopiera din "no buttons"-idé. Håller själv på med mikroprocessorer.

Permalänk
Medlem

Herrejäkla...inget dåligt bygge dedär:D
Fronten är ju dösnygg, riktigt bra gjort.
Displayen ser ut typ som på min mobil SE z610i, kanse har du fått lite inspiration därifrån?

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk

Djäkligt snyggt !!!

Permalänk
Medlem

Skulel bli skit glad ifall du kunde säga var du fick tag i touchsensorn.
Underbart bygge, blev inspirerad som fan