Permalänk
Medlem

Grafikkort på PCI?

Tjabba. Jag har en Dell Dimension 3100(suck!) utan PCIe uttag, och med ett integrerat grafikkort... Och detta grafikkort, vid namn Dell media accelerator blablabla, suger att spela spel med (nästan inget spel känner igen det och vägrar starta). Så jag funderar på att skaffa ett nytt, tex GeForce lr Raedeon. MEN jag har inget PCIe uttag, endast PCI. Jag har sökt efter grafikkort på PCI-uttag och hittade några tex: Gecube Radeon 9250 256MB PCI (http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2540&prod_id=26575)

Men idag gick jag till en dataaffär och fråga lite om mitt problem och han sa att grafikkort är dåliga på PCI...
Dock så har jag läst några recesion om detta grafikkort och det är tydligen omtyckt.

Så är det värdelöst att köpa detta grafikkort eller är det lika bra som grafikkort på PCIe? Kommer ett PCI-grafikkort att ens fungera på min Dell? Går det att lösa problemet på något annat sätt? Har jag något hopp om att kunna spela "nya" spel på denna dator, eller måste jag köpa en ny ?

PS: Jag är inte så bra på "datormek". Så ni tänker på det medans ni skriver (konstiga orc m.m.)

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det datorn innehåller exakt då?
Men jag gissar på att du måste köpa ny dator.

Det där grafikkortet kan du inte spela något nytt med. PCI-kort är dyra eftersom så få säljs numera.
Just 9250 kom under år 2004, men det var inte highend-då utan budgetkort.

PCI-bussen är för dålig för spelgrafikkort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nej du kommer aldrig kunna spela nya spel med bra resultat med PCI.

Har du inte AGP då?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Pci grafikkort suger.

Det kommer nog inte bli någon förbättring.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Oj, det måste vara 10 år sen jag ägde ett grafikkort med PCI-gränssnitt. Har du inte ens nån AGP i datorn?
Jag skulle tro att ett grafikkort för PCI är nog precis lika dåligt som det inbyggda du har idag, kanske till och med ännu sämre. Anledningen till att AGP ersatte PCI var ju att PCI helt enkelt inte räckte till längre. Och om det inte räckte för ett grafikkort för 10 år sen så tvivlar jag starkt på att det skulle räcka till nånting värt använda idag.

Edit: googlade lite på dell dimension 3100, och det är tydligen Intels GMA900 som sitter i den (som du själv har kommit fram till så är detta inte speciellt mycket att hänga i julgranen). Dessutom saknar den AGP. Det ser tyvärr rätt mörkt ut.
Du kan ju alltid testa med ett PCI kort, men min instinkt säger att det inte skulle hjälpa.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Jahapp

Allt är typ integrerat på den här datorn ... grafikkort, ljudkort m.m.
Ångrar som fan att jag köpte den

Aja men tack för hjälpen iaf

Permalänk

Tyvärr kan jag säga att grafikkort för PCI suger.
PCI är en gammal standard, när PCI inte räckte till längre för att grafikkorten krävde större bandbredd så gick man över till AGP och när AGP inte räckte till så gick man över till PCI-e. Det är alltså en stor skillnad på bandbredd mellan PCI och PCI-e. (ungefär som att jämföra ett sugrör med en brandslang i förmåga att transportera vatten, fast det är data som transporteras på PCI och PCI-e bussen)

Det är ingen ide' att släppa bra grafikkort för PCI då de blir strypta av den dåliga bandbredden (som att koppla en brandpost till ett sugrör). Därför finns det endast low-end kort till PCI.

Detta sagt, så är t.ex. ett Radeon 9250 mycket bättre än den integrerade grafikkretsen på ditt moderkort. Tyvärr räcker dock inte ett 9250 till för att spela spel som har släppts de senaste åren.

Det funkar för äldre spel som CS och WC3 och polaren spelar faktiskt HL2 på det också (med låg upplösning), men det är inte bra (hackar). I Medal of Honour så hackade det sig fram också.

Tyvärr verkar inte din burk särskilt lätt att uppgradera (vilket tyvärr alltför ofta är fallet med Dell-burkar).
Det ser ut att ha ett mATX moderkort (en lite mindre standard än vanliga ATX), men layouten såg lite märklig ut och kylanordningen för processorn verkar lite speciell.

Men du kan ju prova att köpa ett mATX-kort för socket 775 med PCI-e kortplats, plocka över minne och processor och köp till ett PCI-e grafikkort om du vill chansa.
Fast det skulle ju hjälpt om du hade haft lite erfarenhet om hur man gör detta .
Du har antagligen en 3GHz Pentium 4 och 512MB PC5300 DDR2. Vilket inte är så jätteimponerande i dagsläget, så egentligen är min rekommendation att sälja av din gamla dator och köpa en ny.

Om du kan hitta någon som kan hjälpa dig att plocka ihop den (eller vill lägga 559kr på att butiken gör det), så kommer här ett förslag på billig dator som går att lira det mesta som finns ute nu med mediumgrafik minst (spel som är äldre än ett år på High).

