Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
IG i idrott går bara att få om man skolkar, skolka= dålig disciplin vilket en arbetsgivare kan se som ett problem.

Skolka från idrott kan bero på flera saker, mobbning kan ske, utfrysning osv. Sen att högsta betyg skulle betyda att du är mer atletisk än folk med VG t.ex. är ju helt fel. Olika saker påverkar, olika skeden i livet påverkar.

Jag fick t.ex. endast VG i idrott, varför? Jo jag fick hjärnhinneinflamation som gjorde att jag knappt kunde träna under 10 månader. Hur fick jag den? Jo jag sprang ca 5-6 mil i veckan och slutade inte när jag blev sjuk.

Själv tycker jag att springa några mil i veckan är hyffsat hälsosamt iaf, kanske t.o.m mer än vissa som fick MVG och den enda träningen de fick var på idrotten. Men jag fick dock sämre betyg. Sånt är livet, men det tycker jag visar bra att i just idrott är det inte alltid rättvist att bedömma någon.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Detta året ändrades det... Till denna årskull alltså.

Ja, så är det. Som man kan läsa på http://hsv.se/densvenskahogskolan/grundlaggandehogskoleutbild... räknas idrott och hälsa som vilken kurs som helst för dem som har påbörjat sin gymnasieutbildning efter utgången av juni 2007. Påbörjade man den tidigare räknas idrott och hälsa bara med i snittet om det höjer, eller är särskild behörighet för det man ska läsa. Däremot måste man efter vad jag minns ha ett betyg i A-kursen för att få ett slutbetyg. Ig är ju ett betyg, men däremot inte "streck". Som vanligt gäller att man inte får ha med än tio procent ig på sitt slutbetyg för att få grundläggande behörighet.

Permalänk

Jag hadde g i allt fysiskt på lektionerna vg i simning och mvg påprovet, fick knappt g i betyg eftersom när jag sprang 2,6 km så missade jag g gränsen med 30 sekunder, kanske lite dåligt av mig men jag hadde väldigt dålig kondis eftersom jag nyss lagt på mig en massa efter lång tids sjukdom.

Permalänk

Alltså, när jag gick gymnasiet räckte det bara med att vara närvarande och delta för att få G i idrott. Går du i någon elitsportklass eller?

Permalänk
Medlem

iHögstadiet hade jag MVG vilket jag var värd. 2an på gymnasiet var jag minst lika altetiskt och så vidare då fick jag G. Skillnaden var lärare. Bytte också skola mellan 1an och tvåan. plus att jag hade lite knäproblem och kune inte alltid vara med. Var dock 3dje bäst på konditionstesten i 2an två somalier var snabbare på 3 kilometer.

Hade lite knäproblem i högstadiet också men läraren bortsåg från etta när betyget sattes vilket är rätt. Dock gjordes nog inte det på gymnasiet^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito

Hade jag vetat det så skulle jag struntat i Idrotten och haft sov morgon istället.

Citat:

IG i idrott går bara att få om man skolkar, skolka= dålig disciplin vilket en arbetsgivare kan se som ett problem.

Om man skolkar allt för mycket är det stor risk att man får streck istället, läraren måste ha något betygsunderlag. Så var det på min gymnasieskola iaf, hon som vi hade ville ha 75-80% närvaro för att kunna sätta ett betyg (IG-MVG).
Hade en kompis som var borta väldigt mycket, han fick då streck och tvingades komplettera bl a idrotten året efter studenten.

Men skit i skridskor och andra jobbiga saker som ni inte gillar, själv var jag inte med på en enda skridskolektion i gymnasiet vad jag minns. Fick gå på promenad istället.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Om jag var arbetsgivare skulle jag se det precis tvärtom (i verkligheten skulle jag givetvis inte bry mig det minsta om gymnasiebetyg), för mig tyder närvaro på gymnastiklektioner på att eleven uppenbarligen inte är tillräckligt intelligent för att i förväg värdera ämnernas betydelse för framtida studier. Jag skulle åtminstone vilja ha en plausibel förklaring till varför eleven spenderade en 25:e-del av sin studietid på något som är helt betydelselöst.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Om jag var arbetsgivare skulle jag se det precis tvärtom (i verkligheten skulle jag givetvis inte bry mig det minsta om gymnasiebetyg), för mig tyder närvaro på gymnastiklektioner på att eleven uppenbarligen inte är tillräckligt intelligent för att i förväg värdera ämnernas betydelse för framtida studier. Jag skulle åtminstone vilja ha en plausibel förklaring till varför eleven spenderade en 25:e-del av sin studietid på något som är helt betydelselöst.

Dagens arbetsgivare struntar fullständigt i vad du har lärt dig i gymnasiet/högskolan. Huvudsaken att du är godkänd i ämnena och har ett hum om vad du sysslar med.
Utan det mesta handlar om du är rätt person med dom rätta egenskaperna, social, har ambitioner, kan leda en grupp osv. Seriöst, vem tillämpar matematisk induktion i arbetslivet?

Dem flesta som har sysslat med idrot på en högre nivå har en otrolig självdiciplin, kan planera och organisera sin tid samtidigt är man målmedveten.

