Vad gillar du i om olika operativ system?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
GNU/Linux:
+ Allt kan representeras av filer.
+ Möjligheten att konfigurera och optimera systemet in adsurdum.
+ Programmen är skrivna för att göra en sak, och gör den saken väl.
- Standard. Det finns ingen ordentlig standard i GNU/Linux, allt kan se ut lite hur som helst.
- Användarvänlighet. Det behövs ofta rent av löjliga "hack" för att få till normala saker som rätt upplösning eller nätverksanslutning.
- Drivrutiner, stabilitet (ubuntu exempelvis, en linuxserver brukar vara stabil), att inte så många använder det

Windows
+ Det fungerar alltid
+ Stabilt, snabbt, pålitligt
+ Standardiserat
- Ingen eller liten möjlighet att konfigurera systemet vid installation
- Påhitt som genuine advantage som bara gör det tråkigare för de som verkligen köpt operativsystemet

BSD:
+ Betydligt mer genomtänkt än GNU/Linux
+ Bättre standard
- Ännu färre som använder det

Solaris:
http://www.zombix.org/images/solaris10-x86-240507-tn.png
Välkommen till 1997

Filrepresentation är väl mer en kul detalj än en enorm fördel? Finns väl iofs fördelar med det med.

Ofta det är ett hack att ändra en configfil.

Varför är stabilitet en nackdel? Eller menar du avsaknaden av den? Genomsnittssystemet är väl rätt stabilt?

Fungerar alltid i Windows kan väl diskuteras, att gå tillbaka ifrån vila gjorde det inte för mig, drivrutiner kan ju också behövas. Stabilt och snabbt väljer jag att inte säga emot. Jag ser ingen problem med genuine advantage, skulle tro det är rätt bra på att hålla sig ur vägen för de flesta köpare, och det har ju varit lite ivägen för mig...

Solaris kör senaste gnome, vari ligger det roliga? De har snabb gl med nvidiadrivrutinerna med, du kan säkert få igång compiz o skit där med antar jag. Däremot kanske snurrande3dkubsvirtuelladesktops riktigt är vad deras kunder efterfrågar ..
Och det finns nog andra fördelar med Solaris som de tycker väger upp..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Free/Net/Open-BSD är INTE UNIX. Men de är 100% POSIX-kompatibla, vilket Linux inte är. Därför kan Linux idag inte uppfylla kraven för UNIX 03 eller liknande certifikat.
Du måste uppfylla ett flertal kriterier för att få bli certifierad och alla system strävar inte efter att bli det heller.
Så om man skulle skriva om delar i Linuxkärnan för de aktuella systemanropen och bibliotek kanske det skulle få kunna certifiera sig.

Vilken del gör att BSD inte är det utöver att ingen har betalat för det?
Du är säker på att Linux failar på vissa områden? Vore kul o se någon sida/tabell över allt och information om vad som testas och vad som inte är ok / annorlunda.

Att jag inte har koll på vem man köper det av osv är inget jag skall sticka under stolen med.

I vilket fall som helst känns det i mina öron och ögon som ett noobargument för någon som egentligen inte vet vad han snackar om och som vill framställa exempelvis Linux i ett sämre och OS X i ett bättre ljus. Egentligen har det ju inte ett skit med saken att göra och kommer ju inte påverka på vad användaren sysslar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Vilken del gör att BSD inte är det utöver att ingen har betalat för det?
Du är säker på att Linux failar på vissa områden? Vore kul o se någon sida/tabell över allt och information om vad som testas och vad som inte är ok / annorlunda.

Att jag inte har koll på vem man köper det av osv är inget jag skall sticka under stolen med.

I vilket fall som helst känns det i mina öron och ögon som ett noobargument för någon som egentligen inte vet vad han snackar om och som vill framställa exempelvis Linux i ett sämre och OS X i ett bättre ljus. Egentligen har det ju inte ett skit med saken att göra och kommer ju inte påverka på vad användaren sysslar med.

Linux failade bland annat på trådhantering, att de inte haft fullt stöd för POSIX-threads. Idag har detta utvecklats vidare och jag har ingen aning om om det är 100% POSIX idag. Det är ganska enkelt att googla på detta ämne för att få vidare information.

