Permalänk
Medlem

montera hårddisk, hjälp

Nu behöver jag lite rådgivning här.

Har haft min dator på felsökning och fått tillbaka den. Köpte en usb-enhet och förde över det jag ville ha kvar från HDn och tänker nu sätta in den igen samt ominstallera windows.

Problemet; jag har inget anti-statarmband. Kan jag riskfritt montera in den iallafall på nåt vis? Har grym abstinens samt ett splitternytt Bioshock som väntar ...

tacksam för all hjälp!

MVH/ Jakob

Visa signatur

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

klart du kan installera hårdvara utan esd armband:),
se till att ta i ngt som e metall, t.ex element eller diskbänk först

Permalänk
Medlem

tack, underbart. ska dock vara mkt försiktig.

Visa signatur

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Permalänk
Medlem

nja alltså tricket är väl att man ska ha samma potential som chassit? ha sladden ikopplad om det är jordat uttag så ska det räcka att du tar i någon metallyta på chassit.

sök lite, har tagits upp så många gånger förr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

eller monterar datorn på diskbänken, det gör jag men det är på grund av att jag har en klåpfingrig 2åring son som är lite för intresserad av datorer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
nja alltså tricket är väl att man ska ha samma potential som chassit? ha sladden ikopplad om det är jordat uttag så ska det räcka att du tar i någon metallyta på chassit.

sök lite, har tagits upp så många gånger förr.

Precis så är det. Jag brukar alltid hålla med en hand i chassit samtidigt som jag plockar upp respektive komponent, så att bägge har lika laddning. En esd-påse under fötterna (med rätt sida vänd utåt) minskar risken för att statisk elekticitet ska bildas om man rör på sig.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

:/ känner mig både dum & tursam nu när jag aldrig använt esd-prylar och heller aldrig fått ngn hårdvara förstörd eller manipulerad..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!