Liksom med lumpen helt värdelöst i sig att lära sig skjuta med ak5 eller använda gasmask, men allt du lär dig vid sidan om är värdefullt.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Dem flesta som har sysslat med idrot på en högre nivå har en otrolig självdiciplin, kan planera och organisera sin tid samtidigt är man målmedveten.

Håller absolut med om att idrottare ofta uppvisar en hög disciplin i sina studier. Det krävs inga svårare psykologiska förklaringsmodeller till varför det förhåller sig så. Att man är väldigt aktiv inom någon idrott skulle jag således se som en plausibel förklaring till varför man möjligen valde att även besöka idrottslektioner i skolan (se mitt tidigare inlägg).

Personligen är jag dock alltid skeptisk till "jocks", delvis är det väl avundsjuka men jag har aldrig riktigt köpt idealiserandet av den "sunda människan". Det är något högst suspekt med en människa som avsätter så mycket av sin tid på något så antiintellektuellt som fysisk aktivitet, när det finns så mycket kunskap i världen att ta del av hur kan någon då istället bestämma sig för att "fuck it, jag går och springar några varv i en cirkel istället"?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Det är något högst suspekt med en människa som avsätter så mycket av sin tid på något så antiintellektuellt som fysisk aktivitet, när det finns så mycket kunskap i världen att ta del av hur kan någon då istället bestämma sig för att "fuck it, jag går och springar några varv i en cirkel istället"?

På vilket sätt är fysisk aktivitet anti-intellektuellt?

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker inte heller idrott är ett dugg viktigt om man ska läsa vidare teoretiskt, fast betyder ju inte att man ska strunta i ämnet helt, finns ju massor av bullshit lära i den teoretiska delen med. Jag tycker det funkar bra med en timma paus från skolbänken. Fast jag ser ingen anledning till att de ska ha idiotiska konditionstest och sånt. I högstadiet satte man betyg om man kunde hoppa över den största plinten, göra kullebyttor fram och tillbaka osv.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

pissigt att de ändrar det, helt absurt. Är det moderaterna som är i farten? Anledningen till att jag tog ett ig i idrott var iaf att jag fick reda på att jag pga en knäskada inte hade någon som helst möjlighet att få mvg. Och varför ens försöka då liksom? Om de ändrar borde de också fixa så att det går att få mvg utan att ens röra på sig... Vilket även det är fånigt.

För övrigt är idrottande högst intellektuellt, du har inte funderat på att man faktiskt kan tänka samtidigt som man är ute och springer, penpusher?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
pissigt att de ändrar det, helt absurt. Är det moderaterna som är i farten? Anledningen till att jag tog ett ig i idrott var iaf att jag fick reda på att jag pga en knäskada inte hade någon som helst möjlighet att få mvg. Och varför ens försöka då liksom? Om de ändrar borde de också fixa så att det går att få mvg utan att ens röra på sig... Vilket även det är fånigt.

För övrigt är idrottande högst intellektuellt, du har inte funderat på att man faktiskt kan tänka samtidigt som man är ute och springer, penpusher?

Nej, den här ändringen planerade även den förra regeringen.

Det låter på dig som om du påbörjade din gymnasieutbildning före utgången av juni 2007. Då berör ju ändringen inte dig: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=774...

Permalänk
Medlem

Nene för mig personligen är det lugnt jag har redan tagit studenten faktiskt, tänker mer på framtida elever.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om framtida elever?
Det är deras problem inte mitt

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

IG i idrott.. det enda som händer är att du blir fet och får inga flickor. Du tröstar dig framför datorn med pizza och dör när du är 30.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Re: IG i idrott, vad händer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HubeRt

För er som tycker jag ska röra på mig så kan jag ju säga att jag kommer börja gymma och motionsträna på fritiden.

Jo tjena, det kommer du inte, för du tycker inte om idrott eller något fysiskt.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Kan hålla med en del talande. Ska Idrott vara ett ämne som kan räknas bort, då ska estetisk verksamhet vara det också.

De nötter som säger sig att fysisk aktivitet är skit. Väx upp. Överviktighet är inte attraktivt i vanliga ögon. Saken är även det att fysisk aktivitet främjar lärandet och har på så sätt positiva effekter, något som varken kebabsås, cola eller pommes har.

Och ni som har skaffat er ett IG, skäms ni inte över att faktiskt inte ha klarat en kurs? Även om er framtida arbetsgivare inte bryr sig, gör ni inte det personligen?
Sen har olika personer olika anledningar till varför de gav blanka fan i att. En del genomskinliga och en del vattentäta, hjärninflammation, riktigt tråkigt att höra faktiskt.
Medan andra ger upp bara för att de får ett hinder, gör det bästa av det du får för tillfället istället för att använda det som en ursäkt för att slippa!

Välkommen till livet där smörade räkmackor inte kommer gratis.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Liksom med lumpen helt värdelöst i sig att lära sig skjuta med ak5 eller använda gasmask, men allt du lär dig vid sidan om är värdefullt.

