Permalänk
Medlem

Macbook Pro eller Dell XPS M1330?

Hej Hopp Sweclockers!

Jag ska väldigt snart införa mitt första inköp av en bärbar.
Men min beslutsångest hindrar mig från att köpa..!
Låter tragiskt, men så är det.

Jag har kollat runt på väldigt många datorer men det är framförallt Macbook pro och dell XPS M1330 som jag fastnat för.
Dellen tänkte jag utrusta med lite mer än orginal förståss, för en peng på kanske 15k.

Jag är studerande och får därmed rabatten från Apple på 8%.

Finns det andra datorer som är bättre kanske?

Jag vill ha en hyfsat grafikkort som klarar av enklare cad eller spel, men ändå en batteritid på över 3 timmar.

Hittar ni eller vet ni några bättre datorer än dessa två ? :S

Budgeten är ca 17 000.

Visa signatur

Macbook Pro - 2,53GHz - NVIDIA GeForce 9600M GT 512mb + NVIDIA GeForce 9400M 256mb - 4gb 1066 MHz DDR3 SDRAM

Permalänk

Pssst, du får 10% rabatt hos Apple.

Permalänk
Medlem

Det står 8% på deras hemsida

Visa signatur

Macbook Pro - 2,53GHz - NVIDIA GeForce 9600M GT 512mb + NVIDIA GeForce 9400M 256mb - 4gb 1066 MHz DDR3 SDRAM

Permalänk
Medlem

På tal om rabatter så får du ju 5% studentrabatt från Dell, och fri frakt om jag inte minns fel. Men hur som helst så är det väl en ganska stor skillnad i storlek. Dell:en är ju mindre och smidigare, men jag kan inte hitta några siffror på hur stor skillnad det är. Men något att tänka på är att Dell:en har 4 veckors leveranstid för tillfället.

Permalänk
Inaktiv

Du får mer än studentrabatt hos Dell om du bara testar olika säljare (ibland har man tur direkt).

jag stod i samma val och tog en XPS1330, lättare, mindre, HDMI, var det som avgjorde.

Dells leveranstid är väl 2V (med leverans) om man läser de som beställt nyligen.

Permalänk
Medlem

Studentrabatt hos Dell har jag inte änns tänkt på ^^.
Jag läste lite här på Swec och hittade en tråd där dem visar att apple kommer släppa en ny macbook inom 1-4månader.

Jag funderar på om det kanske är värt att tänka på.. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du bör fråga dig först och främst är väl vad du känner för mest, windows eller os x. Visst fungerar sedan linux/bsd/windows på båda men i alla fall.

Jag sto inför liknande problem för någon månad sedan och kan meddela att jag är riktigt nöjd med mitt byte från pc till mac
Det finns så många smarta lösningar på macbook pro/os x som jag gillar och som jag inte fått på en pc.

för att göra kritiker nöjda kan jag skriva vilka de är också.
- pekplattan är smidig när man vill skrolla, bara att använda två fingrar istället.
- Smart upplägg på tagnenterna, istället för att använda "fn" för att få till specieltagnenter behöver man den för "f1-f12". Använder dem aldrig typ i alla fall
- strömsladden/kontakten är sjukt smart så att datorn inte far i golvet.
- exposé, smidigt som satan för att få översikt över vilka fönster som är igång. Kopplade den till en musknapp vilket gör den lättåtkomlig.

Och så tycker nog jag också att macbook pro är sjukt snygg också vilket inte är helt fel. <men det är en smaksak också. Fundera dock över vilka behov du har och om du klarar dig emd os x, inte roligt att tvingas starta windows på en mac stup i kvarten för tt du behöver spelprestande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs

- pekplattan är smidig när man vill skrolla, bara att använda två fingrar istället.

De flesta touchpads har stöd för detta, i alla fall om man använder Linux. Vet inte hur det funkar i windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
- exposé, smidigt som satan för att få översikt över vilka fönster som är igång. Kopplade den till en musknapp vilket gör den lättåtkomlig.

Detta finns också i Linux, och jag håller med om att det är väldigt användbart. Jag har så att jag bara behöver dra upp musen i övre högra hörnet för att aktivera det, och använder det hela tiden nu.

Permalänk
Inaktiv

- Smart upplägg på tagnenterna, istället för att använda "fn" för att få till specieltagnenter behöver man den för "f1-f12". Använder dem aldrig typ i alla fall

hehe, lite roligt, där, brukar din dator fara i golvet då ;), annars borde du ju se det som onödigt med ;). Skämt o sido bra att du beskrev

perost, vad heter det i gnu/linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha

perost, vad heter det i gnu/linux?

Vad syftar du på?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Vad syftar du på?

"Detta finns också i Linux, och jag håller med om att det är väldigt användbart. Jag har så att jag bara behöver dra upp musen i övre högra hörnet för att aktivera det, och använder det hela tiden nu."

