Permalänk
Robot

Nya Motoko

Så kom då dagen, jag fick hem min dator, och allt är helt underbart ^^

System:
Intel Core 2 Duo E4400 2.0ghz 2Mb cache
MSI P965 Neo-F V2 GBLAN ATX
2gb DDR2 Corsair PC6400
Asus GeForce 7300 Solent 266 Mb RAM
Optiarc DVD+-R/W Dual layer
Ace Raw 520 watt
Cooler Master Centurion 534+ Black

Besök albumet: Nya Motoko av gholen

Permalänk

Trevligt, trevligt. Hur mycket gick det på totalt?

Permalänk
Medlem

Inte så blodigt, 4684 kr.
hårddiskar hade jag sedan innan, så det behövde jag inte heller köpa.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk

Har ett likadant chassi=) Har dock "moddat" mitt lite och satt in ett rosa/rött lysrör i fronten istället för de blåa dioderna.
Har du två chassifläktar? Om så, så rekomenderar jag att köpa en tredje till HDD/Grafikkort beroende på var den andra sitter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Har ett likadant chassi=) Har dock "moddat" mitt lite och satt in ett rosa/rött lysrör i fronten istället för de blåa dioderna.
Har du två chassifläktar? Om så, så rekomenderar jag att köpa en tredje till HDD/Grafikkort beroende på var den andra sitter.

Jag har tre fläktar

Grafikkortet är svalt och fint, just tack vare den.

den verkar sval och fin, men jag har inget bra program för att hålla koll på tempratuer
Tips nån?

Visa signatur

Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Inte så blodigt, 4684 kr.
hårddiskar hade jag sedan innan, så det behövde jag inte heller köpa.

Väldigt trevligt!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ursäkta?? men kabeldragningen blev inte så lyckad tyckte jag försök och dölja lite kablar men annars fin och ren en 5 får du va mig

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk
Avstängd

Sjyst dator, men vadför har du ingen Zalman fläkt?, då blir ju datorn supertyst!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

speedfan för att kolla temps

Permalänk

är det bara jag som tycker väldigt många är så godtrogna till zalman? finns andra produkter för bättre pris och prestanda !?

Permalänk

Verkligen överdrivet med ett nätagregat på 520w?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergman011
är det bara jag som tycker väldigt många är så godtrogna till zalman? finns andra produkter för bättre pris och prestanda !?

Har en Zalmna i min MCE dator, man vet ju vad man får när man köper en Zalman. I min Workstation har jag en Heat Lan Zen!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
Ursäkta?? men kabeldragningen blev inte så lyckad tyckte jag försök och dölja lite kablar men annars fin och ren en 5 får du va mig

Kabeldragningen blev ändå rätt bra, men jag ska göra om den, när jag har tid. Först ska jag dock skaffa lite mer hårdvara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Sjyst dator, men vadför har du ingen Zalman fläkt?, då blir ju datorn supertyst!

Nya fläktar ska införskaffas, tre ADDA 120 MM, och en Zalman, men det är pengar det handlar om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
speedfan för att kolla temps

Jag hittade det, mycket bra
CPU: 34 C
MoBo 45-50 C
Hårddisk Western Digital Caviar : 29 C
Hårddisk Samsung Spinpoint : 32 C
Grafikkortet har jag dick inte hittat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Verkligen överdrivet med ett nätagregat på 520w?

Överdriva vet jag inte, mera planera för att det ska klara mycket, kommer att komma en del hårddiskar, och kanske ett rappare grafikkort

Allt som allt är jag sjukt nöjd med chassiet, Nästa inkyp blir ADDA, och bra mus och tangetbord.
Någon annan sak att tipsa om?

Visa signatur

Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Överdriva vet jag inte, mera planera för att det ska klara mycket, kommer att komma en del hårddiskar, och kanske ett rappare grafikkort

Du lär inte driva så mycket mer med det agget , vist det STÅR 520w men bara för det så betyder det inte att det är bra.
Du kan ha ett agg på 1000w och endå är det skit, oftast handlar allt om hur många amphere +12v linorna kan leverera.
Och det där ACE agget för 315:- tvivlar jag starkt på är bra... typ Q-TEC nivå.

En utav dom viktigaste byggstenarna i ett bra datorbygge är ett bra och stabilt nätagg.
Moderkortet orkar jag inte klaga på.. men men.. msi är msi.

Övrigt snyggt chassie!

MVH Radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Grattis! Hoppas du inte tänkt överklocka, för då kommer du åka på en ordentligt nitlott. Är nämligen så att MSI p965 Neo och Platinum har stora problem med just 800MHz c2d CPUs. Du riskerar att förstöra både moderkortet och anslutna pci-kort ifall du överklockar.