De olika *BSD-projekten kan säkert kvalificera sig för ett certifikat idag om det behövs. Men man måste se något att vinna på det för att göra det antagligen.

Noobargument? Hur menar du? Jag har inte sagt att jag är expert på politiken runt unix, men jag har tydligen en klart bredare insikt än vad du har.

Permalänk
Avstängd

Som jag har förstått det, så räcker det inte med att ett operativ system certifieras för UNIX en gång. Man måste certifiera det för varje ny release.

Kostar massa pengar, tar tid och resurser.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

FreeBSD känns mycket mer unix-ish än Linux, det räcker för mig.

Permalänk
Medlem

OS X:

+ Alla smarta funktioner som exempelvis exposé
+ Stabilt och känns aldrig segt
+ Snyggt
+ Många bra och väl integrerade program medföljer
+ Det bara funkar! Skönt att för det mesta slippa tänka på drivrutiner
+ Slipper virusskydd
- Hur de kunde med att släppa nåt sånt skit som finder är för mig en gåta
- Vissa inställningar kan vara väldigt begränsade
- "Inte så stort utbud av program" (inget jag har märkt av, men värt att nämnas)

Windows XP:

+ Stabilt
+ Bra programutbud och stöd
+ Först nu när man har osx inser man att utforskaren inte är så dum
+ SPEL!!
- Virusskydd krävs
- Känns stelt och tråkigt
- Minneshanteringen

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår inte denna Leopardhype och förväntning bland folk som inte vet något, Leopard kommer inte tillföra särskilt mycket nytt och utseendemässigt kommer det ju minst sagt vara samma sak. Hur det ser ut vet vi ju redan.

Animationerna kan du väl redan nu välja om du vill ha eller inte, ikonerna FINNS i stora storlekar för de som vill ha det men du kan ju välja vilken storlek du vill.

Ska och ska, folk gör väl vad de vill.

Att Leopard inte tillför särskilt mycket nytt är BS. Visst, för vanliga användare är inte så många saker att vara väldigt upphetsad över, men för utvecklare är det väldigt mycket som kommer. Förvänta er att många program blir Leopard only väldigt snart. Jag har inte träffat på en enda utvecklare som inte ser fram emot Leopard.

Bara det som är publikt är häftigt nog, sedan finns det en hel del andra saker som inte är publika än som är riktigt coola de med.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Noobargument? Hur menar du? Jag har inte sagt att jag är expert på politiken runt unix, men jag har tydligen en klart bredare insikt än vad du har.

Med noobargument syftade jag inte på dig utan människor som nyss har lärt sig att Linux "inte är unix" och sitter och spammar det i kommentarer på youtube eller som argumenterar för os x just för att det är unix och då måste det ju vara skitbra!

MEN JÄVLA KUKFORUM JAG VILLE CITERA TVÅ POSTER TILL OCH SKRIVA NÅGOT I SAMMA INLÄGG MEN JAG FÅR JU INTE ENS VÄLJA CITERA PÅ DEM ÄVEN OM JAG SEDAN KOMMER PÄJSTA IHOP ALLT I ETT INLÄGG... ORKAR INTE MED SKITEN SÅ DET FÅR VÄNTA, BAJSFORUM, FÖRSTÅR INTE MENINGEN MED DUMHETERNA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt

- Hur de kunde med att släppa nåt sånt skit som finder är för mig en gåta

+ Först nu när man har osx inser man att utforskaren inte är så dum

Håller med där. Det lilla jag har använt Mac så kände jag det direkt.

Jag fråga "var hittar man nån typ Utforskaren för överblicka lite"
Då säger försäljaren "nänä de behöver du inte, de bara söka här på spotlight så kommer allt.. b.la b.la.."
Sen urarta det lite i en disskussion om att jag anser att man borde ha lite struktur och ordning, och han ansåg det var 90-tals tänkande, att idag med Google-eran så söker man bara på allt.

Hittade findern efter ett tag, eftersom jag fatta knappt det skulle föreställa en filhanterare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med där. Det lilla jag har använt Mac så kände jag det direkt.

