Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IPhone, kommer den verkligen att slå?

Permalänk

IPhone, kommer den verkligen att slå?

Ja, kommer den verkligen att bli den hit som alla först verkade att tro?

Jag måste medge att när jag först fick höra om apples mobiltelefon och läste lite om den och såg nån video så tyckte jag den verkade hur jävla häftig som helst...
men... med tiden så svalnade det.
Den har inte ens 3g (än) och vilken modern telefon har inte det?
En 2 mp kamera? Det har nästan min 2 år gamla lg som knappast är vad iphonen marknadsförs som.
Jag medger att den har en del saker som verkar häftiga. Men är det verkligen en bra mobil eller är det så enkelt att det är en mp3-spelare med lite extra funktioner?

Sälja kommer den nog säkerligen göra då apple har en del fanboys här och där dock.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad du ska med 3g till den är utrustad med wifi och wifi nätverk frinns i princip överallt idag.

Men jag håller med dig, första gången jag såg presskonferansen med steve jobs o han visa upp den ville jag ha den mer än ngt annat. Idag finns det betydligt mer intressanta alternativ än iphonen.

tex lg:s kommande U990:

"Here's the LG U990, a new cellphone with 5-megapixel camera with Image Stabilizer, auto-focus and Schneider Kreuznach optics. The twisting collar around the lens doubles as a shuttle dial to get your way through its amazing high-speed 120FPS video footage. And there's 3G HSDPA, 170MB internal memory, a 240 x 400 touchscreen and a music player. No price yet, but we want."

Stör mig även på alla som säger att iphonen är sjukt revolutionerande. Dessa personer har heller aldrig hört talas om en handdator/smartphone. Inget överdrivet speciellt med iphonen om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

i usa har den ju redan slagit, dels för att apple ä starka där o dels för att 3G inte ä så stort där.

hur den kommer slå i europa ä jäkligt svårt att säga ännu, då den varken ä släpt eller ens avslöjjat va europa versionen får för specefikation. den ska ju komma i 3G, frågan är som europa versionen får 3G från början.

tlx06: den är inte superunik nä, men hur man styr den, är lite mer "fingeranpassat" än vad många smartphones operativsystem är nu. men som sagt, gillar man det inte så gör man inte det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det verkar idag finnas långt för många problem med gränssnittet för att telefonen ska kännas attraktiv i praktiken. Om det är ett hellsike att göra något så enkelt som att t.ex. skicka och ta emot sms, så tror jag att många kommer att bli rejält avtända.

Ett ganska bra exempel på hur dåligt genomtänkt telefonen egentligen är.
http://www.mobile-review.com/articles/2007/iphone-sms-en.shtm...

Visa signatur
Permalänk

Den kommer nog säljas som smör när den väl släpps, brukar vara så med de flesta nya heta prylar. Tror inte det kommer bli långvarigt dock.

Jag kommer definitivt inte att köpa den iallfall, finns inte mycket i den som tilltalar mig. Sen lär den ju kosta en månadslön dessutom ;P

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Dom kan ju det där med marknadsföring, Apple. Så ja, den kommer att "slå".

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Fin LG lur

Alltså multifunktionella bärbara prylar börjar bli bra i mina ögon. Undra hur det ser ut om 10 år.

Permalänk

Iphone kommer såklart att säga bra här. Den är ju trots allt en Apple produkt. Annars så är telefonens funktioner sådär. Den har ett av de bästa gränssnitten men om man vill ha en mer funktionsrik och mer öppen telefon så finns det betydligt bättre val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Frågan är vad du ska med 3g till den är utrustad med wifi och wifi nätverk frinns i princip överallt idag.

Asså, är det verkligen så? Finns gratis WiFi verkligen ÖVERALLT??

Skit snack. 3G måste finns . Lycka til att hitta ett WiFi nätverk när du istter uttråkad på en buss och vill läsa blaska på aftonbladet.se.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Iphone kommer såklart att säga bra här. Den är ju trots allt en Apple produkt. Annars så är telefonens funktioner sådär. Den har ett av de bästa gränssnitten men om man vill ha en mer funktions rik och mer öppen telefon så finns det betydligt bättre val.

Asså, är det verkligen så? Finns gratis WiFi verkligen ÖVERALLT och är helt gratis??

Skit snack. 3G måste finns måste. Lycka til att hitta ett WiFi nätverk när du istter uttråkad på en buss och vill läsa blaska på aftonbladet.se.

Håller med, har haft ett par telefoner med Wlan och sitter ganska ofta och wappar/surfar. Har aldrig någonsin fått tag på ett gratis wlan när jag har behövt det utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Sen lär den ju kosta en månadslön dessutom ;P

nehe,en veckolön

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kanske missat det, men någon som vet hur den kommer att säljas?
Kommer den att gå köpa utan abb och olåst?
Om så inte är fallet och någon förutom Telia har ensamrätten, så kommer då inte jag ens tänka tanken på att köpa!