Mnjaaa, det beror ju lite på vad man hade tänkt sig för karriär senare... Är man intresserad av skytte eller kanske rent av tänkt sig jobba innom försvaret eller att vara med i hemvärnet så kan det ju vara en bra grej att kunna. Ett IG i idrott är som de flesta andra säger inte en bra sak och om man vill göra lumpen så är det inte så bra heller...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Re: IG i idrott, vad händer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HubeRt
Varför jag inte är med på idrotten i skolan är för att jag inte gillar deras sätt att ha idrott, massa onödiga sporter och andra tråkigheter.

Allt i livet är fanimej inte kul, men det måste göras ändå.

Seså, ut och idrotta med dig din lata jävel!

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Och ni som har skaffat er ett IG, skäms ni inte över att faktiskt inte ha klarat en kurs? Även om er framtida arbetsgivare inte bryr sig, gör ni inte det personligen?
Sen har olika personer olika anledningar till varför de gav blanka fan i att. En del genomskinliga och en del vattentäta, hjärninflammation, riktigt tråkigt att höra faktiskt.
Medan andra ger upp bara för att de får ett hinder, gör det bästa av det du får för tillfället istället för att använda det som en ursäkt för att slippa.

Äh. Normalt skulle jag bry mig men det är ju bara en siffra, en artificiell sådan som dessutom inte påverkade ens snitt... har sprungit en mil på 40 minuter och tagit 110 kilo i marklyft, vilket inte är några jättesiffror men säkerligen bättre än majoriteten av befolkningen, bättre än de flesta som fått MVG i Idrott A för den delen så jag skäms inte.
Jag är inte den som ger upp men ibland måste man prioritera och vara lite strategisk.

Om OP nu verkligen ska börja träna på riktigt utanför idrotten så more power to him, man måste inte nödvändigtvis passa in i systemet för att vara vettig. Om inte... så kan jag väl till viss del hålla med er som dissar.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på personer som mig som skippar idrotten p.g.a. ångest? Är jag fortfarande en "lat jävel"?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Hur ser ni på personer som mig som skippar idrotten p.g.a. ångest? Är jag fortfarande en "lat jävel"?

Nej du är inte lat, du är knäpp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nej du är inte lat, du är knäpp.

Hehe, tack så mycket.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

När min pappa jobbade som högt uppsatt inom ett stort svenskt företag och skulle anställa folk, så var idottsbetyget det första han kollade på. En människa i dålig fysisk form har fler sjukdagar än en som tränar regelbundet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det är viktigt med idrott. Speciellt om man hänger på SweClockers, så man rör annat än händerna och fingrarna.

Jag ser idrott främst som något för ens egen skull. Men såvida man lever hälsosamt, aktivt och utövar aktiviter utanför skoltid är betyget irrelevant (utom poäng vill säga).

Idag kan idrott räknas bort helt. Alltså även om du har det i baskurserna kan idrott tas bort helt ur betyget. Du kan få IG i det. Bara du har poäng att ersätta det (IDH A 100 p).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
När min pappa jobbade som högt uppsatt inom ett stort svenskt företag och skulle anställa folk, så var idottsbetyget det första han kollade på. En människa i dålig fysisk form har fler sjukdagar än en som tränar regelbundet.

Det känns ju som ett konstigt sätt att välja folk på...

Ett exempel: I högstadiet hatade jag musik och stämde till och med om gitarren i hopp om att läraren skulle be mig sluta spela. Drygt ett år senare köper jag mig en elgitarr och har spelat sen dess. Kan ha berott på ändrad personlighet, men främst tror jag att det beror på att jag inte tyckte om att sitta inför en hel samling människor och inte kunna ta ett ackord ens med båda händerna. När jag fick lära mig på egen hand fann jag glädje i det istället.

Detta gäller antagligen även inom idrotten på skoltid. Och dessutom så kan det väl ha gått många år sedan de sökande fick sina betyg i idrott? Vanor ändras.

Själv fick jag G i idrott. Det var inget ämne som intresserade mig men det var ju onödigt att få ett streck (IG i idrott gick inte att få, praktiskt taget. Var du närvarande fick du G, skolkade du för mycket var det streck).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast

Jag anser att folk får ångest alldeles för lätt nuförtiden. Konstigt att ju högre levnandsstandard man har, ju högre sjukskrivnad, depression och ångest finns det.

Ångest är i 80% av fallen högst hypokondrisk. Så jag hade nog klassat det som lathet, ja. Men jag är ganska krävande av folk i allmänhet. Jag anser att man borde göra sitt bästa i allt man gör, även om man inte kan det. Jag hatar när folk latar sig och förstör för andra genom att inte deltaga.

Permalänk

du får inget slutgiltig gymnasiebetyg. bara ett papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är något högst suspekt med en människa som avsätter så mycket av sin tid på något så antiintellektuellt som fysisk aktivitet, när det finns så mycket kunskap i världen att ta del av hur kan någon då istället bestämma sig för att "fuck it, jag går och springar några varv i en cirkel istället"?

Det där var väl iofs ett ganska anti-intellektuellt uttalande om något?