Permalänk

Högljudd dator :S

Vet inte om detta är rätt tråd, men aja...
Saken är den att jag har en äldre dator som låter ganska så mycket, och det är ju såklart ganska irriterande så frågan lyder vad jag kan göra för att tysta ner det hela lite. oseriösa förslag som att "köpa ny dator" accepteras inte

Det jag har gjort än så länge är;
* bytt fläkt till moderkortet.

Det jag ska göra när det passar;
* byta fläkt till processor.
* byta fläkt till nätagg [?]
* Ljudisolera chassit [?]

Har fundering om att byta en del hårdvara med.

Låter det bra?
kom gärna med förlsag.

Permalänk
Medlem

Byta grafikkorts fläkten?

Annars kan du vattenkyla, kostar en del. Men tyst blir det

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

okej, ja just det. det kan jag ju göra, tack för påminelsen
jag visste att nån skulle komma med det förslaget... men det är nog lite för dyrt för min del.

Permalänk
Medlem

Re: Högljudd dator :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boT)team_tK

Det jag har gjort än så länge är;
* bytt fläkt till moderkortet.

passivt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oljekylning! släng ner den i en behållare med mineralolja, blir tyst och fint det, fast lite kladdigt om du skall byta någon komponent :).

http://youtube.com/watch?v=tdTBGaz_FsQ

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3006MHz | Zalman CNPS7700-Cu | Corsair XMS2-6400 4Gb @ 887mhz | XFX Radeon HD4770 | 1x 160gb SATA Samsung | 1x 80gb IDE Seagate

Permalänk
Medlem

Beroende på åldern kan det vara meningslöst att ge sig på diverse fläktar i chassit, då äldre hårddiskar kan låta som fullfjädrade cirkelsågar.

1. Ta reda på vad det är som låter.
2. Åtgärda.
3. Nu är det något annat som låter högre än det du åtgärdade.
4. Gå till steg 2.
etc