Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bioshock kan vara det bästa jag någonsin spelat?!?!?

Permalänk
Medlem

Bioshock kan vara det bästa jag någonsin spelat?!?!?

Köpte spelet i förgår och har suttit klistrad sedan dess... Har inte orkat med ett enda singelplayerspel sedan FarCry... Har bara lirat online shooters de senaste 2-3åren...

Detta spelet har en fantastisk känsla vad det gäller story, vapen och miljöer... Helt klart värt varenda krona!!!

Kan dessutom tänka mig att detta spel skulle gå att göra en jävligt bra film på...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hmm, håller fortfarande på att fundera på om jag ska köpa spelet eler inte.
Eftersom jag gillar fps spel så borde jag nog gilla detta.

Dock så är det främst bla storyn som får mig att tveka.
Jag kanske har missuppfattad allt, men det ska tydligen handla om någon som på 60 talet faller ner i havet och hittar en undervattensstad, där det går runt stora metall "Big Daddys" och mutanter som dödar allt de kan se och spelaren ska där kämpa sig fram med superkrafter ?

Det låter ju, ja...erm... dumt ?

Har nyligen spelat klart Prey som handlade om en indian som skulle slakta Aliens på ett rymdskepp, eftersom utomjordningarna där kidnappat hans tjej. Det var en otroligt krystad story, som var svår att försöka leva sig in i, men spelet gick ju an ändå.

I Bioshock låter storyn ännu mer krystad. Varför skulle det ligga en undervattensstad på botten av havet på 60 talet ?
Varför skulle det finnas livsfarliga mutanter och galna metalldykare där ?
Jaha, varför inte slänga in "Harry Potter" och lite "Teenage ninja turtles" och annat godtyckligt också, tänker jag iallafall ?

För mig låter det som att storyn verkar förstöra ett annars bra spel.
Ok, jag vet inte mycket om spelet, men just storyn ser från det jag hört ut att suga rätt fett...

Ska nog köpa spelet och bilda mig en bättre uppfattning om det innan jag sågar för mycket...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Hittils har jag bara sett filmer och dom är inte mycket bätre än Doom3 (vilket är skit)

Fast jag kommer att köpa spelet och spela den ändå, precis som med Doom3

Fast rycktet om RootKits får en att tänka andra planer.... bara oskyldiga drabbas av sådant skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, håller fortfarande på att fundera på om jag ska köpa spelet eler inte.
Eftersom jag gillar fps spel så borde jag nog gilla detta.

Dock så är det främst bla storyn som får mig att tveka.
Jag kanske har missuppfattad allt, men det ska tydligen handla om någon som på 60 talet faller ner i havet och hittar en undervattensstad, där det går runt stora metall "Big Daddys" och mutanter som dödar allt de kan se och spelaren ska där kämpa sig fram med superkrafter ?

Det låter ju, ja...erm... dumt ?

Har nyligen spelat klart Prey som handlade om en indian som skulle slakta Aliens på ett rymdskepp, eftersom utomjordningarna där kidnappat hans tjej. Det var en otroligt krystad story, som var svår att försöka leva sig in i, men spelet gick ju an ändå.

I Bioshock låter storyn ännu mer krystad. Varför skulle det ligga en undervattensstad på botten av havet på 60 talet ?
Varför skulle det finnas livsfarliga mutanter och galna metalldykare där ?
Jaha, varför inte slänga in "Harry Potter" och lite "Teenage ninja turtles" och annat godtyckligt också, tänker jag iallafall ?

För mig låter det som att storyn verkar förstöra ett annars bra spel.
Ok, jag vet inte mycket om spelet, men just storyn ser från det jag hört ut att suga rätt fett...

Ska nog köpa spelet och bilda mig en bättre uppfattning om det innan jag sågar för mycket...

Säger Sci-Fi något dig?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, håller fortfarande på att fundera på om jag ska köpa spelet eler inte.
Eftersom jag gillar fps spel så borde jag nog gilla detta.

Dock så är det främst bla storyn som får mig att tveka.
Jag kanske har missuppfattad allt, men det ska tydligen handla om någon som på 60 talet faller ner i havet och hittar en undervattensstad, där det går runt stora metall "Big Daddys" och mutanter som dödar allt de kan se och spelaren ska där kämpa sig fram med superkrafter ?