Jag fråga "var hittar man nån typ Utforskaren för överblicka lite"
Då säger försäljaren "nänä de behöver du inte, de bara söka här på spotlight så kommer allt.. b.la b.la.."
Sen urarta det lite i en disskussion om att jag anser att man borde ha lite struktur och ordning, och han ansåg det var 90-tals tänkande, att idag med Google-eran så söker man bara på allt.

Hittade findern efter ett tag, eftersom jag fatta knappt det skulle föreställa en filhanterare.

Ja, jag håller med om att Findern är dålig som traditionell filhanterare. Men efter några dagar med macosx så märkte jag att jag börjat förändra mitt arbetssätt relaterat filer; idag vet jag knappt hur min kataloghierarki ser ut men jag vet hur jag kommer åt de filer jag är intresserad av. Det är otroligt befriande att slippa lägga timmar på att flytta runt filer, sortera downloads-kataloger och annat muppigt. Faktum är att det känns som att det går mycket snabbare, särskilt med leopards möjligheter att lagra springloaded-folders i dockan vilket är underbart.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

MEN JÄVLA KUKFORUM JAG VILLE CITERA TVÅ POSTER TILL OCH SKRIVA NÅGOT I SAMMA INLÄGG MEN JAG FÅR JU INTE ENS VÄLJA CITERA PÅ DEM ÄVEN OM JAG SEDAN KOMMER PÄJSTA IHOP ALLT I ETT INLÄGG... ORKAR INTE MED SKITEN SÅ DET FÅR VÄNTA, BAJSFORUM, FÖRSTÅR INTE MENINGEN MED DUMHETERNA.

Forumet har en multicitatfunktion, se citera-checkboxen i varje inlägg (hoppa sedan ner till snabbsvar).

Vidare så rekommenderar jag dig att lugna ner dig lite och tänka på dina ordval, du har redan en varning.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Att Leopard inte tillför särskilt mycket nytt är BS. Visst, för vanliga användare är inte så många saker att vara väldigt upphetsad över, men för utvecklare är det väldigt mycket som kommer. Förvänta er att många program blir Leopard only väldigt snart. Jag har inte träffat på en enda utvecklare som inte ser fram emot Leopard.

Bara det som är publikt är häftigt nog, sedan finns det en hel del andra saker som inte är publika än som är riktigt coola de med.

Yay, vad bra att man måste köpa senaste OS X för att kunna ta del av nya funktioner och buggfixar i diverse program. Det måste ni verkligen se fram emot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Yay, vad bra att man måste köpa senaste OS X för att kunna ta del av nya funktioner och buggfixar i diverse program. Det måste ni verkligen se fram emot!

Ja varför inte, vad skulle va den stora skillnaden mot windows? Då förutom att en 100% windows dist (ultimate) kostar som sitt namn... ultimate...
Medans Apple ger dig en enda dist (leopard) som har allt för ca 1000kr. Sedan att MS lyckas göra sämmre OS än deras äldre varianter förblir en fråga... Dock min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hell yeah

Bara buggfixar lär ju inte kräva Leopard än på ett tag dock, men nya versioner av program kommer snart börja göra det, och det samma gäller för nyutvecklade program.

Nej, men det finns så mycket nya roliga saker i Leopard att det är väldigt svårt att motstå att använda dem. Dessutom har nya versioner av OS X en hög adoption rate, så det är inte ett särskilt svårt dilemma. Leopard är en väldigt utvecklarcentrerad release. Vi får nya och kraftigt förbättrade verktyg (Xray resp. Interface Builder och i viss mån Xcode), Scripting Bridge, Core Animation, 64-bitar rakt igenom på maskiner som stödjer det (om man inte skulle koda Carbon, men vem gör det ), Objective-C 2.0, andra förbättringar i redan befintliga frameworks som jag dock inte får prata om och lite annat smått och gott.

Det är ett ganska smart drag av Apple egentligen, för genom att ge massor till utvecklarna så ger de vanliga användare mer motivation att uppgradera, för annars kommer de inte kunna köra de senaste programmen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Filrepresentation är väl mer en kul detalj än en enorm fördel? Finns väl iofs fördelar med det med.

Ofta det är ett hack att ändra en configfil.

Varför är stabilitet en nackdel? Eller menar du avsaknaden av den? Genomsnittssystemet är väl rätt stabilt?

