Permalänk
Melding Plague

Netgear SPH200D

Fenomenet Skype har knappast undgått någon efter att svensken Niklas Zennström sålde sitt verk för tiotals miljarder till Ebay. Sedan födelsen har varumärket Skype skapat en enorm synergieffekt vilket har resulterat i tjänster och produkter i dussintalet. En av dessa är en telefon från Netgear och vi har under två veckors tid lekt, ringt och pillat på två stycken SPH200D.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

verkar lite väl dyr för att man ska vilja ha den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Bra skriven recention! Intressant produkt dock har jag just bytt DECT telefon hemma och priset var kanske i det saftigaste laget men nästa gång kanske.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Att netgears routrar rasar stup i kvarten, hade jag ingen aning om. Har nu ägt en netgear wlan router i ett helt år och det har inte rasat en enda gång. Samtidigt är designen (med allt det där plastiga o vita) något som netgear har haft ett bra tag nu.

Men annars en bra recension. Låter som den bästa Skype lösningen för hemmabruk hittills.

Permalänk
Avstängd

Bara 1 år garantitid är lite fattigt.

Men väldigt bra att man inte behöver några drivrutiner.

Vore coolt om man kunde ha samtalen krypterade så man har en sk "säker linje".

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Bara 1 år garantitid är lite fattigt.

Men väldigt bra att man inte behöver några drivrutiner.

Vore coolt om man kunde ha samtalen krypterade så man har en sk "säker linje".

Skype krypterar faktiskt samtalen, hur säkert det är vågar jag dock inte svara på.

"Skype använder AES (Advanced Encryption Standard) - som även kallas Rijndael - vilket även används av USA:s myndigheter för att skydda känslig information. Skype använder 256-bitars kryptering, vilket omfattar 1,1 x 1077 möjliga nycklar för att kryptera data i alla Skype-samtal och chattmeddelanden. Skype använder 1536 till 2048 bitars RSA för hantering av symmetriska AES-nycklar. Allmänna användarnycklar bekräftas av Skype-servern vid inloggning. "

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med en recension på en skypelur. Att ni inte gör en test mellan belkin, smc, linksys och netgears wlan skypelurar?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Använder bara Skype nu för tiden då landlinje är för dyrt för en som knappt ringer nått alls och skulle vilja se en renodlad Skypelur som testas här och är trådlös.

Permalänk
Medlem

Dåligt att det inte fanns någon kontaktbok.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Onekligen intressant!

Ni får ordet "kritik" att låta negativt laddat!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har fortfarande inte förstått vad poängen är med skype ringandes till vanliga telefoner, vad är det för fel med vanlig telefon? Kul att samtal bryts när det inte finns tillräckligt med pengar.

Men visst, skype dator-till-dator är suveränt, att inte behöva bry sig om ventrilo server eller Teamspeak server är skönt. Men att ringa till vanlig telefon, då ser jag ingen motivering till att använda skype om det ändå kostar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Alltså, jag har fortfarande inte förstått vad poängen är med skype ringandes till vanliga telefoner, vad är det för fel med vanlig telefon? Kul att samtal bryts när det inte finns tillräckligt med pengar.

Men visst, skype dator-till-dator är suveränt, att inte behöva bry sig om ventrilo server eller Teamspeak server är skönt. Men att ringa till vanlig telefon, då ser jag ingen motivering till att använda skype om det ändå kostar.

För att det är otroligt billigt att ringa över hela världen? Bara ladda så du har tillräckligt med pengar... otroligt skönt att slippa telia.

Skype är helt ovärderligt när man bor utomlands, har länge funderat på en Skype telefon. Denna verkar helt klart intressant...!

Du kan lägga till SkypeOut-kontakter i klienten utan något skype användernamn (Eg; Du döper ett nummer och sparar som en kontakt). Dessa syns inte i telefonen eller vad?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Avstängd

Fungerar det bara med Skype, eller fungerar till andra program också?

Jag vill inte köpa hårdvara som bara fungerar med ett enstaka program.
Jag vill inte bli låst till ett program, jag vill ha valfrihet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk

Du kan lägga till SkypeOut-kontakter i klienten utan något skype användernamn (Eg; Du döper ett nummer och sparar som en kontakt). Dessa syns inte i telefonen eller vad?

Det går bra att göra så.

Jag saknar en kontaktlista för dom som inte har Skype.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Alltså, jag har fortfarande inte förstått vad poängen är med skype ringandes till vanliga telefoner, vad är det för fel med vanlig telefon? Kul att samtal bryts när det inte finns tillräckligt med pengar.

Men visst, skype dator-till-dator är suveränt, att inte behöva bry sig om ventrilo server eller Teamspeak server är skönt. Men att ringa till vanlig telefon, då ser jag ingen motivering till att använda skype om det ändå kostar.

Jag betalar 200:-/år för mitt telefonnr och 23:-/mån för flatrate och det enda som kostar är en uppkopplingsavgift, Har även en Paypal koppling så det dras pengar från mitt kort när summan på mitt Skype konto understiger ett visst belopp.

Har mycket lägre totalkostnad än om jag skulle ha landlinje + att man slipper flyttavgiften när man flyttar till annan ort vilket jag ska göra nästa sommar. Iofs kanske nån lyfter på ögonen när dom ser att jag har ett 08 nr nere i Växjö sen men det får stå för dom isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Så hur mycket kostar det att ringa med Skype?

Jag betalar typ 16öre /min när jag ringer till flickvännen i usa. De flesta utländska landlinor är ganska billiga att ringa till men mobiltele i sverige och england är hutlöst dyrt.

Kör man med skype pro är det som tidigare sagt enbart uppkopplingsavgift och ingen minuttaxa.

Väldigt ekonomiskt då man bara behöver skaffa bredband hemma istället för tele och bb. Dessutom betalar flickvännen bara lokalsamtal när hon ringer mitt usa-nummer.

Jag hade först en Belkin skypemobil men gav den till tjejen och köpte mig sen en Netgear SPH101 istället.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag köpte Linksys variant som är nästan exakt lika dan. Är mycket nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Fungerar det bara med Skype, eller fungerar till andra program också?

Jag vill inte köpa hårdvara som bara fungerar med ett enstaka program.
Jag vill inte bli låst till ett program, jag vill ha valfrihet.

Vill du inte bli låst är det en SIP-telefon du skall köpa, koppla sedan till valfri sipleverantör.

Siemens och Linksys har ju nån trådlös liknande, ingen aning om hur bra den är dock.