Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk

Fattar personligen inte varför folk är så intresserade av försäkring hit och dit. För det första täcker hemförsäkringen mer än man tror. Sen kan man ha som policy att inte försäkra sina prylar, och när en sak väl går sönder får man bita i det sura äpplet och betala.. De pengarna som det kostar har man säkerligen tjänat in på alla år man inte har haft försäkringar. Är jäckligt trött på tex siba som skall försöka pracka på sin försäkring tex.
Sen är det ju lite speciellt på en dator för 15-20 tusen.. Men hur är det med datorer och hemförsäkring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Fattar personligen inte varför folk är så intresserade av försäkring hit och dit. För det första täcker hemförsäkringen mer än man tror. Sen kan man ha som policy att inte försäkra sina prylar, och när en sak väl går sönder får man bita i det sura äpplet och betala.. De pengarna som det kostar har man säkerligen tjänat in på alla år man inte har haft försäkringar. Är jäckligt trött på tex siba som skall försöka pracka på sin försäkring tex.
Sen är det ju lite speciellt på en dator för 15-20 tusen.. Men hur är det med datorer och hemförsäkring?

En av fördelarna med att ta en specifik försäkring på tex laptop, (eller vad det nu kan vara för elektronik man köper) är att kostnaden oftast är betydligt lägre än hemförsäkringens (självrisk inräknad).
Dessutom så kanske det ingår på platsen service. Dvs du behöver inte lyfta ett finger utan någon kommer hem och hjälper dig eller tar den med sig för reparation.

Om man tar som exempel min nya kamera jag köpte.
Jag tog då en specifik försäkring, "gör vad du vill med kameran bara du kan visa upp den på något sätt, så får du en ny direkt"! Jag kan alltså tappa den i golvet, dränka den i vatten, backa över den med bil och direkt få en ny utan problem!
2 år för 450:-! På hemförsäkringen är självrisken minst 1000:-.
Räknar man ut vad jag betalar in på hemförsäkringen under 2 år så blir det en hyffsad summa, plus att jag då ska på med en självrisk när olyckan är framme.
Men visst kan man tycka att det är en onödig utgift med extra försäkring.
Givetvis hänger det på den försäkringens kostnadsstorlek oxå.
Jag personligen skulle tex aldrig betala +-4000:- för Apple care.
Finns ju vissa gränser oxå.
Min hemförsäkring är nog så bra. Den dagen olyckan är framme så får jag "stå mitt kast".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter

när vi pratar dator för +15000kr är det rätt skönt med en garanti som gör att man slipper skicka iväg datorn (som tar 2-3-4 veckor). händer nått är det bara att ringa så kommer en tekniker hem inom nånn dag.

hemförsäkringen har för det första 1000-1200 i självrisk (vilket såklart är lite jämfört mot vad t ex en m1330 kostar). men det värsta med hemförsäkringen är att det tar 1-3 månader innan man får pengarna.
(dessutom är det inte alltid hemförsökringen gäller. om du nu inte har högsta allrisken, den täcker nästan allt).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
En av fördelarna med att ta en specifik försäkring på tex laptop, (eller vad det nu kan vara för elektronik man köper) är att kostnaden oftast är betydligt lägre än hemförsäkringens (självrisk inräknad).
Dessutom så kanske det ingår på platsen service. Dvs du behöver inte lyfta ett finger utan någon kommer hem och hjälper dig eller tar den med sig för reparation.

Om man tar som exempel min nya kamera jag köpte.
Jag tog då en specifik försäkring, "gör vad du vill med kameran bara du kan visa upp den på något sätt, så får du en ny direkt"! Jag kan alltså tappa den i golvet, dränka den i vatten, backa över den med bil och direkt få en ny utan problem!
2 år för 450:-! På hemförsäkringen är självrisken minst 1000:-.
Räknar man ut vad jag betalar in på hemförsäkringen under 2 år så blir det en hyffsad summa, plus att jag då ska på med en självrisk när olyckan är framme.
Men visst kan man tycka att det är en onödig utgift med extra försäkring.
Givetvis hänger det på den försäkringens kostnadsstorlek oxå.
Jag personligen skulle tex aldrig betala +-4000:- för Apple care.
Finns ju vissa gränser oxå.
Min hemförsäkring är nog så bra. Den dagen olyckan är framme så får jag "stå mitt kast".

Så du skiter i hemförsäkringen bara för att du har en kamera med egen försäkring?

Du kan ju inte dra av priset för hemförsäkringen mot kameraförsäkringen när den täcker så mycket mer och när du (antagligen?) skulle ha kvar den oavsett kamera och kameraförsäkring.

Jag har då aldrig varigt med om att jag behövt utnyttja en sådan där försäkring - aldrig varigt så att jag gått miste om något för att jag inte haft någon försäkring heller. Skulle jag köpa en sådan försäkring varje gång jag köpte en dyr teknikpryl skulle jag säkert kunna köpa en XPS M1330 för försäkringspengar jag aldrig spenderat.