2097956 Antec NSK6580, Miditower, 430 Watt PSU 878,00
2088601 Asus M2A-VM, AMD 690G, AM2 514,00
2104186 AMD Athlon64 X2 4200+, AM2, BOX - DD 652,00
350910 Corsair Twin2X2048-5400C4, 2x1024MB 624,00
2100239 Samsung SP S250 250GB, SATAII, 16MB 564,00
2104736 Samsung SH-S203D, DVD±RW, Black, Bulk 282,00
341419 Sapphire Radeon X1950Pro, 256MB, PCI-E 1.245,00
Varubelopp inkl. moms: SEK 4.759,00

Det går naturligtvis att komma billigare undan om man väljer ett sämre grafikkort, men X1950Pro är riktigt prisvärt om man ser till pris/prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo, det kanske vore bäst att sälja dator...
Vad tror ni jag får för min:

3.06GHz processor (Intel celeron)
2Gb minne
160Gb hårddisk
DVD-läsare/brännare
Intel 82915G/GV/910GL Express Chipset Family (usch )
integrerat ljudkort
380W nätaggregat (tror jag)

plus:
trådlös mus och tangentbort
"vanliga" högtalare

dock ej skärmen (om nu en dell-skärm fungerar på andra datorer).

Jag har kollat lite efter datorer som man kan bygga ihop själv på datorbutiken.com och vad tycker ni om det här?:

chassi: Sharkoon Rebel9 Economy Edition Black without PSU/utan nätagg
nätagg: Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0
moderkort: Abit NF-M2S nForce 405 + GeForce 6100 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA GB-LAN Socket AM2 mATX
processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4800+ 2.5GHz 2x512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
minne: Kingston 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC5400/667MHz CL5
hårddisk: Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2
CD/DVD: Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
ljudkort: Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

plus något grafikkort runt tusenlappen. (vore bra med tips )

Går allt att meka ihop? eller är det olika mått å grejjer?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark91
Jo, det kanske vore bäst att sälja dator...
Vad tror ni jag får för min:

3.06GHz processor (Intel celeron)
2Gb minne
160Gb hårddisk
DVD-läsare/brännare
Intel 82915G/GV/910GL Express Chipset Family (usch )
integrerat ljudkort
380W nätaggregat (tror jag)

plus:
trådlös mus och tangentbort
"vanliga" högtalare

dock ej skärmen (om nu en dell-skärm fungerar på andra datorer).

Jag har kollat lite efter datorer som man kan bygga ihop själv på datorbutiken.com och vad tycker ni om det här?:

chassi: Sharkoon Rebel9 Economy Edition Black without PSU/utan nätagg
nätagg: Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0
moderkort: Abit NF-M2S nForce 405 + GeForce 6100 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA GB-LAN Socket AM2 mATX
processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4800+ 2.5GHz 2x512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
minne: Kingston 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC5400/667MHz CL5
hårddisk: Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2
CD/DVD: Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
ljudkort: Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

plus något grafikkort runt tusenlappen. (vore bra med tips )

Går allt att meka ihop? eller är det olika mått å grejjer?

Du har fortfarande inget grafikkort!
det inbyggda 6100 i moderkortet är nog bättre än vad du har nu men inget som kommer göra dig glad alls.

Om du kunde avgöra om du har vanligt mATX-kort så skulle du kunna byta ut moderkortet mot ett som har PCI-E och köpa ett PCI-E grafikkort och behålla resten som det är nu.
Visst, en Athlon X2 4800+ är ju rejält mycket bättre än vad du har nu som processor. Men vilken sockel är det (478 eller 775?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

nämen nu har jag hittat ett fint kit som man kan köpa på komplett.se:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

In-Win C589 Midi Tower ATX Svart/silver Kabinett m/350W Nätagg, 2xUSB 2.0
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
MSI K9N NEO-F V3, nForce 560, Socket-AM2 , SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM
XFX Gainward GeForce 8500GT 256MB DDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX
Samsung DVD-burner SH-S202J/BEBN

Jag planerade att köra Oblivion lite på denna dator... SÅKLART inte med bästa grafik Men kanske låg grafik och inte så mycket lagg??? Är det möjligt?

PS: Blir lite orolig på nätagget som bara ligger på 350W, borde jag va det med tanke på grafikkortet? (hittade: http://www.pixmania.com/se/se/230285/art/advance/nataggregat-... för bara ca 300kr ink. frakt m.m. 500W)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark91
nämen nu har jag hittat ett fint kit som man kan köpa på komplett.se:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

In-Win C589 Midi Tower ATX Svart/silver Kabinett m/350W Nätagg, 2xUSB 2.0
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
MSI K9N NEO-F V3, nForce 560, Socket-AM2 , SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM
XFX Gainward GeForce 8500GT 256MB DDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX
Samsung DVD-burner SH-S202J/BEBN

Jag planerade att köra Oblivion lite på denna dator... SÅKLART inte med bästa grafik Men kanske låg grafik och inte så mycket lagg??? Är det möjligt?

PS: Blir lite orolig på nätagget som bara ligger på 350W, borde jag va det med tanke på grafikkortet? (hittade: http://www.pixmania.com/se/se/230285/art/advance/nataggregat-... för bara ca 300kr ink. frakt m.m. 500W)

8500GT kortet är inte så bra, det finns många ur 7000-serien som är bättre. Så luras inte av att det heter 8000. Men med det sagt, det är vettigt för den som inte har så mycket pengar. Och det drar inte mycket ström. Du kommer klara dig bra på det nätaggregatet de skickar med.
Oblivion som du anar så blir det inte bästa grafiken men med lägre inställningar kommer det vara helt spelbart.

Nätaggregat är en kvalitétsvara och effekten (watt) försöker de locka kunder med. Dels så kan den vara konstigt fördelad mellan de olika spänningarna och kvalitén på komponenterna. Som sagt du behöver inte så mycket och bara genom att titta på priset och effekten på det där pixmania-aggregatet kan jag säga att det är skit. Låt bli det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej tackar