Enthusiast System Architecture introduceras

Permalänk
Melding Plague

Enthusiast System Architecture introduceras

Flertalet företag med Nvidia i spetsen har idag introducerat en standard för hur kommunikation ska ske mellan datorns olika delar. ESA som standarden förkortas har till syfte att ge användaren möjlighet att övervaka och kontrollera de olika komponenterna i datorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välkommet. Jag hoppas att det kommer att fungera smidigt och inte bli en överdrivet bloatad programvara.. Det vore onekligen skönt med en programvara som skötte sådant som har tillräckligt med resurser i ryggen för att hålla med god kokmpabilitet.
Speedfan i all ära. Men snubben som kodar har ingen som helst möjlighet att täcka all hårdvara. Och dessutom verkar det som att folk har svårt att fatta hur det fungerar eftersom jag alltid får konfigurera det åt mina hopplösa släktingar ^^

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Bra initiativ helt klart. Egentligen kanske något som borde kommit för länge sedan tycker jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som en god idé. Jag hoppas verkligen att det blir ett "user friendly" program och inte något kluddigt och allmänt jobbigt/komplicerat att använda.

Permalänk
Hedersmedlem

"open, and royalty-free standard"
Hoppas det innebär open source-klienter också, så att man inte måste köra Windows för att kunna använda det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Lite onödigt enligt mig.. men kommer nog bli uppskattat av andra

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Lite onödigt enligt mig.. men kommer nog bli uppskattat av andra

Varför är det onödigt? Längre livslängd på komponenter och tystare dator men mer prestanda när det behövs. Ja tack!

Permalänk
Medlem

hur bra som helst, mera prestanda för pengarna, hoppas på enkel clockning, hoppas absolut inget kostar ^^

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Ritigt nice!
Nu kanske man bara behöver ett program för att styra och övervaka GPU, CPU, MB och mycket annat.
Bra att ASUS och silverstone är med från början viket bådar gott för mitt nästa bygge. Synd bara att ATI/AMD inte är med från början

Varite också ESA namnet på portarna som man använde innan PCI?

Permalänk
Medlem

ISA var namnet på portarna, och VESA på en tidigare grafikstandard, ingen av dem riktigt samma dock

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Ritigt nice!
Nu kanske man bara behöver ett program för att styra och övervaka GPU, CPU, MB och mycket annat.
Bra att ASUS och silverstone är med från början viket bådar gott för mitt nästa bygge. Synd bara att ATI/AMD inte är med från början

Varite också ESA namnet på portarna som man använde innan PCI?

ISA

http://en.wikipedia.org/wiki/Industry_standard_architecture

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

När får vi se produkterna som stödjer detta i handeln då?
I slutet av november låter lite väl optimistiskt om ingen har presenterat något än.

Permalänk
Medlem

But, does it run Linux?

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Inaktiv

Gillar mest tanken med att chassit/etc. kan med ljus visa värme, då man knappast behöver jaga siffror i mjukvara i ett system med stabila komponenter. Bör vara smidigt vid överklockning - som också borde vara lite mer som på den gamla goda tiden då vissa system kom med en 'turbo' knapp. :3

Permalänk
Medlem

Smart standard, alltid bra när man förenklar. Hoppas bara att det verkligen blir en öppen standard som funkar även på Linux

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg leksaksbilarna som ändrade färg i varmt och kallt vatten, tänk er lite mer känslig färg. i pcb:n på allt i datorn.

billigare än en värmekamera.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Intressant sak, undra om det funkar på ett AMD/ATI system.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
ISA

http://en.wikipedia.org/wiki/Industry_standard_architecture

Kanske till och med var EISA?

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Industry_Standard_Archi...

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Låter som en till klisterlapp att sätta på chassit

Så länge dom får med AMD och sätter det på kort och komponenter som inte är hyper-ultra-extra-gt-special-edition. Fattig-nörden vill också ha ESA Open source klienter är ju nästan ett krav också, Det här känns lite som en trusted computing grej, säkert att det inte är nån "piratstoppare" inbyggd?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ESA vs SNMP

Låter som en förenkling av SNMP, förenkling för användaren IAF, viklet nog är det som räknas.

Men, då är frågan kan jag monitorera en annan dator med detta? (Läs, servern i garderoben) hittar ingen info om detta, utan verkar bara vara för varje dator för sig...
- tipsa gärna om ni har läst något annat.

/Stafis