TV-kort och Digital TV från ComHem

Permalänk

TV-kort och Digital TV från ComHem

Är det här sjukt eller?

Ringde ComHems tekniska support iom att jag endast fick in analoga kanaler
till mitt TV-Kort, bilden blir inte speciellt bra och ljudet är väldigt lågt.

Vart jag förvånad?
Via antennutaget kan man endast få in Analoga kanaler,
SVT 1, 2, 24, TV3, TV4, TV4+, TV5, TV9, MTV osv

Men vill man ha dessa kanaler (som man inte behöver något abonnemang till analogt) så måste man teckna abonnemanget small för 39:-/mån och får då
in SVT1, SVT2, SVT24, SVT HD, TV4, TV6 och 5 till skrotkanaler och man måste ha en digitalbox.
Vill man få alla kanaler, som man får analogt, kostar det extra!

Man får alltså in betydligt fler kanaler analogt utan att betala extra.
Det analoga nätet är nersläckt så ComHem gör om de digitala signalerna
till analoga (vilket är bra man inte har digitalbox i TVn, finns typ bara en enda TV som har en digitalbox som klarar ComHem) och låter oss betala för det digitala grundutbudet. Ska f*n köpa en egen antenn och hänga ut genom fönstret i protest!

Vill man som jag köra allt via en dator måste jag köpa ett TV-Kort med kortläsare som klarar ComHem (finns det?) och kan inte köra på mitt nuvarande som
klarar analoga och digitala signaler. Skit... jag är sur!

Varför kan de bara in skicka ut samma kanaler som man får in analogt, digitalt i antennjacket, kabelteven betalar man ju ändå vare sig man vill eller inte med hyran!

Permalänk

Om du ska kunna ta emot digitalteve i kabletevenätet så måste du ha ett DVB-C kort. Det är Com Hem som äger kabeltevenätet som bestämmer vilka kanaler kunderna ska kunna ta emot och till vilket pris, Com Hem sänder inte TV för att de vill vara snälla utan för att tjäna pengar. Det står ju dock var och en fritt att ta del av de digitala sändningarna i marknätet.

Anledningen till att så få TV-apparater har digitalmottagare för kabel-tv är att TV-apparaterna skulle bli dyrare om man skulle behöva bygga in mottagare för alla slags TV-sändingar, för förutom analoga PAL så finns det tre standarder för digital-tv och utöver det så kommer även HDTV-sändningar. Det är därför lättare att kunderna får skaffa en egen mottagare för de slags sändningar de vill ta emot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Om du ska kunna ta emot digitalteve i kabletevenätet så måste du ha ett DVB-C kort. Det är Com Hem som äger kabeltevenätet som bestämmer vilka kanaler kunderna ska kunna ta emot och till vilket pris, Com Hem sänder inte TV för att de vill vara snälla utan för att tjäna pengar. Det står ju dock var och en fritt att ta del av de digitala sändningarna i marknätet.

Anledningen till att så få TV-apparater har digitalmottagare för kabel-tv är att TV-apparaterna skulle bli dyrare om man skulle behöva bygga in mottagare för alla slags TV-sändingar, för förutom analoga PAL så finns det tre standarder för digital-tv och utöver det så kommer även HDTV-sändningar. Det är därför lättare att kunderna får skaffa en egen mottagare för de slags sändningar de vill ta emot.

oki, så varför tar de inte betalt för de analoga kanalerna också?
Vilket TV kort kan man ha till ComHem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
oki, så varför tar de inte betalt för de analoga kanalerna också?

Det gör comhem, den kostnaden är troligtvis inbakad i din hyra, jag betalar 25 spänn i månaden

/Daniel

Permalänk
Medlem

Sånt där är frustrerande. Kan det verkligen vara så svårt att skicka ut kanalerna digitalt direkt till antennjacket. Många nya tv-apparater har ju faktiskt en inbyggd digitalmottagare.
Om man sen ser till och skaffar deras digitala utbud, allt är frid och fröjd i vardagsrummet där man har digitalboxen. Men i sovrummet då? Ja, då är det bara pröjsa mer pengar för en extra digitalbox. Eller betala extra för att du även ska kunna ta imot deras analoga sändningar. Nä, jag avvaktar med digitaltv tills dom löser dessa "bekymmer".

