Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
GarmFighter, du får garanterat mer än bara 5% rabatt hos dell.

hmm, ringde dell idag och frågade försiktigt om de gick att göra något på priset..
fick följande svar:
"Nej! vi har som policy no discuss även om jag vet att annat har florerat på nätet, detta är dockl skitsnack"

Är jäckligt intresserad av XPS en, samtidigt så är vad man än tycker zepto jäckligt prisvärd, får ju otrligt bra prestanda i alla fall.. Ve inte om jag är så sugen att vänta 4 veckor för att få min dator..
Hade ju tänkt att ha den och kolla på film med på jobbet

Permalänk
Medlem

Nästan beredd att tro mer på GarmFighter´s erfarenheter ang Dell och den massiva prutning några på detta forum skulle ha påståtts sig gjort.
Finns ju ingen bevisning heller.
Så ni som påstår er ha dealat till er 30% rabatt på ordinarie gällande priser får gärna överbevisa oss icke troende!
Enklaste är ju att ni tar en skärmdump på era offerter/ ordrar och visar upp här?
Givietvis får ni måla över eller klippa bort identitetshandlingar.
*Edit*
Det är ju mer troligt att man lyckas byta ut någon komponent till likvärdig över telefon, men jag kan överhuvud taget inte se att man skulle kunna få i närheten av så mycket som 30% på en offert!

Permalänk

nje ser det också som orimligt, jag lyckades pruta min ca 7-8%. men då var de ytterst tveksamma. :3

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Rätt övertygad om att någon hos dell har sett någon av alla inlägg om hur bra det är att pruta, skulle inte vara bra för dell om det blev allmänt känt, så de bestämde sig väl för att skippa prutningen helt:)
Om jag var i deras sits skulle jag gjort samma sak.

Permalänk
Inaktiv

heh, som om man egentligen bryr sig om ni tror på det skulle mycket väl kunna lägga upp en bild... eller så tittar man några trådar bak på vilken spec jag fick ;). Men känns inte som man har ett behov att "bevisa", inte precis så man bryr sig om andra skippar att pruta

Anzy, tycker du jag verkar vara en person som ljuger eller ska "skryta"?... tror nog jag skrivit tillräkligt mycket här för att folk inte ska tro det... hoppas jag :/

Permalänk
Medlem

Jag är medveten att du Danne_Jaha funnits här ett tag och skrivit en hel del.
Men jag är mest intresserad av att veta vilka komponenter du fick för vilket pris och vad ordinarie är, som jämförelse alltså.
Du måste ju ha specificerat dina komponentval i det mail du skickade då du bad om offert på maskinen?
Jag förstår bara inte hur man lyckas pruta genom en offert?
Varför skulle ett offertpris skilja sig från ett onlinepris hos Dell?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Jag är medveten att du Danne_Jaha funnits här ett tag och skrivit en hel del.
Men jag är mest intresserad av att veta vilka komponenter du fick för vilket pris och vad ordinarie är, som jämförelse alltså.
Du måste ju ha specificerat dina komponentval i det mail du skickade då du bad om offert på maskinen?
Jag förstår bara inte hur man lyckas pruta genom en offert?
Varför skulle ett offertpris skilja sig från ett onlinepris hos Dell?

Yes, jag skicka ett mail med de komponenter jag ville ha, sa jag fått hans mail från en vän som sa att han gav en bra deal. Sedan skicka han tillbaka med det bra priset, han glömde BT, så det sa jag till honom, så det lades också till i priset. Klart.

Varför skulle det inte? varför tror du säljare finns? Samma som i butiker, Elgiganten tex... de kan också dra av för att få sålt.

För övrigt står min beställning i tråden, mitt pris, och vanliga priset

Permalänk
Medlem

kan man få den killens mail då då? hade ju varit perfekt

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Jo, skulle också vilja ha hans mail....

Permalänk
Medlem

Vore jäkligt schysst om man kunde få mailen till killen på Dell så att fler kan få chansen att få ett bra pris. Snälla Danne_Jaha?