Finns mer info om detta på http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=105321.440
/sam

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Grattis! Hoppas du inte tänkt överklocka, för då kommer du åka på en ordentligt nitlott. Är nämligen så att MSI p965 Neo och Platinum har stora problem med just 800MHz c2d CPUs. Du riskerar att förstöra både moderkortet och anslutna pci-kort ifall du överklockar.

Finns mer info om detta på http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=105321.440
/sam

MSI gör det igen

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

hehe blev också överraskad över att du tyckte din kabeldragning var bra?! Den ser ju faktiskt ut som hej kom och hjälp mig Hehe.

Resten var dock nice

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut, fint chassi!

Mvh Fredda

Visa signatur

Dator1 : amd x2 5600+Scythe Ninja PLUS | Asus M2N-SLI nForce 560 | Corsair XMS2-5400 2x1024 | asus GeForce 8800GTX 768MB | 1x200gb + 1x250gb | Corsair HX 520w
Dator2 : amd 3700+Zalman Zalman CNPS7000-AlCu | Msi nforce4 | 2x1024 + 2x512 | riva tnt2 32mb pci grafikort | 1x80gb

Permalänk
Medlem

Tycker Skillz tar i om kabeldragningen.
Två tips då jag har likadant chassi:

- Kablarna som går från Av/På samt USB/Firewire från framsidan kan du snöra fast i HDD-chassit, låta kablarna följa sidan istället för att gå rakt över.

- De kablar du inte använder från framsidan går att gömma bättre än du gjort, snurra ihop dem bakom Floppy platsen, så de inte syns från sidan som kortet är taget från.

Min kabeldragning är inte heller den bästa men så länge det funkar är jag nöjd, även om det finns 110 bättre kombinationer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_

- Kablarna som går från Av/På samt USB/Firewire från framsidan kan du snöra fast i HDD-chassit, låta kablarna följa sidan istället för att gå rakt över.

- De kablar du inte använder från framsidan går att gömma bättre än du gjort, snurra ihop dem bakom Floppy platsen, så de inte syns från sidan som kortet är taget från.

Min kabeldragning är inte heller den bästa men så länge det funkar är jag nöjd, även om det finns 110 bättre kombinationer

Okej, ska gensat sätta igång med det, bra tips, haft liknande tankar, men ville ha lite mer feedback innan.

Kablarna jag inte använder kommer att läggas in i en liten påse, och sedan gömmas som du säger, floppyplatsen är tagen av en ful men funktionell kortläsare.

Jag kommer att så snart jag kan, dessutom att skaffa en till hårddisk, troligtvis en likadan som jag redan har på SATA, nämligen en samsung Spinpoint. Problemet är att vissa kapblar är ganska svåra att gömma, men men.

Angånde feedbacken om mitt moderkort. Förmodligen kommer jag att skaffa ett MSI P35 snart, jag är inget större fan av ASUS när det kommer till deras moderkort. Inte heller ASROCK osv.

MSI har faktisk en del hyfsade ljudkort med, och det klagar jag inte ett dugg på.
Dock kommer närsta dyra köp att bli en Logitech MX518 och ett nytt tangetbord. Jag är inte intresserad av trådlösa möss, och inte vidare intresserad av programmerbara tangeter, då det bara fyller funktionen fullt ut i tex EMACS eller olika spel
Och EMACS använder jag inte, det är VI eller Nano för min del, och spelar gör jag inte så mycket att jag känner behov för att skaffa tangetbord för det, och enbart det.

Det jag strävar efter är inte heller överklockning, och testade snabbt att klocka upp den till 2,15 Ghz per kärna, och det flyter på bra.
Ställde dock tillbaka det, då jag inte har behov av snabbare.

Visa signatur

Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_

Är ju bara ärlig! Och säger inte det för att vara elak.

Alla kablar är ju så synliga dom kan bli och ser ut som om dom bara är ditsatta utan att vara genomtänkt Liksom du ser ju själv hur det ser ut och du påpekar ju även det själv att det finns 110 bättre kombinationer = 1a på en skala av 1 till 110

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vissa kablar är ganska svåra att gömma, har jag kommit fram till nu, men det jobbas på det, burken klarar sig fint ett tag till utan hjälp med kablarna. Det som ska införskaffas nu, är två hårddiskar till, Samsung Spinpoint S-ATA T166 och 5.25" fästen, och sedan kan jag börja med att dra kablarna.

Största problemet just nu är fläktarna, men låna av en kontroller fick det lite bättre. ADDA-fläktar ska ochså beställas, och när mer pengar kommer, en till TFT-skärm

Visa signatur

Bildblogg
Flickr

Permalänk

Alltid lika skönt att få hem nya prylar! : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Alltid lika skönt att få hem nya prylar! : )

Jupp, väldigt skönt.
Uppdatering av albumet kommer i dag, så jag ska visa hur det ser ut på bord och hur det blev med musen. Det blev en G3.a, efter mycket eftertanke.

Visa signatur

Bildblogg
Flickr