Mastering, komprimera låtar HÅRT - ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Mastering, komprimera låtar HÅRT - ljudnivå?

Tjenare,

Jag öppnade precis upp följande låt i Adobe Audition 2:
Zya & Bada feat. Timbaland - The Way I Are (Axwell Original Remix)

Det som slår en direkt är att nästa hela låten rakt igenom ligger på -3dB.

Allt, redan från första början, ligger där, dvs. den är sjukt hög hela tiden men den peakar aldrig eftersom den inte överstiger detta värde.

Min fråga:
Hur åstadkommer man detta?

Okej, det kanske inte främjar musikens dynamik eller whatever, men det är inte mitt mål heller.

Om jag t.ex. skapar en låt i Reason och exporterar så är den inte ens nära de ljudnivåerna och ligger definitivt inte vid -3dB HELA TIDEN.

Någon som vet hur man mastrar detta på ett bra sätt?

Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

MP3gain (för .mp3) eller VorbisGain (för .ogg) kanske kan vara något.

Visa signatur
Permalänk

lägg en limiter på mastern i stället.

Permalänk
Medlem

Endast mastering räcker förmodligen inte.
Även vid själva skapande av låten bör man tänka på att komprimera , EQ:a och trixa med enskilda instrumet/kanaler.

Får man själva grundmixen så "tight" som möjligt så är det lättare vid masteringen att trycka upp nivån på hela kakan.

Har man gjort en bra förarbete räcker kommer man långt med att använda limiter/maximizer vid masteringen. Vissa pillar även med EQ före eller efter maximeringen.

Så tre relativt enkla steg för att få till en hyffsat mix:
1. Mixa låten så bra och "jämt" som möjligt.
2. Exportera Reason-låten till en wav och kör en maximizer för att få upp nivån på slutresultatet.
3. Referenslyssna på resultatet på några ställen (exempelvis genom datorhögtalare, bilstereo och en "vanlig" stereo). Är inte nöjd med resultatet - börja om på 1)...

(Kanske ska flytta den här tråden till nått lämligare ställe...)

Visa signatur

---

Permalänk

Jovisst. det är viktigt att göra så mycket som möjligt så tidigt i kedjan som möjligt. man kan sällan återställa något dåligt liksom

jag hade förresten kört rewire på steg 2 (förutsatt att vi fortfarande befinner oss reason) för att slippa exportera

Permalänk
Medlem

Ville bara inflika att detta är en av anledningarna till att ajg inte köper CD-skivor som mastrats efter år 2000. Det är helt enkelt hemskt att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechGuru
Ville bara inflika att detta är en av anledningarna till att ajg inte köper CD-skivor som mastrats efter år 2000. Det är helt enkelt hemskt att lyssna på.

Mm, jag vet, precis därför jag skrev att dynamiken försvinner. Har läst flera artiklar om just det. Grejen är att jag vill försöka göra house-musik av den typ som spelas ute, dvs. väldigt kommerciellt. Och då vill jag efterlika det soundet.

(Jag sa inte att jag ville vara originell )

I vilket fall som helst, vad för typ av programvara är att rekommendera för just mastring. Skulle gärna vilja lära mig mer om detta

Jag kan inte Cubase men man kanske skulle börja lära sig det?

Vad för effekt får det för övrigt att lägga in individuella kompressorer på alla instrument? Istället för att lägga en på hela mixen dvs.

Har Googlat en hel del men tycker det är rätt svårt att få en inblick i det här.

Kul att folk är hjälpsamma och berättar, det uppskattar jag

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Mm, jag vet, precis därför jag skrev att dynamiken försvinner. Har läst flera artiklar om just det. Grejen är att jag vill försöka göra house-musik av den typ som spelas ute, dvs. väldigt kommerciellt. Och då vill jag efterlika det soundet.

(Jag sa inte att jag ville vara originell )

I vilket fall som helst, vad för typ av programvara är att rekommendera för just mastring. Skulle gärna vilja lära mig mer om detta

Jag kan inte Cubase men man kanske skulle börja lära sig det?

Vad för effekt får det för övrigt att lägga in individuella kompressorer på alla instrument? Istället för att lägga en på hela mixen dvs.

Har Googlat en hel del men tycker det är rätt svårt att få en inblick i det här.

Kul att folk är hjälpsamma och berättar, det uppskattar jag

I Cubase (med flera liknande program) kan du ju göra allt från ax till limpa, dvs spela in, mixa och sist i kedjan lägga "mastering-pluggar" på master out bussen. Det färdiga resultatet (typ en wav) blir således ditt färdiga resultat.

Personligen gör jag alltid det sista masteringarbetet i Sony Sound Forge, dvs. exporterar en färdigmixad låt från Cubase till 24-bitars wavfil som jag jobbar vidare med i Sound Forge.

Kör du med Reason är jag nästan säker på att du kan uppnå typ samma resultat genom att lägga nån form av masteringplugg på master bussen.

Anledningarna att man lägger kompressor, EQ etc etc på enskilda kanaler är så många och olika. Finns väl egentligen inga regler. Men generellt strävar man efter att få en sån balanserad totalmix som möjligt. Compressor/limiter för att stävja en ilsken 909-kick eller tvärtom öka trycket i den. EQ:a ett sångspår genom att skära bort stor del av basen. Anledningarna är många. Vissa spår (ex elgitarr) tenderar att spreta rätt mycket och det vill man kanske inte, därför lägger man tex en kompressor på det spåret. Stereobilden är nått jag personligen jobbar mycket med - rätt instrument på rätt ställe i ljudbilden. Allt ska inte ligga längst ute till höger resp. vänster bara för att det låter brett och maffigt.

Referenslyssna på en låt du tycker "låter" bra rent ljudmässigt och sen försöker du efterapa det soundet.

Några floskler som faktiskt fungerar:
- Lär känna din ljudanläggning
- Låt din låt ligga en stund och lyssna med fräscha öron, låter det bra så är det säkert bra...
- Testa testa testa
- Less is more

Som sagt, finns inga regler...bara det låter bra

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Håller med bjornex om att det är enkelt att jobba med masteringen i Sound Forge. Jag använder Cubase men kör ändå låten genom SF innan jag sparar ned slutresultatet. När man arbetar i SF märker man vad som går att göra bättre med mixen i Cubase.

Ett annat generellt tips är att försöka "puncha" upp ljudet i varje instrument till nånstans runt -3 dB med hjälp av i första hand källvolymen, i andra hand kompressorer (gärna närmre 0 än -3 dB också, men det kan vara svårt att veta när kanalen peakar) och sedan mixa ihop alla kanalerna med respektive ljudnivå från varje kanal. För att få det extra jämnt kan man lägga en kompressor på huvudsignalen också, men var försiktig med det då det lätt kan skapa en tråkig ljudbild.