Permalänk
Inaktiv

Vad jag fått höra av de jag gett mailen till... är att de inte ger rabatter längre(i den utsträckning), sen han jag hade, jobbar egentligen inte på privat-avdelningen heller, så han va inte så glad att han fick massa privatkunder ;). Han skickar bara ärendet vidare till en annan numera ändå... jag och nån annan hade tur

Permalänk

Hehe mja så kan det gå. :3

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats hitta någon jämförelse alls mellan LED skärmen och den vanliga. Någon som har lite info? (mer än specs då, någon recension eller liknande). Alla verkar ha fått för sig att båda är riktigt bra men varifrån kommer de åsikterna? (samtidigt som alla(?) reveiws rekommenderar LED skärmen trotts sitt höga pris)

Antar att båda är glare-skrämar (glansiga)?

Hur mycket skiljer sig batteritiden åt mellan de olika skärmarna?

Hur mycket skiljer sig batteritiden åt mellan grafikkorten?

Alla reviews verkar ha LED skärmen och nVidiagrafikkortet. För de syften jag tänkt rekommendera denna så fungerar Intelkortet väl.

Batteritiden är av stor vikt, därför jag undrar.

Permalänk
Inaktiv

Är batteritiden av stor vikt är det väl bara till att köra på LED, stort batteri och int-grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Är batteritiden av stor vikt är det väl bara till att köra på LED, stort batteri och int-grafikkort

Stort batteri (9cel) och intelkortet har "jag" bestämt mig för. Men om LED skärmen ger 10 min extra batteritid är det nog inte direkt värt det, vore därför kul att se skillnaderna. Sen om den vanliga skärmen vore riktigt kass så väger ju det in, men har som sagt (bortsett från den ingetsägande specifikationen) inte sett någon jämförelse alls mellan skärmarna.

Samtidigt vore det ju extremt trisst om skillnaderna i strömförbrukning vore så stor att man kunde komma undan med ett litet batteri och LED skärm och få samma batteritid. Däremot skulle jag gissa att skillnaden är rätt liten och är ju rätt onödigt att lägga 1700 kr i 'onödan', samtidigt som batteritiden är av stor vikt är även priset det.

För bara prisskillnaden kan man ju köpa en billig 19-20" widescreenskärm att ha i hemmet och koppla in datorn till (den lösningen passar inte alla, och de flesta har ju redan en skärm hemma - men i det här fallet är det ett alternativ som är värt att kolla upp).

edit:
Notebookreview fick ju nästan 5 timmar batteritid med nVidia kortet, LED skärm och 9 cel batteri. Jag skulle gissa att man får likvärdig batteritid med intelkortet och vanliga skärmen. Men då går jag bara på min magkänsla så vore ju kul att få någon fingervisning på hur det egentligen ligger till.

Om jag inte läste fel pratade någon om en youtube film som jämförde skärmarna, men den har jag inte hittat

Permalänk

Hej på er!

Så som många andra har jag också beställt en XPS M1330, dock i slutet av juni. Mitt ordinariepris var ca 22 604 kr inkl. moms och frakt (online), när jag pratade med min säljare per telefon fick jag bästa möjliga pris till 17 610 kr inkl. moms och frakt. Ca 5000 kr/22% rabatt för er som tror att det inte går att få bättre rabatt än ca 10%.

Angående leveranstiden fick jag, som en del andra, för några dagar sedan den framflyttad till slutet av augusti, istället för mitt gamla som var i slutet juli. Som någon redan påpekat blir leveranstiden ca 1/6 av ett år, segt....

Specifikationerna på datorn jag beställde var följande:

Original orderbekräftelse (med en del information bortplockad), klicka på länk,
http://aycu26.webshots.com/image/22265/2003825608127030219_rs...

Här är annars specifikationerna:
==============================================
XPS M1330 CORE 2 DUO T7700 2.40GHz,800,4M
XPS Graphics N0713307
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife¿ (thinner, brighter & lighter)
Biometric Fingerprint Reader
Tuxedo Black & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display
Euro Ship Accessories Euro Power Cord
Swedish Documentation XPS M1330
Resource DVD XPS M1330 - (Diagnostics & Drivers)
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter (65W)
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery
Optional 9-cell 85WHr Li-Ion Battery
Not Included Carry Case
NVIDIA® GeForce¿ Go 8400M GS (128MB GDDR3)
Swedish - External 56k V.90 Modem (USB) including Cable and Adapter
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module
Swedish/Finnish Internal Lightweight Keyboard (QWERTY)
Software Drivers XPS M1330
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS)
Swedish Microsoft Works 8.0 (Word Processor, Database) with Recovery CD
English Adobe Reader 7.0.8
Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD)
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support)
2 Year XPS Premium Hardware Support
No Accidental Damage Support
** Vista introduction Online Training (30 Days)
To access Online Training or free trial, please go to www.learndell.com/euro to register
Futuristic Order Flag SKU
==============================================

