Homeassistant eller Ubuntu server?

Permalänk
Medlem

Homeassistant eller Ubuntu server?

Hej,
Osäker på om min frågeställning hör hemma här eller i server-forumdelen.

Jag vill sätta upp en dator primärt för att använda ihop med IP-kameror.
Jag tänkte att jag skulle köra Frigate för NVR, Scrypted för HKSV (nå kamerorna i min iPhone via HomeKit). Och detta vill jag göra för att inte använda kameratillverkarnas egna moln.

Enligt chatgpt är det då lämpligt att köra Ubuntu server plus Docker + Docker compose. Men jag är lite sugen på att testa homeassistant då jag har Plejd+deras gateway i hela huset för att styra belysning, brandvarnare från X-Sense med SBS50 basstation. Vore trevligt att tex tända all belysning om rökdetektorerna larmar. Har också Eve temperatursensorer, dörrsensor, en Toshiba LLVP med stöd för Google Home och en Nibe s2125 LVVP. Inte säker på vad jag kan göra med dessa i Homeassistant?

Tänkte samtidigt då se om det är möjligt att få till en fotobackup, just nu sparar jag bara bilder på en extern hårddisk men hade varit bra att kunna nå dom via telefonen.

Det jag är lite osäker på vad jag ska använda för fotohanteringen. Fick lite förslag av ChaTGPT immich, photoview, photoprism.. Vad är bäst att använda?

Jag är också inne på att bara köpa 2TB iCloud lagringsutrymme för att det är mer säkert om tex huset skulle brinna ner. Har ca 1,5TB bilder, men har små barn så lär bli rätt mycket mer familjebilder ju längre tiden går.

Så behöver egentligen reda ut följande:

1. Ska jag köra en Linuxserver med docker där jag kör Homeassistant som en VM, eller homeassistant OS med Scrypted och frigate plugin? Finns det nåt vettigt plugin för fotohantering?

2. Är det bäst att bara köra iCloud för fotohantering? Såg att immich var likt Google photos men var under kontinuerlig utveckling.
Jag hade behövt isf köpa större hårddiskar till datorn för lagring.

Jag vill helst inte pilla allt för mycket med underhåll etc, hellre att det bara funkar och är stabilt. Hoppas någon här kan hjälpa mig med mina tankar och funderingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

1. Ska jag köra en Linuxserver med docker där jag kör Homeassistant som en VM, eller homeassistant OS med Scrypted och frigate plugin? Finns det nåt vettigt plugin för fotohantering?

Jag skulle säga att det beror på om du vill utnyttja Home Assistants "tilläggs"-funktion som finns i Home Assistant OS och som gör det enkelt att komplettera med externa funktioner såsom stöd för Matter, MQTT/Mosquitto med mera. Om du vill göra det så enkelt som möjligt för dig så skulle jag satsa på att köra just Home Assistant OS av denna anledning. Det vill säga, rekommendation är att köra HassOS antingen som VM eller på en enskild hårdvara. Jag har personligen valt att köra HassOS på en gammal Fujitsu MFF-dator som jag kom över, detta för att se till så att sambon fortfarande kan göra ändringar på bevattning och annat när jag håller på och labbar och gör ändringar på servrarna (det händer).

Citat:

2. Är det bäst att bara köra iCloud för fotohantering? Såg att immich var likt Google photos men var under kontinuerlig utveckling.
Jag hade behövt isf köpa större hårddiskar till datorn för lagring.

Ja det är egentligen bara fantasin som begränsar dina möjligheter här, beroende på hur ofta dessa stillbilder är tänkt att tas och hur mycket historik du tänker dig behålla. Vid mindre mängder så kan ju ett gratis Google-konto med dess 15GB räckar en bra bit, men annars så har du ju iCloud, Jottacloud med fler som du enkelt kan interagera gentemot med hjälp utav rcloud som stödjer massvis med molnlagringar (https://rclone.org). Vad gäller Immich så är det systemet mest avsett för att du ska få ett grafiskt gränssnitt för enkel åtkomst till dina bilder via webbläsare eller deras mobilapp.

Citat:

Jag vill helst inte pilla allt för mycket med underhåll etc, hellre att det bara funkar och är stabilt. Hoppas någon här kan hjälpa mig med mina tankar och funderingar!

Du nämnde att du tänkte köra Frigate som NVR-lösning för kamerorna, denna finns faktiskt som HassOS add-on så du kan köra Frigate under Home Assistant supervisor:n vilket gör att du kan hantera NVR:en via Home Assistant vilket ju inte är så dumt. Så du skulle egentligen kunna köra HassOS direkt på plåten så underlättar du hantering avsevärt, istället för att du måste hantera uppdatering av OS:et då det då hanteras direkt av Home Assistant, som då också hanterar uppdatering av Frigate. Sen kan du sätta upp automatik i Home Assistant för att ta snapshots och ladda upp dem till valfri molnlagring.

https://github.com/blakeblackshear/frigate-hass-addons
https://github.com/jcwillox/hassio-rclone-backup

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD