Köpråd 20" TFT 1600x1200

Permalänk
Medlem

Köpråd 20" TFT 1600x1200

Min budget har ett tak på 5000. Det ska helst kosta lite mindre. Jag söker en 20" TFT med maxupplösning på 1600x1200. Jag har listat tre stycken som är intressanta. Om någon har erfarenhet av dessa skärmar så är jag intresserad av att höra lite mer om dem.

Philips 200P7ES 20" TFT Silver Analog&DVI 8ms
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=PH200P...
Hittade inga recensioner av denna skärmen så vet inte alltför mycket om den förutom speccarna som stämmer bra överens med det jag söker.

Samsung 204B 20" TFT Silver Analog&DVI 5ms
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAM204...
Tycks vara en prisvärd skärm från det jag läst. Problemet folk verkar ha är betraktningsvinkeln.

Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03 Silver 1600x1200,IPS-panel,DVI/VGA
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328476
Denna skärmen är också intressant. Problemet folk verkar ha här är responstiden(16ms)

Som sagt, jag vill gärna ha lite tips och råd innan jag slår till på någon skärm.
Förhastade köp är något jag har god erfarenhet av.

/lb

Permalänk
Medlem

Jag har samma önskemål som dig. Hade bestämt mig för en LG L2000C som jag sen försökt köpa men den har utgått och går inte att få tag i. Den uppfyllde mina behov. En ganska snabb IPS panel med bra inställningsmöjligheter både elektriskt och mekaniskt. Om någon har tips på var den går att köpa är jag intresserad.

Samsung skärmen har en TN panel som inte är optimal för bildbehandling men OK för spel. Har tänkt göra en del bildbehandling så den är inte aktuell för mig.

Philips skärmen verkar endast ha två färgtemperaturinställningar medans Sony skärmen även har ett justerbart läge. Sonyn borde gå att kalibrera och är troligen bäst av dessa. Dock är mekaniska justeringarna begränsade. Sonyn är inte heller speciellt snabb vilket kan påverka spel och film.

Permalänk
Medlem

http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=3505...

Verkar vara enda butiken som säljer den och har en webbshop. Tyvärr verkar de inte ha skärmen hemma.

Permalänk
Medlem

Sony skärmen hade ju bedrövlig responstid, du kommer aldrig kunna spela lr kolla på film med den...

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Sony skärmen hade ju bedrövlig responstid, du kommer aldrig kunna spela lr kolla på film med den...

Lustigt.. min gamla viewsonic vp201s med 16ms responstid har det spelats många timmar på och det är många filmer som jag har sett på den.

Däremot så är min andra bildskärm, med tn-panel och 8ms responstid bra mycket segare. På den går det inte ens att flytta ett fönster utan att det blir skuggor och eftersläp.

16ms räcker gott om man inte är extremt känslig. Vad det gäller snabba spel så kan jag säga att UT99 och Q3 går alldeles utmärkt att lira på den här skärmen.

Behöver jag förresten nämna bra färgåtergivning och väldigt bra betraktningsvinkel tackvare s-ips-panelen?

Sony-skärmen är ett bra val, främst på grund av bildkvaliten (och priset!)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

verkar sjukt att mena att det går bra att spela på 16ms.. jag mår dåligt av 8ms ....

Visa signatur

^^,)

Permalänk
Medlem

Om hans har 16ms black to white to black så är det bra. Medans om din på 8ms endast är grey to grey är det ganska värdelöst.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur folk orkar hänga upp sig på ms... sony skärmen kommer fungerar utmärkt trots sina 16ms.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Spelar spel på Sony-skärmen. Aldrig märkt av dålig responstid.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Om hans har 16ms black to white to black så är det bra. Medans om din på 8ms endast är grey to grey är det ganska värdelöst.

haha word. 16 ms btw=6 ms gtg. och då räknar jag inte med avsaknaden av input lag i IPS-skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Sony skärmen hade ju bedrövlig responstid, du kommer aldrig kunna spela lr kolla på film med den...

Du ska inte hänga upp dig på Ms så mycket. 16MS med låg inputlag är betydligt bättre än en TN panel på 2MS och en inputlag om 60Ms vilket är vanligt, usch för TN!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Framförallt så har S-IPS paneler en mycket jämnare responskurva än TN-paneler, TN har en tendens att variera väldigt mycket och ibland ge responstider på 30-40ms vid vissa färgomslag. En hel del mer än vad som står på kartongen med andra ord.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Philips-skärmen lär ha samma panel som LG L2000C så om man letar(de) efter den så är Philpsen så nära du kan komma.

Ang. responstid så skiljer det på MS och MS, En 16MS IPS skärm kan mycket väl vara snabbare än en 5MS TN skärm. Se: http://www.behardware.com/articles/619-16/updated-survey-13-l...