Fungerar alltid i Windows kan väl diskuteras, att gå tillbaka ifrån vila gjorde det inte för mig, drivrutiner kan ju också behövas. Stabilt och snabbt väljer jag att inte säga emot. Jag ser ingen problem med genuine advantage, skulle tro det är rätt bra på att hålla sig ur vägen för de flesta köpare, och det har ju varit lite ivägen för mig...

Jag ser filrepresentationen som en fördel. Det kan vara smidigt att kunna stänga STDOUT, t.ex. Enorm sa jag inget om.

Ubuntu som jag kör på laptopen nu är inte stabilt för fem öre, och det är i princip en ren installation. Desktop effects buggar, ibland slutar nätverket att fungera och då fungerar bara omstart. När jag försöker visa bilden på en annan skärm blir upplösningen fel, och jag måste starta om datorn för det - att starta om X hjälper inte. Serverinstallationer utan grafiskt gränssnitt fungerar väl bra.

Det är inte ett hack att ändra en configfil, men det hjälper inte. Jag behövde ladda ner 915resolution, vilket är ett video BIOS hack.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

*Enorm okontrollerad ilska och allmänt förpubertalt beteende*

Ok, vi har förstått att du ogillar forumet. Jag låter dig slippa det i en månad. *Avstängd*

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

windos xp sp1-2: spelen
(vista) det ser fint ut men det är allt
2000: enda dugliga windoset

Linux: det finns så många ;)... Friheten
det jag ogillar med linsux är att det skall vara så ATTANS svårt att få nått att fungera..

Bsd: Allt det linux inte har och mer

mac: .... erm... iPod

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
BSD
- Inga Nvidiadrivrutiner till AMD64. Nvidia själva säger att detta beror på att kärnan inte stödjer vissa funktioner som krävs. Vet inte om detta stämmer.

Rätt i den bemärkelse att FreeBSD inte stödjer det NVIDIA vill ha. Sen om det verkligen är ett krav för en fungerande drivrutin, det är en annan femma.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Windows Xp/2k3server
+Stabil kärna
+Stort stöd för hårdvara.
- inte open source.
- krångligt uppbyggt.
- Ägs av Microsoft. Dominerar marknaden

Debian/Ubuntu GNU/Linux
+ väldigt Stabil kärna, och bäst hårdvarustöd om man räknar bort windows.
+ Enklare och bättre uppbyggt än windows, det mesta går att ändra,
+ Gratis.
+ Snabb och responsivt så länge man befinner sej i konsollen. Gnome och KDE känns fortfarande segare än Windows xp. (illosuion?)
+ Compiz Fuzion är enormt systemsnålt. En färdig ubuntu feisty fawn och compiz fusion rullar fint på Windows XP:s minium systemkrav.
+ Plattformsoberoende, Rullar bra på väldigt många plattformar.

- Det går att kontrollera mycket som en användar skapar, till exempel hur många processer, hur mycket minne den får använda, hur många filer den får skapa, hur länga den får vara inloggad, hur mycket utrymme den får använda, Den saknar dock en väldigt viktigt del. Det går inte kontrollerar vilka portar en användare får binda på. Hur är det tänkt att en linux server ska vara säker när man måste göra fulhack för att kunna köra en service på port <1024 som non-root? eller när man inte kan garantera att ingen annan än användare user45 kan binda på port 40543? Enda implationen som kan fixa det här på ett snyggt sätt lider av en säkerhetsbrist. http://www.olafdietsche.de/linux/accessfs/

- Kasst init.d system, det är bara root som kan ha starta tjänster vid uppstart, Varför har inte sysv-init samma styrka och flexibilitet som till exempel cron? Cron fungerar utmärkt för vanliga users också.

Windows 95.
-Dålig stöd för nya program och hårdvara.
-buggigt. Klarar några dar innan omstart

Mac OS X.
+ Helt ultimate för hemanvändare, enklast operativsystem hittils för vanliga svenssons.
- Ägs av apple, Låser in användarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows XP:
+ Skönt (för att man kan det)
+ Enkelt (för att man kan det)
+ Snabbt, innan man har använt det i en månad
- Blir lätt segt
- Virus

Windows Vista:
+ Snyggt
+ Lite enklare
- Segt så in i..
- Jobbigt att lära om när man inte vill det.
- Dyrt

Ubuntu:
+ Enkelt att komma igång för att vara linux
+ Billigt (Gratis )
+ Smidigt
- Finns inte drivrutiner till allt.
- Inte lika stort programutbud som Win.