Det låter ju, ja...erm... dumt ?

Har nyligen spelat klart Prey som handlade om en indian som skulle slakta Aliens på ett rymdskepp, eftersom utomjordningarna där kidnappat hans tjej. Det var en otroligt krystad story, som var svår att försöka leva sig in i, men spelet gick ju an ändå.

I Bioshock låter storyn ännu mer krystad. Varför skulle det ligga en undervattensstad på botten av havet på 60 talet ?
Varför skulle det finnas livsfarliga mutanter och galna metalldykare där ?
Jaha, varför inte slänga in "Harry Potter" och lite "Teenage ninja turtles" och annat godtyckligt också, tänker jag iallafall ?

För mig låter det som att storyn verkar förstöra ett annars bra spel.
Ok, jag vet inte mycket om spelet, men just storyn ser från det jag hört ut att suga rätt fett...

Ska nog köpa spelet och bilda mig en bättre uppfattning om det innan jag sågar för mycket...

Om du läser vad historien handlar om så förstå du, och inte bara spelar dum...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag älskar storyn i detta spel och miljöerna men nåt som jag stör mig på riktigt mycket är vapnen, enligt mig e känslan skitkass på dom och dom känns så överdimensionerade på nåt vis:P Tycker inte alls om dom, rätt töntiga ljud på dom också. Självklart en smaksak men jag skulle inte ge full pott till spelet pga detta.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om storyn och tycker inte den känns mycket mer trovärdig än Harry Potter. "Little sisters" som rider på "Big Daddys" på havsbotten på 60 talet ?
Men spelet kan ju mycket väl vara bra och ha en bra atmosfär för det. Ser snyggt ut på screenshotsen iallafall.
Ska köpa det snart så att jag får en bättre uppfattning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
pelat klart Prey som handlade om en indian som skulle slakta Aliens på ett rymdskepp, eftersom utomjordningarna där kidnappat hans tjej. Det var en otroligt krystad story, som var svår att försöka leva sig in i, men spelet gick ju

Ser egentligen inte större hål i Prey än andra spel, eller filmer för den delen!

Dessutom blir han också kidnappad så det är ju inte direkt så att han rusar till närmsta rymd skepp och sparkar in dörren (som Arnold hade gjort, fast han är ju en android/cyborg så det är kanske fel av mig att jämföra dom 2)

Att det innehåller läskiga rymdisar och indianmagi är en helt annan sak.

Edit: Bioshock verkar jätte bra. Och om man vill prova det utan att köpa grisen i säcken som JesperT gör så finns det ett demo ute.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Driver ni eller? ;o
Man "hittar" inte staden, det är en galen snubbe som byggt den och tillåtit massa skumma forskare göra vad dom vill där nere, leka med genmanipulation osv.
Därför har allt gått åt skogen i staden
Man krashar med ett flygplan och det närmsta land som finns är fyren som tar en ner till Rupture(staden som är under vattnet).

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Medlem

Alltså Jag har också köpt spelet. Jag hade inte läst om storyn, inte tagit del av hypen och visste ingenting om spelet ;>

Gameplay:et är klockrent, AIn är skitrolig och atmosfären är något galet skön.

Så för mig handlar halva upplevelsen om att ta reda på vad som verkligen har hänt där nere, genom dagböckerna och titta på saker runt om i världen (eftersom den är så detaljrik)

Allting ger sköna 1984 (om ni har läst den boken) vibbar Så det är otroligt spännande enligt min mening.

Så för dem som tvekar, köp/låna spelet Dra på volymen, släck ner lägenheten och "lev" Bioshock. Ni kommer inte ångra er.

Visa signatur

nobody hates you more than your reflection.

Permalänk
Medlem

Visst är Bioshock bra men så bra är det inte.

Storyn kunde varit mycket bättre och gillar inte miljöerna.

