Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
GNU/Linux:
+ Allt kan representeras av filer.
+ Möjligheten att konfigurera och optimera systemet in adsurdum.
+ Programmen är skrivna för att göra en sak, och gör den saken väl.
- Standard. Det finns ingen ordentlig standard i GNU/Linux, allt kan se ut lite hur som helst.
- Användarvänlighet. Det behövs ofta rent av löjliga "hack" för att få till normala saker som rätt upplösning eller nätverksanslutning.
- Drivrutiner, stabilitet (ubuntu exempelvis, en linuxserver brukar vara stabil), att inte så många använder det
Windows
+ Det fungerar alltid
+ Stabilt, snabbt, pålitligt
+ Standardiserat
- Ingen eller liten möjlighet att konfigurera systemet vid installation
- Påhitt som genuine advantage som bara gör det tråkigare för de som verkligen köpt operativsystemet
BSD:
+ Betydligt mer genomtänkt än GNU/Linux
+ Bättre standard
- Ännu färre som använder det
Solaris:
http://www.zombix.org/images/solaris10-x86-240507-tn.png
Välkommen till 1997
Filrepresentation är väl mer en kul detalj än en enorm fördel? Finns väl iofs fördelar med det med.
Ofta det är ett hack att ändra en configfil.
Varför är stabilitet en nackdel? Eller menar du avsaknaden av den? Genomsnittssystemet är väl rätt stabilt?
Fungerar alltid i Windows kan väl diskuteras, att gå tillbaka ifrån vila gjorde det inte för mig, drivrutiner kan ju också behövas. Stabilt och snabbt väljer jag att inte säga emot. Jag ser ingen problem med genuine advantage, skulle tro det är rätt bra på att hålla sig ur vägen för de flesta köpare, och det har ju varit lite ivägen för mig...
Solaris kör senaste gnome, vari ligger det roliga? De har snabb gl med nvidiadrivrutinerna med, du kan säkert få igång compiz o skit där med antar jag. Däremot kanske snurrande3dkubsvirtuelladesktops riktigt är vad deras kunder efterfrågar ..
Och det finns nog andra fördelar med Solaris som de tycker väger upp..
Ursprungligen inskrivet av Sidde
Free/Net/Open-BSD är INTE UNIX. Men de är 100% POSIX-kompatibla, vilket Linux inte är. Därför kan Linux idag inte uppfylla kraven för UNIX 03 eller liknande certifikat.
Du måste uppfylla ett flertal kriterier för att få bli certifierad och alla system strävar inte efter att bli det heller.
Så om man skulle skriva om delar i Linuxkärnan för de aktuella systemanropen och bibliotek kanske det skulle få kunna certifiera sig.
Vilken del gör att BSD inte är det utöver att ingen har betalat för det?
Du är säker på att Linux failar på vissa områden? Vore kul o se någon sida/tabell över allt och information om vad som testas och vad som inte är ok / annorlunda.
Att jag inte har koll på vem man köper det av osv är inget jag skall sticka under stolen med.
I vilket fall som helst känns det i mina öron och ögon som ett noobargument för någon som egentligen inte vet vad han snackar om och som vill framställa exempelvis Linux i ett sämre och OS X i ett bättre ljus. Egentligen har det ju inte ett skit med saken att göra och kommer ju inte påverka på vad användaren sysslar med.