Men det löser nog sig med lite google

Permalänk
Medlem
Citat:

"Detta finns också i Linux, och jag håller med om att det är väldigt användbart. Jag har så att jag bara behöver dra upp musen i övre högra hörnet för att aktivera det, och använder det hela tiden nu."

Men det löser nog sig med lite google

Aha, det är en av effekterna som ingår i compiz (eller beryl).

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe, lite roligt, där, brukar din dator fara i golvet då ;), annars borde du ju se det som onödigt med ;). Skämt o sido bra att du beskrev

Egentligen inte, men jag hade med mig mina högtalare en gång och då höll en kompis på at snubblade på sladdarna hela tiden att de gick sönder. Därför kände jag att det var en smart grej, en mindre sladd han kan snubbla sönder min dator på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
De flesta touchpads har stöd för detta, i alla fall om man använder Linux. Vet inte hur det funkar i windows.

Detta finns också i Linux, och jag håller med om att det är väldigt användbart. Jag har så att jag bara behöver dra upp musen i övre högra hörnet för att aktivera det, och använder det hela tiden nu.

Jasså, hade faktiskt ingen aning om att fler datorer hade stöd för detta. Har bara använt några kompisars datorer och där verkade det inte fungera.

Jo visst att exposé finns i linux om man använder compiz/beryl, men här ingår det mer out-of-the-box och jag har haft en del problem med att få det att fungera i linux.

Permalänk
Inaktiv

ingår i Untubtu 7.10 nu med från start

Permalänk
Medlem
Citat:

ingår i Untubtu 7.10 nu med från start

Jasså, jaha.. Mina argument faller som korthus

Men i alla fall.. om man bortser att de smarta funktionerna jag nämnde finns i linux verkar de inte inte finnas på windows (tills någon säger det!) i alla fall vilket är det vanligaste os:et att ha på en bärbar pc!

Permalänk
Inaktiv

Brukar vara så med mjukvara... folk säger det inte finns, fast man vet bara inte vad det heter Finns en hel värld man inte vet :/

Permalänk
Medlem

Jag har provat bägge burkarna nu. Mina intryck är följande: Vilket operativsystem man föredrar är en smak sak, så det går jag inte in nämare på. Bägge datorerna är snabba och duger absolut till det mesta man kan tänkas vilja göra, i alla fall om man kör med två gig i RAM. Jag tycker att båda datorerna har en snygg design. Det som riktigt skiljer dem åt enligt mig är att Dellen har en betydligt vassare skärm medans Macbooken har bättre tangentbord och touchpad.

Edit: Insåg nyss att det var Macbook Pro och inte Macbook som var det som diskuterades i tråden. Hur som helst, jag tycker att Macbook och N1330:n är mer jämförbara eftersom det är i samma format, 13.3".

Permalänk
Medlem

Vore mycket intressant att höra vad folk har för batteritider?
Är det verkligen sant att Macbooken har sisådär 3:39 timmar:min för DVD rundown medans Dellen bara har 2:27 nånting.
Över en timmes! skillnad
och då har Macen ändå kraftigare grafikkort
8600M/256Mb mot 8400M/128 Mb.
Hur kan detta vara möjligt?

Permalänk
Medlem

får ut ungefär 3 timmar efter ett år me min macbook. mer när den va ny. o då har ja so sagt inte senaste hårdvaran heller. i windows så får ja ut mindre, så OSX har en viss inverkan på batteritiden helt klart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Borde finnas möjligheter att bättre styra energi utnyttjandet även på Dellen.
Har ju samma typ av processor och grafikkorten verkar ha ungefär samma strömspararfunktionalitet.
Det märkliga med resultatet är ju att 8600M GT enligt Nvidia drar 20W medans 8400M GS bara drar 11W så egentligen borde ju Dellen klara sig bättre men det är alltså tvärtom.

Om man tex bara skall kolla på en DVD så borde man ju kunna optimera inställningarna så man sparar maximalt med ström.
Och därmed åtminstone närma sig Macbookens värden.

Vore verkligen intressant att höra vad Dell användare har för erfarenheter?

Nån som föresten vet om nån 13" Macbook Pro är på gång snart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MTRIX

Nån som föresten vet om nån 13" Macbook Pro är på gång snart?

det vet ingen säkert, mer än apple. allt som sägs om sånt på nätet är spekulationer eller ofta rena gissningar att apple "borde" släppa nått sådant. har snackats om en slimad macbook pro, men om det sen kommer vet man aldrig. intel har ju visat en koncept dator som va ruskigt tunn, om apple släpper nått sådant är dock en annan femma.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Skriv vad du skulle få för specar på Dellen du tänkte ta så är det ju lättare att jämföra.

När det verkligen kommer en uppgradering ifrån Apple och vad den innehåller vet man aldrig, men ryktena som dyker upp någon vecka före eller så brukar vara tillräckligt korrekta.

Det finns ett rykte om att macbook kommer uppgraderas snart och macbook pro där i krokarna med, men det hade varit mer logiskt med en macbook pro-uppgradering först i januari-februari så den som lever får se.

