Fråga angående trasig nätdel

Permalänk
Medlem

Fråga angående trasig nätdel

Jag köpte för ett år sedan en Hiper-nätdel på komplett.se. När jag skulle byta en hårddisk i den för nån månad sen så brände den nya disken sönder direkt, luktade bränd elektronik och man kunde se ett bränt chip på den. Kopplade ur den igen för att skicka in på garanti men har haft en del att göra så det har inte blivit av. Nu skulle jag byta dvd-brännare i den för nån vecka sen, och vad händer? Den nya dvd-brännaren börjar också lukta bränt direkt och nu är även den defekt. För att göra ett sista test kopplade jag in ett rack för extern hårddisk och se om även det brände, och det gjorde det, så jag kan ju säga att jag är hyfsat säker på att nätagget orsakat skadorna. Nu till problemet. Jag pratade med komplett.se och personen som jag pratade med hävdar att komplett inte tar något ansvar för delarna som har gått sönder. Han hävdade även att det är upp till mig att säkerställa att det beror på nätagget, trots att dom förmodligen har mycket lättare att testa en nätdel. Mitt enda sätt var ju att förstöra mitt hårddisk-rack, som jag dock inte använder. Nu har dom säkert lag och rätt på sin sida, men tyckte ändå det var värt att nämna då jag tycker att det är lite dåligt av dom att inte erbjuda sig att bara testa det utan kostnad eftersom att dom givetvis har mycket bättre utrustning för detta. Jag kunde ju faktiskt lika gärna ha bränt moderkortet när jag testade det själv, men nog om det.

Min fråga är enkel. Vem bär ansvaret för den defekta dvd-brännaren och den defekta hårddisken, om nu komplett kommer fram till samma slutsats som mig (vilket man inte känner sig säker på efter att ha läst om kompletts testlabb i detta forumet)?

MVH

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Detta är vad försäkringar är till för.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Vilken försäkring ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baloba
Vilken försäkring ?

Hemförsäkringen täcker ofta sånt här.

Permalänk
Medlem

tror du att det är värt o köra med en hemförsäkring på 1500 kr ?
O sen tror jag inte att hemsförsäkringen täcker ett sådant fel, speciellt när hans datakomponenter är under garanti.
Möjligt om han har en drulleförsäkring men där är det också 1500 kr i självrisk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har då aldrig hört att garanti ska täcka skador som uppkommer pga en trasig vara. Så låt mig upprepa, försäkring. Det är varken drulleri eller liknande, det är något han inte kan påverka och bör täckas av hemförsäkringen. Han har ju inte gjort fel.

En komponents garanti täcker inte en annans och om det är någon annan komponent som pajjar en annan del, varför skulle det gå på garanti?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar är ju dock om det är ett så pass vanligt fel att nätdelar förstör andra delar i datorn, så att det verkligen lönar sig att förlora kunder över det genom att illvägra att hjälpa dom. Givetvis förväntar jag inte mig ett "jasså, ok, vi skickar en ny disk, brännare och ett nätagg direkt" men om jag kan skicka in min nätdel inkl de trasiga delarna och verkligen visa att den har förstört dom, så tycker jag att vi snackar om så pass små pengar att ett företag som är någorlunda rädda om sitt anseende tar på sig det, vare sig de måste eller inte. Men ni som har svarat, och framför allt då Oddname, är ni säkra på att dom inte har något ansvar utöver om dom frivilligt skulle gå med på att hjälpa till, eller är det spekulationer?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Oddname: Det är ju fortfarande 1500 kr i självrisk, är det värt för att att få ut nån krona ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

självrisk eller köpa nya delar själv om de kostar under 1500

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att det är nättagget som orsakat skadan och kan bevisa detta är kan du ju be om ersättning för skadorna NoAim.
Om dom inte vill lyssna kan du alltid ta hjälp utav konsumentombudet i din kommun.
Men den svåra frågan är nog om konsumentverket/ARN/marknadsdomstolen skulle tolka det som "slitage".

Eftersom det gått mer än 6månader ligger bevisbördan på din sida.

Det nämns i konsumentköplagen annars:

Konsumentköplag (1990:932)

Skadestånd
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att
varan är felaktig
, om inte säljaren visar att underlåtenheten att
avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han
inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder
han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren
har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri
från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat
skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på
en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare
säljled.

Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från
vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även
skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan
egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll

och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller
utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Har då aldrig hört att garanti ska täcka skador som uppkommer pga en trasig vara. Så låt mig upprepa, försäkring. Det är varken drulleri eller liknande, det är något han inte kan påverka och bör täckas av hemförsäkringen. Han har ju inte gjort fel.

En komponents garanti täcker inte en annans och om det är någon annan komponent som pajjar en annan del, varför skulle det gå på garanti?

Permalänk

Hur ska han göra då? För att verkligen få reda på ifall nätagget är det som orsakar skadorna så måste han köra uteslutningsmetoden, vilket innebär minst en grillad hårddisk eller dvd-spelare till för honom som komplett inte ersätter. Om han skickar in det till komplett och det INTE är agget det är fel på så kräver de undersökningsavgift från honom. Han kan ju inte ta reda på felet utan att riskera att mer kringutrustning går sönder.

Man tycker att komplett i sådana här situationer borde låta kunden skicka in varan så att de testar den utan att man ska vara skakis för att få en räkning på 400 kronor. Jag förstår totalt att de inte kan testa produkter som vilken nybörjarklåpare som helst försökt få att fungera hemma, men när man sitter i en sådan här rävsax...

Ett svar från Komplett i denna tråden hade kanske varit passande?

Permalänk
Medlem

Eller lämna in nätagget till en lokal handlare som får mäta upp det och är det fel på det så får Komplett vackert ta även den kostnaden för principen är i KKL att kunden ska hållas skadeslös!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa en nätdelstestare och testa att nätdelen fungerar, annars får du skicka in den på garantiservice.
Jag vet tyvärr inte om Komplett ersätter dom förstörda komponenterna men det är ju alltid värt att försöka genom att göra en returansökan via deras hemsida och förklara felet så utförligt som möjligt och kanske även ge dom länken till den här forumtråden och att det finns fler som vill veta vad dom har för policy i såna här fall.
Jag tror definitivt inte det är första gången som Komplett råkar ut för något liknande med tanke på att dom måste sälja hundratals nätdelar varje dag.

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501010937...

Permalänk
Komplett.se

NoAim:

Vi vill gärna hjälpa dig med detta. Det vore olyckligt om fler komponenter tog skada av en eventuellt defekt nätdel. Skicka mig ett PM med dina kund och orderuppgifter så ska vi se vad vi kan göra.

Vänliga hälsningar
Jonas, Returavd.
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, har varit lite upptagen så har inte hunnit skicka in nätdelen tidigare men i förrgår gick den iväg och idag har komplett skickat tillbaka nya komponenter, mycket smidigt och snabbt och dom löste det på ett utmärkt sätt genom att ersätta den defekta nätdelen och också min hårddisk eftersom att felet dom hittade med sannolika skäl även var orsaken till att hårddisken brände sönder. Då jag redan hade köpt en ny hårddisk och ny nätdel fick jag helt enkelt välja andra varor till motsvarande värde, mycket bra löst, en eloge för det, och ett stort tack till framför allt Jonas på kompletts returavdelning.

Visa signatur

E det så?