perost:
Jag tror inte att de flesta pekplattor har stöd för dubbla fingrar, möjligt då att Linux ger stöd för det, men jag är tveksam till att Linux skulle kunna göra det på alla eller ens flertalet bärbara.
Ja, Exposeliknande funktion finns i vissa windowmanagers med nuförtiden, men det är ju trots allt Apple som uppfann det och så mycket annat som gör desktopen så mycket smidigare. Opensourcevärlden är ju grym på att kopiera men jag tycker att det är väldigt sällan man ser någon som helst innovativitet eller oliktänkande, köper han en mac med OS X så kommer han garanterat att stöta på fler smarta lösningar i framtiden. Det är kanske bra att stödja företaget som levererar dem till oss också. I OS X är ju allt så bra sammanlänkat med, du kan ju dra och släppa filer och kopierade saker o så emellan fönster även medans du använder expose, eller i Leopards fall flytta runt fönster även i "thumbnailviewen" när du använder virtuella desktops. Jag har ingen aning om det förstnämna kanske går i compiz/beryl också men jag vet att det går i OS X.
Danne: Det är väl inte ett helt orealistiskt scenario att någon snubblar över strömsladden och drar ner datorn i golvet.
Jangs: Oroa dig inte, även OM det finns till fria deskops och Windows så är det tack vare Apple det finns. Som så mycket annat. Folk som väljer äpplet får ju smaka på godbitarna först..
MTRIX: Tvivlar jag på, jag verkade få beräknad batteritid på runt 2h40m med en browser igång och VLC med knight rider...
Så fort du börjar surfa på macen får du massa flashreklam som äter upp din cpu och så har du helt plötsligt 1 timmes batteritid ...
MTRIX: Strömsparfunktionerna är bättre i OS X än Windows på precis samma dator.
MTRIX: Macbook pro väger inte under 2kg. Jag tror mest macars batteritid är hypead och skryt under optimala orealistiska förhållanden.
Sägs att macar skall ha bättre färgkalibreringsjoxtjosan mellan ens enheter, dvs något bättre system för att göra så att det ser likadant ut överallt, om du nu jobbar med grejer där det spelar någon roll.
Svärige: Han kan ju köra Windows på macen med så ..
8400M GS lär ju vara typ 1/3 så snabbt som 8600M GT? HDMI skiter jag fullständigt i, förstår inte den hypen heller. Bra support och garantier är ju värt mycket dock.
Macbook Pron vill antagligen ha bättre andrahandsvärde/åldratvärde för dig. Antingen genom att du säljer den eller eftersom det trots allt är en mac och kommer att vara den maskin du kan köra OS X på hur som helst, oavsett vad din nästa maskin blir.