Ge fan i mitt kolsyrade källvatten!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv gick jag från en överkonsumtion av Cola -> Ramlösa -> loka -> Och nu dricker jag endast Evian

Jag klarar inte av Cola längre eller något som är sött och kolsyrat. Tror knappast att mineralvatten påverkar något mer än själva artikeln av aftonbladet. Det är ett skämt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Det är bra att det förs en debatt om ämnet så folk inser att mineralvatten inte är så bra som de tror. Vissa tror ju t.o.m. att den är bättre än ens vatten hemma när man har en egen djupborrad brun. Beror i.o.f.s. på var man bor och vilket mineralvatten man har köpt, men gött vatten kommer direkt från källan och inte från en petflaska som har stått i någon månad.

Problemet med mineralvatten är att folk har börjat bölat i sig den och dricker den istället för vanligt vatten, på vissa arbetsplatser så finns det t.o.m. sådana dära vattendunkar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hjälpsam

Jag dricker gärna kranvatten jag har mycket gott vatten hemma.
Men visst är det bättre att folk dricker mineralvatten i stället för läsk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kolsyrat vatten på flaska? *sniff* Jag känner doften av metrosexualitet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Från mcdonalds.se:

Varifrån kommer köttet i McDonald's hamburgare?
Köttet kommer från främst mjölkkor, som fötts upp på svenska, tyska, irländska och finska bondgårdar.

I stand corrected

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
Det finns eccenser (hur fan stavas det?) så man kan smaksätta sitt egna kolsyrade vattnet lätt. Som tex citron och lime.

Man kan göra cola, apelsinläsk m,m i en sån sodastream också

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Vad som verkligen borde förbjudas är plastförpackningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Fel fel, vatten på flaska ska det va då är det mer metrosexualitet

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Till skillnad från den vanliga stanken av feta cola drickande nördar eller?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att denna debatten dras igång. Då kanske iallafall nån fattar hur urbota dumt det är att betala för vatten.

Kollar ni inte på Bullshit? De gick igenom hela den här vatten på flaska-bluffen för ett tag sen.

Vill man inte dricka cola och liknande så finns det ju faktiskt sockerfria fruktdrycker utan aspartam och annat gojs.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Sen att McD har slutat sälja det påverkar nog inte alltför mycket. Skulle tro att det transporteras i samma fordon som den andra läsken större delen av vägen.

Permalänk
Medlem

nu handlade detta inte om papper men varför inte göra nåt åt både sakerna??

sen borde alla betala räkningar inkommande ifrån en internetbank.

så onödigt mycket papper, borde man inte tjäna pengar på det själv ? om ingen som behövs att skriva ut dessa räkningar o skicka dem borde kostnaden sjunka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
nu handlade detta inte om papper men varför inte göra nåt åt både sakerna??

sen borde alla betala räkningar inkommande ifrån en internetbank.

så onödigt mycket papper, borde man inte tjäna pengar på det själv ? om ingen som behövs att skriva ut dessa räkningar o skicka dem borde kostnaden sjunka

Ja, det gör den ju också!
Vissa företag debiterar ju ~25 spänn per pappersfaktura.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det här med vattnet är ju faktiskt sant.

För att framställa en halvliter vatten gör man av med en massa liter vatten under tillverkningsprocessen vilket är ett jävla slöseri egentligen. Detta gäller ju inte bara vatten utan även läskedryck. För att framställa t.ex. 1 liter coca-cola går det åt 16 liter vatten. Fatta att det är sjukt när människor på många ställen i världen inte ens har tillräckligt med smutsigt vatten för att överleva! Erkänn bara att det är sjukt! Men som med så mycket annat så förstår man problemet och tycker det är hemskt, men sedan är det inte mer med det. Jag köper också vatten rätt ofta, dels för att Bon Aqua päron är så satans god och dessutom är det mycket hälsosammare än att köpa en flaska/burk läsk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

köp en soda streamer, ca 600-700kr och sen kan du göra kolsyrat vatten resten av livet.
Finns massa olika smaker att smaksätta vattnet med, jag kör på Lime och det är riktigt gott..Smaka exakt som ramlösa imo.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Det här med vattnet är ju faktiskt sant.

För att framställa en halvliter vatten gör man av med en massa liter vatten under tillverkningsprocessen vilket är ett jävla slöseri egentligen. Detta gäller ju inte bara vatten utan även läskedryck. För att framställa t.ex. 1 liter coca-cola går det åt 16 liter vatten. Fatta att det är sjukt när människor på många ställen i världen inte ens har tillräckligt med smutsigt vatten för att överleva! Erkänn bara att det är sjukt! ...

