Permalänk

Ny router för hemmanätverket

Hej.
Behöver en ny router, den som finns nu krånglar.
Det är två datorer som ska dela på internet, en som sitter precis bredvid uttaget och en bärbar i cirka 3 meter därifrån.
Jag har inget emot att dra en sladd, men åtminstone 802.11g skadar inte (skönt att t.ex. sitta ute på altanen med datorn).

Jag har bredbandsbolagets 100/10 fiber och så jag vill gärna ha en router som kan utnyttja den hastigheten.

Prismässigt är väl 1000 spänn max.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta en "hemmarouter" som klarar av din lina och som ligger under 1000:-

Permalänk
Medlem

Kör en "gammal" dator istället med 2 nätverkskort, som du installerar pfsense eller något av alla de andra 1000 liknande operativen på, och sen någon switch mellan bara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Instämmer med Samza. Rota fram nån gammal burk och sätt upp den som router istället.

Jag kör en pentium-etta på 133mhz som router/brandvägg för min 12/9-lina. Det funkar utmärkt, men tror inte den klarar av mer än kanske 15-20mbit som max, över det behöver man nog en lite kvickare maskin. Rekommenderar m0n0wall som system om du tänker ge dig in i detta. Enkelt att sätta upp och ännu enklare att administrera. Bästa webgränssnitt för en router som jag använt iaf.

Visa signatur