Permalänk
Robot

Bättre luftflöde i chassit

Många chassin idag har en insugsfläkt i den nedre främre delen av chassit och bakom den sitter oftast hdd hållaren monterad på tvären och bromsar upp flödet från fläkten. Själv använder jag bara en hdd så jag valde att kapa av hållare helt enkelt. Annars kan man ju vrida den 90 grader men i mitt fall hade grafikkortet tagit i hållaren eftersom jag har ett 8800GTX vilket är ganska så långt.

Besök albumet: Bättre luftflöde i chassit av lexusscorpion

Permalänk

fläkten i botten lär inte blåsa om den ligger plan på botten, utan springa. Testat ställa den på högkant, lite snett vinklat mot mobot/gpun ? Då kyler den gpu samt chipset mkt bra. alla mina 2-3 senaste mobon har fått ganska höga chipset temps pga gpu precis bredvid, båda tempsen sjönk bra med 92-120mm fläkt riktad dit. Ev skruva loss PCI plåten under gpu så varm luft kommer ut (in lär luften inte komma !?)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd

Joojoo! Snygg lösning. Men om du vill ha fler diskar da? Då blir det ett annat problem. Jo det går och sätta på andra ställen men ändån.

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

Att stympa hårddiskracket så tror jag du kommer ångra... vart ska du ha alla TB nu då?
EDIT: magic_shoot hann före

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
fläkten i botten lär inte blåsa om den ligger plan på botten, utan springa. Testat ställa den på högkant, lite snett vinklat mot mobot/gpun ? Då kyler den gpu samt chipset mkt bra. alla mina 2-3 senaste mobon har fått ganska höga chipset temps pga gpu precis bredvid, båda tempsen sjönk bra med 92-120mm fläkt riktad dit. Ev skruva loss PCI plåten under gpu så varm luft kommer ut (in lär luften inte komma !?)

Det är ett hål i botten där fläkten sitter....

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic_shoot
Joojoo! Snygg lösning. Men om du vill ha fler diskar da? Då blir det ett annat problem. Jo det går och sätta på andra ställen men ändån.

filserver?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se

han har hål i botten.

shysst lösning, ser du någon skillnad i temps då? före/efter tack!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Avstängd

Hade det inte varit bättre och fästa den dära fläkten framst på racket om du förstår vad jag menar. Sätt fläkten på racket men ändån kyler det ju som samma sak fast du har inte gjort nått fel i framtiden för det måste man tänka på också! Har jag inte rätt?

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Avstängd

Aluminium:D rätt snyggt, fast du kanske borde lämnat en om du behöver en nyu hdd nångång?

edit.
Kör du filserver äre nog inga problem iofs. Blir säkert bättre luftdrag.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk

Ja jag har ett hål i botten och jag hade en fläkt montera i Hdd racken tidigare men det hjälpte inte mycket. Det finns 3 lediga platser för hdd:s i 5.25 facken för framtida planer.

M.V.H Peter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexusscorpion
Ja jag har ett hål i botten och jag hade en fläkt montera i Hdd racken tidigare men det hjälpte inte mycket. Det finns 3 lediga platser för hdd:s i 5.25 facken för framtida planer.

M.V.H Peter

Okej .. Och 2 i floppy platserna då lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic_shoot
Har jag inte rätt?

DU HAR FEL!! hehe

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfla
DU HAR FEL!! hehe

Vad menar du med det?

Visa signatur

Permalänk

sämsta moddningen jag ha sett :&

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk

Jag gjorde min lösning så att jag har 3 fläktar runt hdd "buren" ^^ En på fronten, en över diskarna och en bakom diskarna. Det brummar fint i den lådan men den står i garderoben så orka

Skillnad i temp då?

Visa signatur

|||| Intel Core 2 Quad @ 3.4GHz |||| 2GB 800MHz DDR2 |||| Inno3D 8800GTX OC |||| Raptor 74GB |||| +1.3TB HDD |||| Gigabyte DS3 ||||

Permalänk

Gissar på att din dator låter som ett "jetpack" med alla dom fläktarna? ; )

Permalänk

Det är inte så farligt mycket sus, bara när jag skall spela för då drar jag på fläktarna för fullt men det gör inget för jag kör med headset.

M.V.H Peter