I slutändan är väl frågan om du vill ha OS X eller inte.

Edit: Jag måste säga att min macbook pro verkligen börjar växa "på mig", och då har jag fortfarande inte provat att skapa musik, editera bilder eller rendera saker o så. Fast det är väl mest att den är bärbar som står för det änsålänge och inte lika mycket programvaran kanske.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en dator på under 2kg med hyfsad grafikprestanda.
Tänkte eventuellt köra en del 3D Studio med animeringar.
Sen vill jag kunna titta på en DVD film (2timmar) och ändå ha runt en timmes vanlig arbetstid kvar.
Mac verkar helt överlägsna alla PC vad gäller kombination prestanda och batteritid.
Apropå OS så känns det lite lockande att ha möjlighten att köra båda.
Allra helst hade jag velat ha en tablet PC som man kan rita direkt på skärmen men skärmarna verkar inte ha tillräckligt med tryckkänslighetsnivåer för att det skall bli riktigt bra så jag har tänkt köra med wacom platta.

Permalänk
Inaktiv

2 fina datorer. Du får skriva upp vad som skiljer och överväga

Permalänk
Avstängd

håller med Danne b:)y... de två finaste datorerna av alla.....nog det svåraste valet man kan göra skulle jag tro..

+ Apple:
¤ otrolig snygg & stilren, (fast på att annat sätt mot m1330)
¤ 8600M gt
¤ OSX, (snyggt och virus-fritt OS)
¤ LED skärm, (drar mindra ström + bättre kontrast)
¤ väldigt bra kvalite

- Apple:
¤ Dyrare
¤ OSX är ej lika kompatibelt med spel som Windows
-------------------------------------------------------------------------
+ Dell:
¤ otrolig snygg & stilren, (fast på att annat sätt mot Macbook Pro)
¤ billigare
¤ den absolut bästa Supporten
¤ LED skärm, (drar mindre ström + bättre kontrast)
¤ väldigt bra kvalite
¤ HDMi......(visst Macintoshen har DVi, men kan va skönt med 1 sl:)dd )

- Dell:
¤ 8400M gs, (inget dåligt kort men Macintoshen har bättre)
-----------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Avstängd

perost:
Jag tror inte att de flesta pekplattor har stöd för dubbla fingrar, möjligt då att Linux ger stöd för det, men jag är tveksam till att Linux skulle kunna göra det på alla eller ens flertalet bärbara.

Ja, Exposeliknande funktion finns i vissa windowmanagers med nuförtiden, men det är ju trots allt Apple som uppfann det och så mycket annat som gör desktopen så mycket smidigare. Opensourcevärlden är ju grym på att kopiera men jag tycker att det är väldigt sällan man ser någon som helst innovativitet eller oliktänkande, köper han en mac med OS X så kommer han garanterat att stöta på fler smarta lösningar i framtiden. Det är kanske bra att stödja företaget som levererar dem till oss också. I OS X är ju allt så bra sammanlänkat med, du kan ju dra och släppa filer och kopierade saker o så emellan fönster även medans du använder expose, eller i Leopards fall flytta runt fönster även i "thumbnailviewen" när du använder virtuella desktops. Jag har ingen aning om det förstnämna kanske går i compiz/beryl också men jag vet att det går i OS X.

Danne: Det är väl inte ett helt orealistiskt scenario att någon snubblar över strömsladden och drar ner datorn i golvet.

Jangs: Oroa dig inte, även OM det finns till fria deskops och Windows så är det tack vare Apple det finns. Som så mycket annat. Folk som väljer äpplet får ju smaka på godbitarna först..

MTRIX: Tvivlar jag på, jag verkade få beräknad batteritid på runt 2h40m med en browser igång och VLC med knight rider...

Så fort du börjar surfa på macen får du massa flashreklam som äter upp din cpu och så har du helt plötsligt 1 timmes batteritid ...

MTRIX: Strömsparfunktionerna är bättre i OS X än Windows på precis samma dator.

MTRIX: Macbook pro väger inte under 2kg. Jag tror mest macars batteritid är hypead och skryt under optimala orealistiska förhållanden.
Sägs att macar skall ha bättre färgkalibreringsjoxtjosan mellan ens enheter, dvs något bättre system för att göra så att det ser likadant ut överallt, om du nu jobbar med grejer där det spelar någon roll.

Svärige: Han kan ju köra Windows på macen med så ..
8400M GS lär ju vara typ 1/3 så snabbt som 8600M GT? HDMI skiter jag fullständigt i, förstår inte den hypen heller. Bra support och garantier är ju värt mycket dock.

Macbook Pron vill antagligen ha bättre andrahandsvärde/åldratvärde för dig. Antingen genom att du säljer den eller eftersom det trots allt är en mac och kommer att vara den maskin du kan köra OS X på hur som helst, oavsett vad din nästa maskin blir.