Sluta säga att input lag ger ghosting! Det är helt galet. Responstid är ett mått på tiden det tar från det att en pixel börjar ändra färg tills dess att den är klar går det för långsamt blir det, som alla vet, eftersläpnigar. Input lag är tiden det tar från att skärmens styrelektronik får signalen tills dess att pixeln börjar ändra färg, det ger INTE ghosting. Input lag kan närmast gämföras med latensen (pingen) i online spel, uppenbarligen är det något som bör undvikas men det har inget att göra med responstid.

Till sist något som irriterar mig minst lika mycket: Alla LCD skärmar har en uppenbar Ghosting effekt! sluta säga att just din skärm inte har någon! Jag har själv en LG L2000C (8ms S-IPS) och ghostingen är uppenbar. Det stör mig inte det minsta men det ändrar inte det faktum att den finns där.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Är inte philipsen wide?

LGn är ju 4:3 och den jag tänkte säga men om den är svår att få tag på så ...

Samsung 215 TW är ju wide men skall ha bra bild om låg input lag inte är så viktigt, rätt billig med.

Permalänk
Medlem

Philips är wide ja. Och native är 1680x1050. Det finns en hel tråd om den här på forumet. Har en själv och är mycket nöjd.

Skulle rekommendera att du köper antingen Sonyn, philipsen eller tex en NEC med bra panel med din budget. Köp inte en TN när du har råd med bättre liksom.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Philipsen är inte wide, 200WP7ES är wide.

Dock letar jag oxå efter en bra spelskärm.
En tft i 4:3 format med bra panel, om man nu vill köra i 1280x1024, blir det samma som med crt, att man får högre hz?

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

Har sony skärmen grymt bra märker ingen ghosting gryma betrakningsvinklar

Permalänk

Tittar man på databladet över Samsungskärmen så skiljer det mot det som anges hos Datorbutiken.

http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/S/5010090653.pdf

I pdf:en anges 16.7milj färger medans datorbutiken specar "up to 16.2million"
I pdf:en sägs skärmen vara avsedd för proffesionell användning...
Kan ju vara nån slags TN+ skärm...

Det kommer att bli allt mindre att välja mellan i 4:3 segmentet då tillverkarna verkar satsa på widescreenskärmar.

Permalänk

Plockar upp tråden här och undrar om någon vet var man kan köpa Sony-skärmen (SDM-S205F eller -S205K). Jag pratade med Databyrån Visby som var mycket hjälpsamma, men fick svar från Sony att man fimpat sin skärm-division och att de därmed inte kunde beställa någon skärm till mig.

Jag kan inte tänka mig att gå ner till 1080 i höjd så en wide-skärm på 20 tum är inte aktuellt (och 24"-wide blir för dyrt om man skall ha en bra panel), men vad kan man välja i övrigt på 1600x1200-marknaden om Sonyn inte går att uppbringa? NEC 2070NX har SIPS-panel - kan den vara nåt?

Visa signatur
Permalänk

HP LP2065 har S-IPS panel och 1600x1200.

Permalänk

Tack. Skulle du välja den före NEC:en? Vad skiljer? Pivot och 2xDVI mot DVI+DSUB för NEC ser jag (samt en fulare fot på HP:n).

Visa signatur
Permalänk

LP2065 är gjord för professionellt bruk. Ful men välgjord.
Foten är mycket tung och skärmen står stadigt även om bordet inte gör det. Det är lätt attt höja, sänka och vinkla skärmen.

Bildkvalitén är mycket bra. 2st dvi är helt rätt tänkt men det medföljer sladdar med vga-dvi kontakter.

Om den duger för spel vågar jag inte uttala mig om än...

Nec vet jag ingenting om men jag kan tänka mig att bildkvalitén är likvärdig - dock verkar nec ha lite högre "ms" än HP:n (16ms medans HP: har 8ms)
Hp verkar vara lite billigare än nec:en.

Permalänk
Medlem

För mig får det bli en HP. Om inte jag missminner mig så är det samma panel som i Sonyn. Tyvärr så byter jag ner sig från HPs 30" till deras 20" inte kul för fem öre då 30" var grym!

Permalänk

Jag sitter i den speciella situationen att DVI+DSUB faktiskt är bättre än 2xDVI(!) Jag har nämligen en Mac Cube med kontakterna på undersidan. Eftersom normala DVI- och DSUB-kontakter är så långa att de tar i bordet under så skickade Apple med en liten adapter med en sladd på tio cm.

Sådana har jag DVI->DSUB och DSUB->DSUB, men ingen DVI->DVI så jag får problem att ansluta min Cube till en DVI-ingång. Idag jobbar den mest som iTunes-maskin så bildkvaliteten på den är dock kanske inte av största vikt.

Sonyn var också proffsinriktad, men snygg ändå.

Är det nån som vet om de här 20-tummarna klarar att pixelmappa lägre upplösningar?

Visa signatur