Permalänk

3G? Det har nog min K800i, men är inaktiverat sen dagen jag köpte den. Och bilder tar man med en kamera. Klart det blir succé. Bara luffare som olirc som kommer bojkotta. Skit i vad det kostar, allt Apple gör är bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
kanske missat det, men någon som vet hur den kommer att säljas?
Kommer den att gå köpa utan abb och olåst?
Om så inte är fallet och någon förutom Telia har ensamrätten, så kommer då inte jag ens tänka tanken på att köpa!

Det här har jag inga direkta bevis på utan spekulerar bara.
MEN!
Iom att telenor har börjat sälja apples datorer i sina butiker så finns ju chansen att dom blir först med att sälja lurarna.

Men eeh... det är bara att pma om ni skulle vilja ha en olåst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno
3G? Det har nog min K800i, men är inaktiverat sen dagen jag köpte den. Och bilder tar man med en kamera. Klart det blir succé. Bara luffare som olirc som kommer bojkotta. Skit i vad det kostar, allt Apple gör är bra!

Och allt Bill Gates gör är bra

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att den verkar alldeles för stor, jag skiter i hur "fräckt" och nymodigt touchscreenen är, den är så enormt bred, jag vill inte kämpa varje gång jag ska ta upp den ur fickan! Vägrar..

Men till trådskaparen, om du är mindre intresserad pga att den inte har 3g eller mer än 2mp kamera, då tycker jag du bör tänka till liite.

3g telefoner, i princip alla som är ute nu, reducerar samtalstiden till knappt 2 timmar. 3g är meningslöst om man ska använda telefonen som en telefon. Visst själva internetet är lite snabbare, men det är ändå inte "swooch" snabbt.

2 megapixel, vad är det för fel på det? Det är hur BRA kameran är som spelar roll, inte hur många megapixel den har..
Titta på Sony ericsson's telefoner, de flesta är endast på 2mp men de är fanimä fantastiska. Min N73 har 3,2mp, men den tar fan mycket mycket sämre bilder, helt fel färgåtergivning, suddiga detaljer, allt är sämst. Även om jag kör den i 2mp blir bilderna sämre..
Som sagt, det är hur bra kameran är, hur bra varje enskild pixel blir, inte hur många pixlar där är, som avgör hur bra bilderna blir.
Om det är helt fel färger, om blått blir lila i kameran spelar det väl ingen roll om du har 1000 lila pixlar istället för 500, det är ändå fel

Samt det faktum att den enda gången man behöver mer än 2mp, eller ens överhuvudtaget tittar på en bild i högre upplösning, utan att zooma ut, är om man konstant skriver ut stora fysiska kopior.

2mp är fullkomligt tillräckligt. Bara varje pixel ger en korrekt återskapning av hur motivet ser ut irl.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur

Men till trådskaparen, om du är mindre intresserad pga att den inte har 3g eller mer än 2mp kamera, då tycker jag du bör tänka till liite.

3g telefoner, i princip alla som är ute nu, reducerar samtalstiden till knappt 2 timmar. 3g är meningslöst om man ska använda telefonen som en telefon. Visst själva internetet är lite snabbare, men det är ändå inte "swooch" snabbt.

Huvudsakligen så är jag mindre intresserad av den då jag anser att det finns betydligt mer intressanta saker på marknaden!
Men det jag menade på med att den inte hade 3g är att det är väl ändå lite dåligt att en såpass "hightech" telefon inte ens har något som mer eller mindre är standard i nästan alla nya telefoner?
Ang. kameran så är det samma sak där. Redan nu (telefoner som varit ute ett bra tag) så har samtliga av SE's telefoner (dom som är aktuella då dvs) 2+ mp kameror och då snackar vi inte mobiler i samma prisklass som vad iphone kommer vara... möjligtvis p1'an då.
Men jag ska inte påstå att jag vet allt för mycket om kameror för det gör jag inte.

Men angående hastigheten när det kommer till 3g så är den inte direkt skitdålig.
Som snabbast kan man få upp till 3.6 (?) via 3g-nätet i dag.
Men klart det inte är "swoosh"-snabbt. Det är ju via mobilnätet!

Inte helt jävla pissdåligt ändå.

Permalänk
Medlem

glöm inte att mobilen i USA inte har 3G. vi har ju inte ännu sett va de släpper i europa. vet inte hur många gånger amn ska behöva säga det, men 3G är inte i närheten av lika stort i usa, som i europa, även om det finns även i usa, så äre mest bara i lite större städer.

egentligen kanske man ska vänta tills den släps i europa innan man kan säga om den kommer slå eller inte här :D:D eller så skriver man "skulle usa modellen slå här i europa"

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Asså, är det verkligen så? Finns gratis WiFi verkligen ÖVERALLT??

Skit snack. 3G måste finns . Lycka til att hitta ett WiFi nätverk när du istter uttråkad på en buss och vill läsa blaska på aftonbladet.se.

Jag satt uttråkad på en buss och såg att dom hade wifi på bussen med 3g uppkoppling (Ybuss).

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Frågan är vad du ska med 3g till den är utrustad med wifi och wifi nätverk frinns i princip överallt idag.