Det är väl de os som jag kan snacka om.

Är dock ett stort fan av OS X även om jag inte använt det

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

jag kan bara prata om de os jag har använt:

GNU/Linux
* Frihet
* Montera filsystem var jag vill
* terminal
* Beagel
* DBus

Windows
* VFS (Zip filer är som ett FS)
*

os jag vill testa:

* REACTOS (NT klon)
* DragonFly BSD
* Haiku OS (Fd. Open BeOs)
* GNU/Solaris
* GNU/HURD

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv

jag har inte testat så många men

VISTA:
Jag kan windows
Nytt
Ser bloat ut, massa onödiga funktioner
När man kör mediaplyer så hackar wc3

XP:
Pålitligt, gör som man vill
Hyperprestanda
Snyggt
Alla har det

Ubuntu:
Snyggt
Compiz Fusion
Lite mer nördigt
Slipper äckliga meddelanden såfort man petar i usb-minne/mus/whatew.
Det mesta fungerar som det ska, utom:
Bökigt med ATi kort
Dåligt stöd för spel
Warcraft 3 ser dumt ut i Widescreen (gäller inte xp)

Ja, Jag gillar att spela dota

Permalänk

Ja, då ska väl jag också försöka..

Ubuntu
+ Gratis och man får otroligt mycket för "pengarna"
+ En hel del nyttoprogram
+ Frihet
- Kan vara något buggigt, och kan va svårt att fixa felet.

Windows
+ Funkar.
+ Stort utbud av program
- Ägs av Micro$hit
- Dyrt

OpenBSD
- ???

Hade tänkt testa OpenBSD idag! Jag är en relativt van Ubuntu/Debian-lirare. Kommer det bli lätt för mig?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Eftersom ingen annan verkar "gått på djupet" så håller jag mig till ett perspektiv som användare, inte för att jag skulle kunna argumentera vad ett självjusterande VM skulle vara bra för eller varför man måste plocka in större delar av NFS protokollet i kärnan för att få hyfsad prestanda.

Nu försökte jag ändå ge ett sken av att kunna något, så är inte fallet. Tro mig.

NetBSD
+ Slimmad distribution
+ Lättförståerlig utvecklingsprocess (jämfört med Linux och Windows)
+ Korskompileringsbar
+ Stabilt
+ Bra dokumentation
- Använder XFree/X.org

Linux
+ Dom har Linus
+ Komersiell och öppen
+ Stort stöd av hårdvara/mjukvara
- Använder XFree/X.org
- Vilken distribution ska jag välja idag?

Mac OS X
+ Använder inte XFree/X.org
- Administrationen är jävligt korkad ibland

Windows 2k
+ Jag kan ringa och klaga hos supporten på jobbet och få svar av någon som kan mer än mig (jag säger inte att jag är speciellt bra, bara det att Linux-supporten inte är vad den borde vara hos en av de större aktörerna på marknaden)
+ Stödet för hårdvara/mjukvara
- Det kan vara lite väl många musklick för att nå inställningar etc ...

Dragonfly BSD
+ Coola ideer
- Använder XFree/X.org
- Projekter verkar vara "one-man-show" ...

OpenBSD
+ Verkar ha en arme av smarta hackers
- Använder XFree/X.org
- Hypar på säkerhet

Jag kör en kombination av NetBSD+Mac OS X hemma och W2K+Linux på jobbet, i slutändan handlar det för mig om hur lätt det är att få en homogen miljö så att man blir mer produktiv, vad som finns under är mindre intressant. Det närmaste något har kommit min uppfattning av nirvana för datorsystem är väl Google Apps och hela det tänket, men jag måste medge att lite av det roliga försvinner om man verkligen är intresserad av att pilla själv ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus

- Använder XFree/X.org
- Använder XFree/X.org
- Använder XFree/X.org
- Använder XFree/X.org

En liten fråga bara.. varför ratar du XFree/X.org så mycket som du ger intryck av?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom ingen annan verkar "gått på djupet" så håller jag mig till ett perspektiv som användare, inte för att jag skulle kunna argumentera vad ett självjusterande VM skulle vara bra för eller varför man måste plocka in större delar av NFS protokollet i kärnan för att få hyfsad prestanda.

