Permalänk
Medlem

Scart -> vga Adapter

Är det möjligt att koppla in tex. en digitalbox till en datorkskärm? Digitalboxar kör ju ut signalen i rgb + kombinerad sync. Till skillnad från en datorskärm med vga anslutning som kör rgb + vertikal sync o horisontel sync så en direkt kabel fungerar ju inte.

Därimot finns det guider om hur man fixar vga ut på ett xbox med en sync splitter (lm1881). Skulle detta gå att använda för att få vga ut på till exempel en digitalbox?

Permalänk
Medlem

Jag har en Scart till VGA/S-Video, vet inte hur jag fick tag på den, hittade den i en "överiga saker" kartong, det funkar för mig iaf

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Jag har en Scart till VGA/S-Video, vet inte hur jag fick tag på den, hittade den i en "överiga saker" kartong, det funkar för mig iaf

Fungerar för att koppla så du får tv-box eller dvd spelaren att visa bild på datorskärmen? Är det i så fall en liten "dosa" på den?

Permalänk
Medlem

vad sägs om denna?
http://www.grandtec.com/videomate.htm

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong

tror inte den går att använda till att koppla en digitalbox till en datorskärm men rota lite mer i dina skumma lådor så kanske du hittar nått sånt^^

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Går ju om man är lite "full i fan", s-video och/eller komposit kan man plocka från en scartkabel, även ljud.

Så köp en "fullkopplad" scartkabel och ett gäng kontakter som passar apparaten på bilden i tidigare inlägg, googla efter scart pinouts och börja löda på kontakter på kapad sladd, busenkelt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

finns det igen kabel som är från datorn (vga) till tv'n(scart) undrar detta eftersom mitt grafikkort inte kan ge wide bild på tv-utgången xD

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

snikki123:
jag har en sådan liggandes hemma.

dessvärre krävs det att man i vissa fall flashar grafikkortet för att få annan hertz på signalen då tv har 50hertz och datorn skickar lägst 60hertz.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

den tv'n den ska vara till ligger på 100 hertz ^^

vart har du köpt den kabeln då?

Visa signatur

Permalänk

du har väll läst elektronik i skolan? du får fabricera själv!

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du har väll läst elektronik i skolan? du får fabricera själv!

så klart jag har men asså är lat så vill gärna hitta en färdig kabel ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
tror inte den går att använda till att koppla en digitalbox till en datorskärm men rota lite mer i dina skumma lådor så kanske du hittar nått sånt^^

Funkar gör det men sade jag att det fungerar bra suddig bild och bilden är inte på sin "plats" plus att den filmrar, man måste nog ha någon typ av "omvandlarer" för att det skall fungera till 100% pga hrz och bildstorlek gissar jag

Visa signatur

Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Finns det inga digitalboxar med klar VGA-utgång?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

det kommer väl inte ljudsignaler med vga?
dvs om man ska koppla vga på datorn till scart på tvn så måste man koppla ljudet separat till ett par högtalare eller liknande?

Permalänk
Medlem

Japp, en analog ljudkabel kör jag till TVn när jag kör en VGA-VGA kontakt, men om du kör HDMI så får du allt i ett

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en såndär scart-vga skulle ja vilja ha om det va bra bildkvalite skulle vara perfekt då ja inte har HDMI på min tv

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här som gör det du vill:

http://cgi.ebay.co.uk/Video-to-VGA-Converter-Switcher-FOR-gam...

Den funkar bra och ger bra bild, använder den tillsammans med en 19" HP lcd wide och den hade inställningar för wide,upplösning etc den omvandlar även olika ljudkontakter så jag kan använda högtalarna i skärmen med.

Edit: det står inget om upplösningen 1440*900 på annonsen men den finns med då jag använder det, så det finns nog lite fler stöd för upplösningar än vad det står.
Det följde med lite kablar med den också så den passar till det mesta direkt ur kartong.
Fick dock kapa kabeln och sätta den till ett annat elagg då jag var lat, för man kan bara skaffa en resedapter (elagget som följer med tål 120v-240v, 50Hz-60Hz)

Permalänk
Medlem

härligt men finns den att köpa nån stans i sverige??
skulle vara guld isf

Visa signatur