Slöseri, på vissa platser kanske men spelar knappast någon roll här i Sverige. Vi har bra reningsverk med hög kapacitet, förhoppningsvis förblir det så. Östersjön är tyvärr jäkligt smutsig men det har inget med läsken att göra.

Några törstande ökenbor i Afrika får ju inte mer vatten bara för att nån av oss använder mindre vatten. Våra vattenssystem är helt skilda.
Sen tror jag 16 liter är en överdrift, kanske så på vissa ställen men det varierar nog kraftigt mellan läskfabrikerna världen över. Har sett siffror på 4-5 liter vatten per liter läsk, kan säkert gå lägre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
hehe , det här med papperslöseri för aftonbladet är bra sant

/Matte

Slöseri? Höörre du du, vi räknar ju fan tidningar från golvet för att hålla oss till lågt mackel För 1½ år sen kan vi dock snacka slöseri, när halva upplagan hamnade på golvet och slängdes sen i kontainrar

Nej, då är ju Svd värre idag med alla sina jävla separata reklamer som ska bladas i. Aftonbladet hållar iaf sin reklam i huvudtidningen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Om ni ska rädda världen så köp inte aftonbladet, sparar en jäkla massa träd

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Slöseri, på vissa platser kanske men spelar knappast någon roll här i Sverige. Vi har bra reningsverk med hög kapacitet, förhoppningsvis förblir det så. Östersjön är tyvärr jäkligt smutsig men det har inget med läsken att göra.

Några törstande ökenbor i Afrika får ju inte mer vatten bara för att nån av oss använder mindre vatten. Våra vattenssystem är helt skilda.
Sen tror jag 16 liter är en överdrift, kanske så på vissa ställen men det varierar nog kraftigt mellan läskfabrikerna världen över. Har sett siffror på 4-5 liter vatten per liter läsk, kan säkert gå lägre.

Det spelar en jävla roll då vattnet inte återvinns utan förbukas. Och vattnet vi pumpar ut ur jorden kommer ifrån jorden. De är inte åtskilda. Ska man se det på det viset så är ju varenda lilla brunn en åtskilt vattensystem. Och så funkar det inte riktigt då vatten rör sig i atmosfären.

Om vårt vatten tar slut så kan du räkna med att deras vatten har tagit slut för långe sedan.

Ser man kortsiktigt på det hela så får ju ingen i afrika mer vatten bara för att du väljer bort att dricka flaskvatten. Men ser man långsiktigt på det hela så är varje
flaska vatten du dricker ytterligare ett steg närmare undergången.

Det gick en dokumentär om just vattenförbrukningen på teve när jag var 16-17 år så detta är inte direkt en ny grej. Men de förklarade på ett väldigt bra sätt(bättre än jag kan) på hur mycket vatten som egentligen förbukas(ej återvinnbart) varje dag av diverse vardagssysslor. Siffrorna var förbluffande.
Och detta var för 15 år sen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Själv gick jag från en överkonsumtion av Cola -> Ramlösa -> loka -> Och nu dricker jag endast Evian

Jag klarar inte av Cola längre eller något som är sött och kolsyrat. Tror knappast att mineralvatten påverkar något mer än själva artikeln av aftonbladet. Det är ett skämt

vill inte vara sån nu men evian? det går ju likabra med vanligt kranvatten vi har ju ändå så pass bar vatten här i sverige,till skillnad från usa där man verkligen känner bi smak av kemikalier.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Från mcdonalds.se:

Varifrån kommer köttet i McDonald's hamburgare?
Köttet kommer från främst -->mjölkkor<--, som fötts upp på svenska, tyska, irländska och finska bondgårdar.

Det förklarar ju en del , gamla mjölkkor är ju inte direkt det smarrigaste

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om ni ska rädda världen så köp inte aftonbladet, sparar en jäkla massa träd

Köp inte någon nyhets-tidning alls menar du väl? Både SvD och DN är ruskigt mycket värre på pappers-fronten än aftonbladet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hatar verkligen aftonbladets sjuka onödiga korståg mot mineralvatten, de ska ge fan i mitt smaksatta vatten. Vill jag ha vatten så dricker jag kranvatten, vatten på flaska dricker jag för smakens skull istället för sockersprängd dricka. Känns soma att coca-cola sponsrar aftonbladets onödiga dynga. De kan skriva om hur mycket det tar på miljön att frakta dricka från afrika istället.

Edit: hoppas aftonbladet brinner ner