Visst, shit happens men då får man ta den smällen. De försäkringar dell har motsvarar ju ofta lätt hemförsäkringens självrisk - och dells försäkring kommer du med största sannolikhet ändå aldrig behöva använda.

Visst är det omständigt osv. men det ska det ärligt nästan vara.
Det känns nästan fel att man sumpat en dator för 15 000 kr och bara kunna rycka på axlarna efter det - det är förstås inget argument för att inte skaffa en försäkring men det jag vill säga är att även om det är krångligt och kostar med hemförsäkring så är det ändå en försäkring som täcker det hela väldigt bra (allt är relativt).

Man får förstås se till riskerna också. Vad händer om man blir utan dator ett tag? För mig skulle det vara ett hinder men som datorintresserad jag har däremot tillgång till datorer vartän jag går så jag överlever ju helt klart.
Hade jag bara haft en bärbar dator och inget annat så hade det varigt annorlunda. Så jag klankar inte ner på dessa specifika försäkringar allmänt, finns helt klar behov för det i många situationer. Men rent generellt tycker jag folk är lite väl måna om en extra försäkring i den här tråden.

Permalänk

håller med helt, är ju också denna typ av service som till viss del ingår från början (12 månader) som man får betala för när man köper en dell. Köper jag en zepto kan jag inte räkna med den servicen (antar jag) men jag har heller inte betalt för den. Typ som BMW fri service, då ligger de inbakat service i bilens pris istället...

Permalänk
Inaktiv

Saken är ju att du får försäkring/garantin billigt/gratis extra vid prut säkerligen... Sen slipper du som sagt självrisken. Sen blir din dator utbytt med senaste tekniken och du får behålla din hårddisk tex. Vet inte om detta gäller på försäkringsbolag med? Men du slipper tjaffs, blanda in din försäkring osv. Sen vet jag min polare fick teckna extra för att hans försärking skulle täcka hans bärbara dator. Samt, ingen självrisk.

Sen ska man inte teckna försäkringar på allt... och det gör jag heller inte så. Mina högtalare och min dator nu. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Fick mail från dell idag, uppskjutet till 12/9... skitkasst rent sagt!
Avbeställt!

Permalänk
Inaktiv

okej :s då inväntar jag väl mitt mail nu... :/ för jag antar att 20AUG är på tog för tidigt?

Permalänk
Medlem

jag beställde 4 juli så det låter lite tidigt

Permalänk
Medlem

Men tjena ... alla verkar ju få förseningar. Mitt preleminärdatum var 14 aug. Dvs en månad. Antar att min också blir försenad. Blir den det så blir det avbeställning för min del med. Kan gott vänta några månader isåfall. Är ju inte ens kvar i sverige när den nu kommer.

Permalänk
Medlem

Du lär få din rejält uppskjuten tyvärr

Permalänk
Medlem

Men beställer man med en långsam CPU och inte med LED skärmen borde man ju kunna smita förbi de flesta i kön verkar det som?

Permalänk
Medlem

Äntligen ett vettigt pris!

Kontaktade idag en säljare på Dell och nu är jag inte tveksam längre till att man faktiskt KAN få bra rabatter !!! *glad och överraskad*

Gissa priset som jag fick på denna configgen?

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=73569

Svar: cirka 5.000kr bättre pris en på deras hemsida !!

ps! Tack alla ni på sweclockers för era tips och erfarenheter !!

Permalänk
Inaktiv

Kan det va så att de som får sina ordrar "flyttade" hamnar längst bak i kön igen?
För datorerna till flera länder byggs väl på samma ställe och de kan väl inte ändra köordningen? (och kan de, så måste de flytta en massa).
Sen kan man anta att de inte vill flytta allt för många ordrar, så de tar de som ligger närar nu och sedan hoppas på att de som har lite längra fram kan leveraras. Vilket kan innebära att de som beställde senare får sina före? Eller har alla fått flyttade?

Permalänk
Avstängd

allt handlar om vilken försäljare du kommer till, (försäljarna har såklart ett visst tak dom "måsta" rätta sig efter), men vissa ger mer och vissa ger mindre rabatt (förmåner). en del är stenhårda och ger inte många kronor, men då är det bara att ringa upp nånn annan, tills man hittar en bra person.

kompisen skulle köpa en Dell dator något år sedan, han ringde till 2 olika försäljare på Dell, den sista killen gav 800kr mer i rabbat plus att han även fick billigare at home garanti.

som sagt, mängden rabbat handlar mest om "tur", (eller om man vet om nånn bra försäljare som man vet är generös, vilket såklart är det bästa)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Inaktiv

Yes, så va det för mig med. Första gav mig 0. Andra (tips från polare) gav mig grym.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men beställer man med en långsam CPU och inte med LED skärmen borde man ju kunna smita förbi de flesta i kön verkar det som?

Det är brist på alla processorer, sen så saknas det också tangentbord, vill du vara utan processor och tangentbord kan du säkert smita förbi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du skiter i hemförsäkringen bara för att du har en kamera med egen försäkring?

