Permalänk
Medlem

Ny hårdvara - ingen bild

Hej kära klockare från Sverige!

Min kompis har beställt ett uppgraderingspaket från komplett.se, mer exakt det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910, samt ett nytt grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334591.

Vi har kopplat allting och dubbelkollat kablar, men ett skumt problem uppstår:

Ingen bild på skärmen. Hur man än kopplar skärmarna (vi har samtliga DVI-portar på grafikkortet ikopplade till egna skärmar, samt VGA-porten på moderkortet till en skärm) så blir det ingen bild på skärmarna. Skärmarna lyser orange, som sig bör när den inte har någon bild.

EDIT: Datorn går "igång", alla fläktar snurrar och hårddisken låter, men ingen bild.

En sak vi kom att tänka på var den luriga 24-pin ATX-kontakten. Moderkortet har en 24-pin ATX-kontakt, men enligt manualen ska det gå bra med en 20-pin ATX-kontakt, och det kör vi med då nätaggregatet endast tillhandahåller detta. Vi har kopplat in den 4-pin kontakten som sitter jämte CPU-sockeln, men ändå blir det ingen bild på moderkortet.

Jag har sökt, men inte hittat något liknande problem som matchar mitt tillräckligt. Jag vet att liknande problem har uppstått p.g.a. 4-pin kontakten, men nu har ju vi den ikopplad.

Tack på förhand!

PS. Manualen är skriven på ett väldigt konstigt sätt. Den tar antagligen upp alla moderkort i samma serie, då den beskriver både en 20-pin ATX-kontakt och en 24-pin ATX-kontakt, och div. andra grejer. DS.

EDIT: En kompis påstår att det krävs 24-pin ATX-kontakt, då de extra 4-pin driver PCI-e-bussen enl. honom. Ett nytt agg skall införskaffas och testas!

EDIT2: Nytt nätagg, gjorde ingen skillnad

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Kolla minnen, se till så att de sitter i rätt slots. Se till att ni har pc-speaker ikopplat på moderkortet och anteckna eventuella pip. Pipen brukar i regel berätta vad som går fel vid boot.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PunKK
Kolla minnen, se till så att de sitter i rätt slots. Se till att ni har pc-speaker ikopplat på moderkortet och anteckna eventuella pip. Pipen brukar i regel berätta vad som går fel vid boot.

Hittade ingen speaker-kontakt på moderkortet, stod inte heller nåt i manualen. Moderkortet såg ut som den hade en inbyggd speaker som jag sett förut, men jag var inte säker.

Delarna är numer inlämnade för testande hos komplett.

Visa signatur

mirkk