Som syns beställde jag också en Intel T7700 2,4 GHz processor för att den dels ersatte 2,0 GHz processorn (den fanns inte när jag ville beställa) och att den var billigare än 2,2 GHz... Däremot har jag inte fått något meddelande om att min 2,4 GHz processor kommer att bytas mot 2,2 GHz. När jag kollade på chat-supporten sa de att den kommer att bli utbytt p.g.a. att "den tar rätt mycket mer ström när man inte har nätaddaptern
inkopplad".

Kan detta verkligen stämma? Enligt undersökningar tar alla processorer i samma processorserie (T7300, T7500, T7700) lika mycket ström, de har endast olika klockfrekvenser. Tänk t.ex. att du har en process som måste bearbetas (exempelvis start av program). Med en 2,2 GHz processor måste processorn arbeta under full belastning i 15 sekunder, med 2,4 GHz processorn behöver den bara arbeta under full belastning i 10 sekunder. Vilken processor förbrukar mest effekt/tar mest ström...?

När processorer tillverkas, tillverkas de inte för en viss frekvens. Alla processorer i samma serie tillverkas likadant men är trots det olika bra. Processorer som är "mindre bra" programmeras sedan att endast gå som fortast i 2,0 GHz (om de inte överklockas). "Bra" processorer kan programmeras till 2,2 GHz och "mycket bra" till 2,4 GHz.

En annan teori (ni kan kalla det konspirationsteori) är att Dell klantat till sig i deras ordersystem de dagarna då datorn nylanserades och gör såhär för alla som beställt 2,4 GHz processorn, eftersom att den var billigare än 2,2 GHz processorn (den skulle varit ca 2000 - 5000 kr dyrare). Den är ju fortfarande dyrare än 2,2 GHz processorn när Dell själva köper den från Intel. Om vi får 2,4 GHz processorn billigare än 2,2 GHz processorn betyder ju det att Dell tjänar mindre pengar.

Den officiella förklaringen må vara att den tar "mer ström", men i mina öron låter det mer troligt att det är p.g.a. utebliven vinst.

Vad tror ni andra?

Permalänk
Inaktiv

Om det skulle va utebliven vinst kunde de lika bra skippat ge sånna rabatter. Men jag är less på leveransdatumet... får jag inte min den 31de som va sagt... så lär jag ringa och det lär bli ett jävla liv. Då de har klantat 2 gånger med mig (först 2,4Ghz... sen när JAG berätta för dem... tog det 2 dagar till innan nya ordern lades in = ännu mer försening).

Permalänk

Danne_Jaha,

Det jag säger kan vara 100% fel nu men kan också vara rätt.

Dell har som vi vid detta lag vet, stora marginaler, annars hade säljaren inte kunnat ge oss så bra rabatt. Han får uppgifterna från hans ordersystem om vad priset kostar i vanliga fall och lägsta möjliga pris han kan sälja varan för (för att han och Dell fortfarande ska tjäna pengar). Om de som lagt in 2,4 GHz processorn i ordersystemet givit fel pris från början har säljaren blivit felinformerad men gör ändå "rätt" som säljer den till oss eftersom att han endast följer "reglerna" (som t.ex. kan vara att gå efter varorna och priserna i ordersystemet).

Om det bara hade hänt en person hade Dell kanske tyckt "okej, det är bara en person, vi må gå mindre vinst men tar igen det med ett bra rykte och en nöjd kund" - eller - "okej, det är endast en kund som är drabbad, vi berättar som det är och erbjuder honom en annan processor för samma pris + billiga tillbehör".

Nu när det däremot verkar vara många som är drabbade har de svårt att gå ut med att "någon på orderavdelningen (eller vem som nu är ansvarig) klantat sig" och säger istället att "den tar för mycket ström", som bara det låter helt ologiskt.