Du kan ju inte dra av priset för hemförsäkringen mot kameraförsäkringen när den täcker så mycket mer och när du (antagligen?) skulle ha kvar den oavsett kamera och kameraförsäkring.

Helt off topic, men svarar ändå för sakens skull...
Nej jag skiter inte i min hemförsäkring.
Men just vad det gäller kameraköpet på 3500:- så ser jag det som ett givet val att köpa till så pass billig, secifik (2 år för 450:-) försäkring, jämfört med att på hemförsäkringen betala en självrisk på 1000-1200 kronor! Om kameran skulle gå sönder på ett eller annat sätt.

Det finns faktiskt vissa specifika försäkringar som kan va vettiga att ta utöver hemförsäkringen! Dock enda jag har utöver.
Sedan så har ju alla datorer och annan elektronik någon form av försäkring som gäller minst ett år, som följer med vid köp.
Så det är när den har gått ut man kan tänkas vilja göra ett val om man vill förlänge något år eller låta det vara.
Samtidigt finns det ju extra försäkringar att tekna så som "på platsen" reparation/hämtning osv, för den som känner obehag i att vara utan sin eletronikpryl en längre tid. Syftar då på som du säger att hemförsäkringen tar längre tid att få klartecken på..
Men elektronik sjunker så snabbt i värde så det är oftast igen vits med att förlänga. Allt hänger väl i slutändan på hur pass mycket pengar man vill lägga ner på sin pryl.
Klart det kan vara värt med en chansning och spara några tusingar med att inte ta en extra försäkring men det är ju ett beslut var och en tar.
Nog off topic.

Permalänk
Medlem

Re: Äntligen ett vettigt pris!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
Kontaktade idag en säljare på Dell och nu är jag inte tveksam längre till att man faktiskt KAN få bra rabatter !!! *glad och överraskad*

Stod ju inte vad det kostade vore intressant att få veta?

Permalänk
Avstängd

vissa komponenter tar (för tillfället) slut i lagret snabbare en andra. försäljarna på Dell kan se (typ i realtid) vilken hårdvara som finns tillgänglig på Irland och vilken som det är väntetid på. kan såklart va lite irreterande om man har bestämt sig för en 100gb 7200rpm och den för tillfället är slut. själv skulle jag då välja en annan storlek, etc, så man får hem datorn inom deras 10 dagars period.

Visa signatur

Permalänk

Re: Äntligen ett vettigt pris!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera

Där ser du, fasiken va nice. grattis!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Nu har jag letat runt på Dells hemsida i en halv evighet för att hitta någon mailadress som jag kan maila för att få en offert på min dator. Men jag hittar ingen...är det någon som har den mailadressen? (Behöver alltså inte vara till någon speciell försäljare, utan räcker att det är till Dell)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampos
Nu har jag letat runt på Dells hemsida i en halv evighet för att hitta någon mailadress som jag kan maila för att få en offert på min dator. Men jag hittar ingen...är det någon som har den mailadressen? (Behöver alltså inte vara till någon speciell försäljare, utan räcker att det är till Dell)

för xps/inspiron

se_inspiron_support@ dell.com

dom hänvisar mejlet dit du vill det ska. (skriv bara till vilken avdelningen/person)

alla försäljare har sina egna mejl adresser med sina egna namn.
kan t ex va, johan_ericsson@ dell.com (alltid förnamnet understreck efternamnet@ dell.com ), så vet du namnet på personen så är det bara skriva i det och skicka. annars skicka till adressen jag först skrev, (kommer i allafall fram dit du vill det ska).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är iaf jättenöjd med min offert jag fick och beställning kommer att göras per telefon med min säljare på måndag. Lycka till alla ni andra.

Permalänk
Medlem

Det verkar, mycket riktigt, stämma det här med förseningar. Jag avbeställde min också idag. Fast när någon får sin får ni gärna slänga upp en resenscion. Kanske blir en beställning efter jul för min del, eller inte.

Permalänk

Ja förseningarna stämmer, talade med dem jag med, och det händer ju fasiken inte ett skvatt. Bad om att de ska kolla om min blir försenad, allt han kunde säga var att om den inte skeppades snart så blir den försenad.. Tydligen så spelade det ingen roll att jag sa till försäljaren att jag MÅSTE ha den innan september, men det är väl så de arbetar.

Ska ta och kontakta försäljaren om jag inte får den i tid..

MYCKET besviken på deras service, om jag får den i tid så är jag måttligt nöjd, men det är ju skitkasst av företaget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min är försenad med, skulle fått den den 3:e nästa månad, men nu är den uppskjuten till den 21:a

talade med kundtjänst och de lovade att kompensera mig.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

H8R3D Det kan du glömma, de kan inte kompensera har de sagt till alla andra. men om du får komp så ska jag också ha det!

Keep me posted!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sepemulle, tror det har med hur hård du är mot dem. Får ju stå på dig och ta i och berätta hur lovad du varit blabla... om du vill ha ersättning. Eller du misslyckades ändå?

Permalänk

Misslyckades ändå, han började tjaffsa nått med jultomten ^^

Visa signatur