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är "överhypat", ungefär som Halo. Bioshock var ett bra spel men inget speciellt tycker jag. Ingen känsla i vapnen och stel AI. Ett helt ok spel i mängden av andra, jag körde igenom det 1 gång och sedan dess har jag inte rört det.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Lirade demot litegrann för ett tag sedan och jag tyckte det var klockrent. Snygga miljöer och intressant story (det lilla jag körde av det iaf). Det är iallafall ett givet köp för mig så fort jag kommer hem från Norge.

Visa signatur

PSN: Rnann.
Xbox Live: Rnann.

Permalänk

Jag älskar verkligen spelet. Enda klagomålet är väl att det är lite väl lätt. Ökar man svårighetsgraden så gör det att man måste skjuta fienderna i slutet med 200 kulor, vilket jag inte tycker är så jättekul.

Storyn är klockren. Sån härlig känsla, och ljuddagböckerna man hittar gör verkligen att man förstår mer av vad som gick fel, och lever sig in i handlingen.

En kort summering vore att på 50-60talet så är det en vetenskapsman vid namn Andrew Ryan som är trött på världspolitiken. Han vill bygga sitt eget utopia där kreativitet kan flöda och inga nationer eller "parasiter" försöker lägga beslag på andras hårda arbete. Han grundar därför undervattensstaden Rapture dit han bjuder in de främsta i sina områden. Finns nåt citat från honom i spelet som är helt klockrent. "It wasn't impossible to build Rapture at the bottom of the sea. It was impossible to build it anywhere else".

Väl där så börjar de verkligen studera biologi och genmodifikationer, vilket tar sin form av "ADAM" och "Plasmids". Adam är i stort sett vad mana är i andra spel. Plasmids är en sorts genetiska magier. De upptäcker att de kan ändra hur folk ser ut, beter sig och kan göra. De kan helt enkelt bygga ihop en "perfekt" människa. Dessvärre leder detta till slut till att människor som genmodifierats blir i stort sett helt galna.

Allt detta händer innan man själv kraschlandar med sitt passagerarplan i havet, och finner vägen ner till Rapture. Tänker inte avslöja nåt av vad som händer då spelet väl börjar. Det får ni upptäcka själva.

Ljudet (effekter och musik) och atmosfären är helt klockrena. Alltså perfekta i min mening. Grafiken är verkligen vacker också, och det är väldigt spännande handling som hela tiden flyter på väldigt väl.

Spelet är säkert något hypat (vilket lätt händer), men det är utan tvekan ett av de bästa spelen jag någonsin spelat iaf.

Bra trailer: http://youtube.com/watch?v=Lmw78t8NgIE

Permalänk

Varför ser mitt BioShock ut så här?

http://img212.imageshack.us/my.php?image=bioshockfelfm8.jpg

Dessutom ser jag inte muspekaren i menyerna.

Jag har ny drivrutiner och har inga problem med andra spel (crysis inkluderat), tex har jag spelat UT3 demot vilket vad jag har förstått är i princip samma motor?
OBS detta är demot!

Permalänk
Medlem

Bara spelat spelet på xbox, men jag har hört att folk som försöker köra bioshock med ett grafikkort utan Shader Model 3.0 får skumma grafikfel. UT3 ska tydligen bara använda sig av 2.0 (sökte inte så mycket dock).

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt roligt och gillar miljöerna och atmosfären skarpt!
Skulle lätt rekommendera det, ändå problemet är att jag inte har tid att spela klart det

Visa signatur

"De omnibus dubitandum"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Varför ser mitt BioShock ut så här?

http://img212.imageshack.us/my.php?image=bioshockfelfm8.jpg

Dessutom ser jag inte muspekaren i menyerna.

Jag har ny drivrutiner och har inga problem med andra spel (crysis inkluderat), tex har jag spelat UT3 demot vilket vad jag har förstått är i princip samma motor?
OBS detta är demot!

Som tidigare nämnts så behöver du ett grafikkort som stödjer Shader Model 3.0. Jag hade exakt samma problem med mitt gamla kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoelAstrom
Som tidigare nämnts så behöver du ett grafikkort som stödjer Shader Model 3.0. Jag hade exakt samma problem med mitt gamla kort.

Åh fan

Nåja tack, jag ska läsa på lite bättre nästa gång.