Permalänk

Har du något beroende?

Hejsan.

Har suttit och läst i tråden "Har du något handikapp?" och tyckte det var intressant, kom då på idén till den här tråden..

Swecare i allmänhet kanske är beroende av dator, spel eller så, men berätta i alla fall om ni känner att ni inte kan sluta göra något som ni kanske skulle vilja sluta med.

Vad är definitionen av Beroende?

Jag känner i alla fall att jag har ett sockerberoende, var "clean" från den här tiden förra året, hela julen, mellandagarna, nyår, allt sånt. Sen kom påsken, då torskade jag dit igen. Nu försöker jag sluta igen, eller i alla fall dra ner på det hela.

Så vad är ni beroende av?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag är inte beroende av någonting, i avseendet att jag inte har något problem att sluta med mina laster om jag skulle behöva eller vilja.

Permalänk
Medlem

Har lätt för att fastna lite för mycket i vad jag än håller på med.
(Lite kännetecknande för pesoner med drag av Asperger som jag själv.)

Sitter ibland för mycket i forum som detta. Ibland spelar jag alldeles för mycket.
Det där sockerberoendet har jag också. Försöker verkligen avstå från choklad och snask, men det är nästan omöjligt.
Dock har jag nu lyckats avstå från coca-cola i flera månader (vill gärna ha några tänder kvar i framtiden..).

Sen har jag omöjligt att sluta att bita på naglarna. Har verkligen försökt.

Sprit och alkohol har jag dock tack och lov aldrig varit beroende av som nykterist...

Definitinen av beroende är väl lite något man känner att man bara är "tvungen" att göra, där man inte kan förmå sig att avstå.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag spelar WoW, jag dricker alkohol, jag röker, jag dricker kaffe, jag käkar godis, jag glor på TV, o.s.v. o.s.v.

WoW; beroende? Kan jag inte kalla det, kan och är utan det utan några problem, bara en "hobby"

Alkohol; beroende? Knappast, fast alltid trevligt med öl/vin till maten och dra ut och festa lite då och då.

Tobak; beroende? Absolut inte, "fest röker" bara så

Kaffe; beroende? Inte av det heller, dricker det så sällan, bara när jag "behöver" en kofin kick (typ riktigt jävla trött) eller skall vara "social" (-men skall du inte ha en kopp kaffe??)

Godis; beroende? Nja godis är ju alltid gott, men klättra ju inte på väggarna om jag inte får en bit choklad om dagen...

Alltså allt beroende framkallande använder jag i normala doser som levnads höjande preparat.

Beroende är för mig något som när man är utan det påverkar enns humör/beteende på ett negativt sätt, alltså att man får någon form av abstinens när man inte får sin dagliga dos av vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Socker helt klart, kan inte avstå ifrån att gå och småäta från godisskåpet hela tiden. Det är gott men det är kroppen och tänderna som kommer skita sig om jag inte slutar.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Korsordsguru

TV-serier, pasta och IRC skulle väl vara de att nämna. Men på sommaren så minskar alla de tre sakerna drastiskt och jag överlever utan så är väl inte så starka beroenden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snus, har ett visst cola-sug ibland också

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Mitt enda beroende just nu är nog nikotintuggummi, jag hade rökt runt ett paket om dagen de senaste 14 åren men bestämde mig för att sluta förra nyår, kändes att det var dags o sluta när jag hade rökt halva mitt liv (är 29 nu), slutade även med mina 5 koppar kaffe om dagen samtidigt.

Alkohol var jag nog ganska nära att trilla dit på när jag var runt 20-22 år, men fick en väldig avsmak för det när jag flyttade hem till min farsa och levde tätt inpå hans mer eller mindre alkoholism i några år, så jag gick från att ha festat runt 2 ggr/vecka i 3-4 år till högst 1 gång om året sen dess.

Visa signatur
Permalänk

jag är maktberoende och jag snusar

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

C9H13NO3! Allt som framkallar det är jag beroende av om det så är köra 300km/h+ eller hoppa långt på crosshojen m.m.

Visa signatur
Permalänk

Xbox 360 och Gym beroende..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Socker, kan inte komma på mer just nu.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ingenting utöver alkohol och hasardspel(gärna tillsammans!)

Permalänk

Röka (All röka )
Snus
Alkohol
Hot Salsa dip på LIDL

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Kaffe är väl det enda.

Permalänk
Medlem

Godis hos mig också.
Så fort det blir rast i plugget så springer man iväg till ICA, så det är väl en 20-30kr som går åt per dag =/

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ingenting utöver alkohol och hasardspel(gärna tillsammans!)

haha det är ju jag också

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Är inte beroende av något,förutom en inkomst.
Godis,alkohol osv tröttnar jag på. Cigaretter är jag inte tillräckligt stressad för.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Snus
Kaffe
Dator (måste kanske inte ha den men skulle vara skapligt rastlös)

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

Te, IRC, mjölk (!!)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk

Prylar! Om det nu räknas Jag måste ha nytt hela tiden. Stort, litet, billigt, dyrt, nödvändigt, onödigt. Spelar ingen roll. Tyvärr blir det lite för dyrt ibland. Som tur är köper jag aldrig något på avbetalning. Så skulder har man inte.

Läsk. Har varit värre, men känner fortförande att jag måste dricka lite då och då när man inte har något att göra. Känner dock att jag har kontroll på det nuförtiden och dricker mest vatten.

Ett annat sorts beroende är att jag måste ha något gott att tugga på hela tiden. Det brukar jag lösa med frukt och sockerfritt tuggummi nuförtiden. Kan bli riktigt rastlös annars.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Alkohol
Dator
Kaffe

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Medlem

nej faktiskt inte

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Permalänk

Hmm prylar är nog det jag är mest beroende av... fast det är nog inte ett egentligt beroende...

Kaffe dricker jag mycket, men jag klarar mig utan om jag skulle behöva...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Snus! Sockerberoendet har jag blivit av med. (:
Serier!

Det är mina två "beroenden". Iof kan jag sluta med vilket av det när som helst, bara att det är fruktansvärt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Beroende är för mig något som när man är utan det påverkar enns humör/beteende på ett negativt sätt, alltså att man får någon form av abstinens när man inte får sin dagliga dos av vad det nu kan vara.

mat? sömn? jag blir iaf väldigt sur om jag inte får min "dagliga dos"

Nä, men möjligen datorn då. Röker/snusar iaf inte. Dricker inte kaffe då det smakar skit. Dricker mycket sällan alkohol förutom en och annan god öl vid fest eller nån pub.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Pepsi. Dricker dagligen 2 st (33cl).
Hur pass skadligt är detta?

Permalänk
Inaktiv

jag är sexberoende....

och att läsa när jag sitter på toan och skiter...