Permalänk
Medlem

Accelero S1 kyler x1950pro tillräkligt?

Tänkte införskaffa nån form av ny tystare kylning till mitt grafikkort som är ett Sapphire Radeon X1950PRO 256MB. Är jävligt sugen på att slippa fläkt så har därför funderat på Accelero S1.

Jag undrar några saker.

1: Räcker det att endast ha denna passiva kylning?

2: Skulle det vara bättre att skita i den passiva kylningen och tex ta Accelero X2?

3: Är det svårt att montera dessa grejer?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Saphire X1950XTX 512Mb och kör stockkylare, men jag köpte en Accelero X2 och började tveka när jag fick hem den, luftströmmen går mot moderkortet och inte ut ur chassit. Då kortet sitter såpass nära CPUn så känns det inte stabilt att skicka ut riktigt varm luft mot varken moderkort eller CPU (speciellt inte då man överklockat!). Så även om AcceleroX2 sänker tempen rejält så vill jag nog inte rekommendera denna kylare.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Varför inte denna

Hej! Denna kan du inte höra i det tystaste läget. http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=201&code=013

Om du bara kollar intallations movie så skall det inte vara så svårt.

Lasse

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Komplett sålde ju ett x1950pro med just den kylaren om jag inte såg fel. Det var i alla fall en kylare som var väldigt lik. Och med tanke på att Arctic Cooling skriver på sin hemsida att kylaren ska klara av ett x1950 så borde det inte vara något problem. Hittade precis en nyhetsartikel från sweclockers med en sånt kort också: http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5312

Se bara till att du har åtminstone något slags luftflöde över kortet, så att den värmen från kylaren inte stannar kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Komplett sålde ju ett x1950pro med just den kylaren om jag inte såg fel. Det var i alla fall en kylare som var väldigt lik. Och med tanke på att Arctic Cooling skriver på sin hemsida att kylaren ska klara av ett x1950 så borde det inte vara något problem. Hittade precis en nyhetsartikel från sweclockers med en sånt kort också: http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5312

Se bara till att du har åtminstone något slags luftflöde över kortet, så att den värmen från kylaren inte stannar kvar.

Det vill säga en fläkt måste till, om den sen sitter på kortet eller blåser från sidan på lådan spelar ingen roll.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Måste verkligen en extrafläkt till om man inte hade tänkt att klocka kortet?
Jag är mest ute efter att få ner ljudvolymen på graffet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLeif
Måste verkligen en extrafläkt till om man inte hade tänkt att klocka kortet?
Jag är mest ute efter att få ner ljudvolymen på graffet.

Har du inga fläktar i lådan, och då menar jag ingen cpu fläkt, nätaggregatsfläkt? Den fläkten jag rekomenderade låter 18 db i det tystaste läget, störs man av det så hittar jag ingen dator som klarar bättre. Om du skulle köpa denna fläkt så köp till extra RAM Heatsinks för voltregulatorn.

Lasse

Visa signatur

WinSlow

Permalänk

Jag har nu kört med S1:an i en månad tror jag, inga problem och låg temperatur rent generellt, har aldrig kommit över 60 grader load helt passivt.

Jag testade klocka lite bara för att testa men då vill inte spänningsregulatorerna vara med längre pga av värmen, trots medföljande kylfläns till den. Vid klockning kan påbyggd fläkt rekomenderas (antar jag, ej testat med fläkt).

EDIT:

Hittade en länk till min tidigare tråd:

AC S1 på X1950Pro

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLeif
Måste verkligen en extrafläkt till om man inte hade tänkt att klocka kortet?
Jag är mest ute efter att få ner ljudvolymen på graffet.

Det jag menade var att du måste ha något slags luftflöde i chassit. Om du inte har någon chassifläkt alls så kommer ju luften stå still, och då kommer det bildas en ficka med varmluft runt grafikkortet. Så har du bara en eller flera chassifläktar så borde det gå bra.