En annan grej. Är det bara jag som är förgrymmad att Comhem plockat bort Discovery mix och Eurosport? Ringde till Comhem och ifrågasatte varför dom tagit bort/ersatt dessa kanaler. Var för få tittare på Discovery Mix. Det tror jag inte en sekund på. Tror tvärtom, det är så pass många tittare så att dom känner att dom kan ta betalt för den. Sen att Eurosport blev ersatt av T4-sport, humm ja jag säger då det. Visst Eurosport var väl inte den bästa kanalen men TV4-sport är ju rena skämtet. Kör filmer och annat skit. Usch!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad Comhem borde göra är att lägga ner det analoga fria nätet och ha ett motsvarande fritt (eller snarare ingår i hyran) digitalt utbud där man inte behöver några kort utan bara digital box och vill man sen ha fler kanaler så får man betala extra för det. Det dröjer nog inte så länge innan det börjar dyka upp tv-apparater utan analog mottagare överhuvud taget och då borde kabeltv bolagen inse att det börjar bli dags att göra något.

Analog tv kommer tids nog att dö ut.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vad Comhem borde göra är att lägga ner det analoga fria nätet och ha ett motsvarande fritt (eller snarare ingår i hyran) digitalt utbud där man inte behöver några kort utan bara digital box och vill man sen ha fler kanaler så får man betala extra för det. Det dröjer nog inte så länge innan det börjar dyka upp tv-apparater utan analog mottagare överhuvud taget och då borde kabeltv bolagen inse att det börjar bli dags att göra något.

Analog tv kommer tids nog att dö ut.

Precis så ska det va!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Det gör comhem, den kostnaden är troligtvis inbakad i din hyra, jag betalar 25 spänn i månaden

/Daniel

Det är synd att man inte har något val...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majster

En annan grej. Är det bara jag som är förgrymmad att Comhem plockat bort Discovery mix och Eurosport? Ringde till Comhem och ifrågasatte varför dom tagit bort/ersatt dessa kanaler. Var för få tittare på Discovery Mix. Det tror jag inte en sekund på. Tror tvärtom, det är så pass många tittare så att dom känner att dom kan ta betalt för den. Sen att Eurosport blev ersatt av T4-sport, humm ja jag säger då det. Visst Eurosport var väl inte den bästa kanalen men TV4-sport är ju rena skämtet. Kör filmer och annat skit. Usch!

Det är illa ja, men bra att du hörde av dig och klagade.

Eurosport finns dock fortfarande kvar i t ex medium-paketet.

oki, så varför tar de inte betalt för de analoga kanalerna också?
Vilket TV kort kan man ha till ComHem?

Kostnaden ligger som sagt i hyran och är väldigt låg, men de har haft ett antal år på sig också att tjäna pengar där.
Nu har de fått köpa ny utrustning och sånt kostar, därför blir digital-tv lite dyrt i början. Kan säkert vara lägre priser om säg 5 år.
Sen att digital-tv-standarden ser ut som den gör med krav på programkort till varje box/mottagare, det är inte Comhems fel.
Du behöver ett DVB-C kort till kabel-tvnätet, sen plats för CA-modul på det men det tror jag alla DVC-C-kort har så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

för att få in de analoga kanalerna från comhem så behöver du ett analogt tv kort.. de kan man få runt 500 lappen.

sen för att få in de digitala så måste du ha ett dvb-c kort. som Jonte skrev så måste du ha en CA modul till detta dvb-c kort där du i sin tur stoppar in ditt abbonemangskort
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79042

så summan av kakan är att du måste ha 2 kort.. eller måste behöver du inte. men de analoga kanlerna kan ju räcka långt. och sen med det digitala dvb-c kortet kan du ju välja att köpa canal+ bara exempelvis

Visa signatur

E8400 - Intel DG45FC - 4gb DDR2 - 80gb Intel x-25 SSD - Samsung LE46A656 - Samsung 226BW

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga som jag själv är väldigt förargad över. Jag tycker det borde vara rent olagligt av Comhem att faktiskt, att indirekt, ta betalt för SVT och de andra public-service kanalerna. Dessutom är det rent fjantigt att man inte ska kunna se samma kanaler digitalt istället.