Det har redan sagts, men wifi är på inget sätt en fullgod ersättare till 3G.

Nu har ju iPhone ändå EDGE så det går att surfa med acceptabel hastighet, men standard-3G har ju betydligt bättre nätverkslatens även om throughputen inte är så mycket snabbare.

Permalänk

Ja den sålde bra i början i USA, men det tog bara nån veck så hade försäljnngen sjunkit långt under vad dom förväntade sig, ingen mms och en DÅLIG 2mp kamera, sen småsaker som att man itne kan ha en mp3 som ringsignal heller,iaf enligt tidningen M3.

Jag skulle väl inte kalla den flopp, men den har inte varit en så stor HIT som många förväntade sig, inte i USA iaf.

PS. Så ja inte blir anklagad för att vara anti-mac, ja ska köpa en ny Mac Mini så fort Leopard kommer. Så alla mactalibaner kan vara lugna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

så har de tagit bort 4 Gb modellen, o sänkt priset på 8 Gb modellen till 399 dollar. riktigt bra pris, under 3000 kr.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
ingen mms , sen småsaker som att man itne kan ha en mp3 som ringsignal heller,iaf enligt tidningen M3.

Du skojar väl nu? (förhoppningsvis)

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Du skojar väl nu? (förhoppningsvis)

Nej, han skojjar inte. Om du tittar på keynoten igår så förstår du anledningen.
Däremot att man inte kan skicka filer via blåtand förstår jag inte anledningen för.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Avstängd

Apple i ett nötskal. De har en ordentligt hypad produkt på gång men bara de blinda köper den utan att tänka efter. Få produkter är så hårt strypta som Iphone med dagens utseende.

Jag kommer inte ens röra på den med plasthandskar och tång men med stor sannolikhet kommer den att sälja till många andra oavsett pris och strypta funktioner. Folk är tyvärr inte så klyftiga så många väljer form och utseende före funktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Apple i ett nötskal. De har en ordentligt hypad produkt på gång men bara de blinda köper den utan att tänka efter. Få produkter är så hårt strypta som Iphone med dagens utseende.

Det är mitt största problem med den. Jag var helt kär i den till och börja med, men blev snabbt avtänd när de första recensionerna dök upp och jag fick veta hur begränsad och kontrollerad användningen är

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Apple i ett nötskal. De har en ordentligt hypad produkt på gång men bara de blinda köper den utan att tänka efter. Få produkter är så hårt strypta som Iphone med dagens utseende.

Jag kommer inte ens röra på den med plasthandskar och tång men med stor sannolikhet kommer den att sälja till många andra oavsett pris och strypta funktioner. Folk är tyvärr inte så klyftiga så många väljer form och utseende före funktion.

sen finns det ju ett talessätt/språk som brukar gå som "smaken är som baken, delad"

förstår att du inte gillar den, köp den då inte, man måste inte. men det är ju tråkigt när man dissar andra, o i stort sett idiotförklarar dem bara för att de inte tycker som en själv. respektera att andra inte tycker som dig o att man inte är idiot bara för att man köper en iphone.

jag skulle aldrig kunna köpa en alfa romeo, för ja tycker de är fula o inte så bra, men det betyder inte att jag idotförklarar dem som köper en sådan bil

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Näe men dt är väl ändå viss skillnad?

Apple är efterblivna som företag, de säljer till folk med dålig självkänsla som har ett behov av att tro att de är speciella, de hypar sina egna produkter till himmelen men när de synas så når de knappt till knäna.

Hur kan man sälja en smartphone utan klipp/klistra funktionen, om man samtidigt plockar bort egenskaper som MMS och vill att användaren ska maila? Hur kan man implementera blåtand som inte kan skicka alla typer av filer? Hur kan man sälja en musiktelefon som inte kan spela valfria mp3or som ringsignal?

Självklart ska man syna produkter man köper. Tyvärr gör inte många det och det är, faktiskt, väldigt korkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Näe men dt är väl ändå viss skillnad?

Apple är efterblivna som företag, de säljer till folk med dålig självkänsla som har ett behov av att tro att de är speciella, de hypar sina egna produkter till himmelen men när de synas så når de knappt till knäna.

Hur kan man sälja en smartphone utan klipp/klistra funktionen, om man samtidigt plockar bort egenskaper som MMS och vill att användaren ska maila? Hur kan man implementera blåtand som inte kan skicka alla typer av filer? Hur kan man sälja en musiktelefon som inte kan spela valfria mp3or som ringsignal?

Självklart ska man syna produkter man köper. Tyvärr gör inte många det och det är, faktiskt, väldigt korkat.

Oj oj oj! Hoppas du laddat bössan för snart kommer Mactalibanerna rusandes med svärd och pistol gapandes "Steve Jobs är stor" :rolleyes:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Oj oj oj! Hoppas du laddat bössan för snart kommer Mactalibanerna rusandes med svärd och pistol gapandes "Steve Jobs är stor" :rolleyes:.

Det var ett jäkla tjatande om mactalibaner. Rädd för din egen applesexualitet?