Eller?

Permalänk
Inaktiv

mja... det gäller ju amerikanska och alla andra marknader med? så jag tror det är helt rätt att de bara inte provat skiten från början. Säljare har sina marginaler och inköpspriset lär de vetat innan de satte ut priser på nätet.

Permalänk
Medlem

Konspirationsteorier hit eller dit, jag ser på fakta, och det är så enkelt att jag lyckades få en väldig rabatt, jag hade möjligtvis en ordentlig sked med tur.

om någon kan tipsa om ett ställe där jag kan lägga upp en screenshot med min orderbekräftelse och få slut på dessa konspirationsteorier.

Permalänk

Okej, jag pratade med min säljare igen. Jag kommer att få 2,4 GHz processorn. Den faktiska anledningen (enligt honom) var tydligen att nätadaptrarna inte klarade av det? Enligt honom beställde jag innan (eller efter) en lösning på problemet hittats. Tydligen ska jag få någon nätadapter som klarar av det, men han viste inte så mycket om det själv och kunde därför inte utala sig så mycket om det. Han kände däremot till att några fått sina 2,4 GHz processorer bytta till 2,2 GHz men jag skulle inte vara en av dem.

Hur som helst får jag i alla fall en väska som kompensation för den mycket längre leveranstiden. Det gick heller inte lägga till något i ordern för då behövde man göra om hela ordern och leveranstiden skulle då vara ännu längre...

Boken, vad pratar du om? I mitt första meddelande (5 meddelanden upp) skrev jag ju också att jag fick mycket rabatt, ca 5000 kr eller ca 22%. När det sedan gäller sidor man kan lägga upp sin orderbekräftelse på så är det ju bara att googla. Sök på "free image hosting" och du får 2 700 000 resultat. Sedan har jag ju redan lagt upp min orderbekräftelse... (5 meddelanden upp)

Permalänk
Inaktiv

SnakeDragon, jag la till i ordern, mer ram. men sen är min leveranstid uppsjkuten med...

Permalänk

Danne_Jaha, när får du din dator och vilka blir de slutgiltiga specifikationerna och till vilket pris?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Danne_Jaha, när får du din dator och vilka blir de slutgiltiga specifikationerna och till vilket pris?

jadu... samma som står i tråden fast en 2,2Ghz istället för 2,4Ghz... samt:
2GB istället för 1GB ram (va meningen jag skulle sätta i 4GB själv... men skiter i det nu)
1 väska
1 logitch mus.
Datum satt är 20AUG

Permalänk

Danne_Jaha, Gaah så seegt, jag får min dator den 22 augusti.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Danne_Jaha, Gaah så seegt, jag får min dator den 22 augusti.

heh ändå beställde jag (och betalt tror jag) den 2:a... och de gjorde om ordern 12de... men på nätet står där den 16de nu... vet inte vad de klyddar med. När beställde du? För alla verkar få olika datum oavsett när de besällt :/

Permalänk

Danne_Jaha, jag beställde min den 28 juni, fick betalningen bekräftad den 7 juli.

Det verkar sedan som om de gjort om min order (utan att ändra innehåll, vad jag vet) med utan att informera mig. Det p.g.a. att på www.dell.se/status så stod det innan "I förproduktion 7 juli", nu står det istället "I förproduktion 16 juli"...

Permalänk
Inaktiv

Ja precis, samma här. Ändrades till 12de, då jag fick reda på det ändringen. Sen ändrades det till 16de? utan någon anledning. Fast detta kanske är normalt? Iaf, får jag inte datorn 31de ringer jag och gnäller

Permalänk
Medlem

Enligt ordern borde jag få min runt 8:e augusti Hoppas på tidigare datum men det verkar ju inte speciellt roligt :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel 12700k | Noctua NH-D15s | Corsair Vengeance LPX 32GB 2400MHz | Corsair RM1000x | Nvidia 4090 FE | ASUS Z690 | Samsung 990 Pro M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiXX
Enligt ordern borde jag få min runt 8:e augusti Hoppas på tidigare datum men det verkar ju inte speciellt roligt :/

När beställde och betalade du din dator? Vad är statusen på den? Är den fortfarande "i förproduktion"?