SVT är kodat via satelit av rättighetsskäl. Men jag har för mig att om du har betalt din tv-avgift så har du rätt till ett abb.kort för bara SVT-kanalerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majster
En annan grej. Är det bara jag som är förgrymmad att Comhem plockat bort Discovery mix och Eurosport? Ringde till Comhem och ifrågasatte varför dom tagit bort/ersatt dessa kanaler. Var för få tittare på Discovery Mix. Det tror jag inte en sekund på. Tror tvärtom, det är så pass många tittare så att dom känner att dom kan ta betalt för den. Sen att Eurosport blev ersatt av T4-sport, humm ja jag säger då det. Visst Eurosport var väl inte den bästa kanalen men TV4-sport är ju rena skämtet. Kör filmer och annat skit. Usch!

Väldigt tråkigt. Jag skulle kunna tänka mej skaffa Discovery, men känner inte för att betala för en massa kanaler jag redan har (analogt)

De har ringt mej flertalet gånger och försöker pracka på telefoni och nått tv-abbonemang för en 200 i månaden, inte en chans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta är en fråga som jag själv är väldigt förargad över. Jag tycker det borde vara rent olagligt av Comhem att faktiskt, att indirekt, ta betalt för SVT och de andra public-service kanalerna. Dessutom är det rent fjantigt att man inte ska kunna se samma kanaler digitalt istället.

SVT är kodat via satelit av rättighetsskäl. Men jag har för mig att om du har betalt din tv-avgift så har du rätt till ett abb.kort för bara SVT-kanalerna.

Jag tror kravet på comhem är att de ska tillhandahålla svt1,svt2 och tv4 kostnadsfritt. I och med deras analoga grundutbud så gör de just det, erbjuder det "kostnadsfritt", problemet är ju att det inte är kostnadsfritt då man betalar för att vara ansluten. Men å andra sidan så är nog inte comhem det enda kabeltv bolaget som gör så.
Det är bara så att comhem borde inse sitt egna bästa och göra som jag skrev lite längre upp i tråden.

Vidare angående satellit så kan man om man har rätt hårdvara titta på svt:s kanaler+tv4+tv6+kanske någon till (kanalutbudet och villkor kan säkerligen ändras) t.o.m utan abonnemangskort hos viasat om man ber dom låsa upp sin låda. Angående Canal digital så tror jag att de har att man får betala en avgift för kortet som du får tillbaka när du skickar tillbaka kortet. Så satellitbolagen uppfyller public service kraven och det gör ju även teracom.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Vila i frid

Kan man inte koppla in en DVB-T mottagare i antennuttaget?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Inte om man vill ha bild i ett Comhem hus Bijan. Det var någon kille som provade det förut när han hade köpt en ny TV med inbyggd digitalbox. Det blev svart.

Edit
http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...
Jag funderade över den här förut men bestämde mig för att den var för dyrt eftersom jag bara ville ha gratis kanalerna digitalt.

Utdraget från FAQ är också lite avskräckande.
Låter som det bara går att spela in från gratis kanalerna med deras låda.

FAQ - Titta på kodade kanaler (Plus-modellerna)

Kan man spela in program från en betal-tv-kanal direkt till MPEG-format?

* Nej. Anysee avkrypterar kanalen först då man tittar på programmet. I MPEG-format sparas ej information som krävs för avkryptering, d.v.s. programmet är permanent krypterat.

Behöver man ha programkortet i kortplatsen när man tittar på kodad kanal?

* Ja. Utan kortet sker inte avkryptering, som är nödvändig för att spela upp programmet.

Hur tar jag i bruk ett icke tidigare använt programkort i Anysee första gången?

* Insätt kortet i Anysees kortplats och välj en krypterad kanal från kanallistan. Kortet aktiveras när Anysee mottar koden som krävs för att avkryptera sändningen. Detta kan ta allt från några minuter till flera timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Kan man spela in program från en betal-tv-kanal direkt till MPEG-format?
* Nej. Anysee avkrypterar kanalen först då man tittar på programmet. I MPEG-format sparas ej information som krävs för avkryptering, d.v.s. programmet är permanent krypterat.

snacka om uselt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
snacka om uselt

Det är ju även det som är många av problemen med DigitalTV, just att operatörerna får ännu mera kontroll. IP-TV som många hurrar för ger dem ännu fler fördelar. Kan bla. logga vad du kollar på, hur länge, när osv.. dessutom upptäcker de direkt om du skulle pirata.

Permalänk
Medlem

Köp FloppyDTV-C

Inga problem att spela in (av)krypterade kanaler från ComHem och det fungerar i MCE.

Med DVB-C kan ComHem aldrig logga vad man tittar på eller om man delar kortet med typ smartwi eller liknande.