De flesta användare bryr sig inte om VM, debug-möjligheter, subsystem och API dokumentation. Man bryr sig om hastighet, möjlighet att anpassa/fixa saker, utseende osv..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
En liten fråga bara.. varför ratar du XFree/X.org så mycket som du ger intryck av?

Mina anledningar:
- Långsamt och laggigt
- Passé
- Ser groteskt illa ut (nästan allt)
- Bloat(?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Mina anledningar:
- Långsamt och laggigt
- Passé
- Bloat(?)

Allt det där är fel.

Permalänk

Linux, Slackware:
+ Stabilt, har aldrig kraschat på min server som kört samma version av slackware i 5 år.
+ Går att konfigurera så man får det som man vill ha det
+ Bra som server-os
+ Gratis
+ Set it and forget it

- Krångligt att konfigurera
- Den enklaste uppgiften tar lång tid att genomföra
- GUI't kräver snabb dator
- Ingen ordning på filer och program
- Kan vara jobbigt att installera och avinstallera program
- I vissa fall dåligt hårdvarustöd
- Jobbigt att patcha
- Terminalen är man tvungen att använda, på gott och ont

Windows:
+ Stabilt
+ Jättebra hårdvarustöd
+ Jättebra programutbud
+ Släpps regelbundna uppdateringar, lätt att patcha
+ Ordning på filer och program, bra filhanterare
+ Lätt att installera/avinstallera mjukvara
+ Stilrent

- Registret
- Virusprogram och brandvägg är ett måste
- Kostar pengar

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Jag tycker det bara är för mycket jobb, fonter är ett härke utan like till exempel.

Missförstå mig rätt, jag använder X varje dag men har en minimalistisk (använder så mycket av det som redan finns för att slippa behöva installera/konfigurera/laga) FVWM konfiguration som gör att jag snabbt kan göra det jag ska, sen att andra på jobbet undrar vad det är för osexig 80-tals inspirerad desktop jag kör spelar mindre roll ...

Jag kanske verkar lite skum som gnäller på X och sen kör Mac OS X, men den desktop-miljö man får per default är så mycket mer konsektvent och användbar.

Citat:

De flesta användare bryr sig inte om VM, debug-möjligheter, subsystem och API dokumentation. Man bryr sig om hastighet, möjlighet att anpassa/fixa saker, utseende osv..

Nej, det ska bara fungera(TM).

Citat:

Mina anledningar:
- Långsamt och laggigt
- Passé
- Bloat(?) [/B]

Var skriver jag under på det ovanstående?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Allt det där är fel.

Enligt vem?

Lite offtrack, men jag börjar också bli allergisk mot all hype som finns inom mjukvaru-världen. Nu ska t ex allt konsolideras, Xen, ESX och allt vad det är ska användas till allt. Ett av argumenten är att det skulle vara mycket säkrare iom att instanserna är isolerade från varandra.

Om det nu är så attraktivt och säkert, varför har inte OS-utvecklarna redan implementerat isoleringen direkt i OS:et?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det nu är så attraktivt och säkert, varför har inte OS-utvecklarna redan implementerat isoleringen direkt i OS:et?

Tja, det finns ju faktiskt de som har gjort det. http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD_jail

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tja, det finns ju faktiskt de som har gjort det. http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD_jail

De är inte ensamma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solaris_Containers

Både FreeBSD och NetBSD har ju kastat in stöd för Xen också.

Problemet med virtualisering i dagens hype är att många tror att det är lika säkert som flera separata fysiska datorer, när det räcker med en liten exploit i virtualiseringsmjukvaran för att gästerna ska nå värden.

Styrkan i virtualisering ligger i hur man kan separera mjukvara från varandra, istälelt för att smacka ihop dem i ett och samma operativsystem. Detta applicerar även för användare (en virtuell zon/burk per användare).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.