Homeassistant eller Ubuntu server?
Hej,
Osäker på om min frågeställning hör hemma här eller i server-forumdelen.
Jag vill sätta upp en dator primärt för att använda ihop med IP-kameror.
Jag tänkte att jag skulle köra Frigate för NVR, Scrypted för HKSV (nå kamerorna i min iPhone via HomeKit). Och detta vill jag göra för att inte använda kameratillverkarnas egna moln.
Enligt chatgpt är det då lämpligt att köra Ubuntu server plus Docker + Docker compose. Men jag är lite sugen på att testa homeassistant då jag har Plejd+deras gateway i hela huset för att styra belysning, brandvarnare från X-Sense med SBS50 basstation. Vore trevligt att tex tända all belysning om rökdetektorerna larmar. Har också Eve temperatursensorer, dörrsensor, en Toshiba LLVP med stöd för Google Home och en Nibe s2125 LVVP. Inte säker på vad jag kan göra med dessa i Homeassistant?
Tänkte samtidigt då se om det är möjligt att få till en fotobackup, just nu sparar jag bara bilder på en extern hårddisk men hade varit bra att kunna nå dom via telefonen.
Det jag är lite osäker på vad jag ska använda för fotohanteringen. Fick lite förslag av ChaTGPT immich, photoview, photoprism.. Vad är bäst att använda?
Jag är också inne på att bara köpa 2TB iCloud lagringsutrymme för att det är mer säkert om tex huset skulle brinna ner. Har ca 1,5TB bilder, men har små barn så lär bli rätt mycket mer familjebilder ju längre tiden går.
Så behöver egentligen reda ut följande:
1. Ska jag köra en Linuxserver med docker där jag kör Homeassistant som en VM, eller homeassistant OS med Scrypted och frigate plugin? Finns det nåt vettigt plugin för fotohantering?
2. Är det bäst att bara köra iCloud för fotohantering? Såg att immich var likt Google photos men var under kontinuerlig utveckling.
Jag hade behövt isf köpa större hårddiskar till datorn för lagring.
Jag vill helst inte pilla allt för mycket med underhåll etc, hellre att det bara funkar och är stabilt. Hoppas någon här kan hjälpa mig med mina tankar och funderingar!