Stor prestandaskillnad mellan nästan identiska system

Permalänk
Medlem

Stor prestandaskillnad mellan nästan identiska system

Jag har knåpat ihop ett system av begagnade delar för att ersätta en gammal skrothög i bekantskapen. Dock har detta bygge stött på en hel del problem. Först satt processorns kylfläns inte riktigt som den skulle. Sedan visade det sig att det var något mystiskt med grafikkortet (Ej kylningen eller dåligt monterad kylfläns) vilket gjorde att det hängde sig i 3DMark05 för det mesta under skogstestet. I det andra systemet är det 3DMark03 som spökar men 3DMark05 fungerar.

Mitt hopkok:
* Athlon XP T-bread 2100+
* 1st 1GiB DDR-sticka PC3200 (A-Data)
* Asus A7N8X-E Deluxe (Med senaste BIOS)
* Seagate Barracuda V 120GB
* WinFast GeForce 6600GT 128MiB (Det krånglande grafikkortet.)
* Seagate S12-nätaggregat på 430W.
(Senaste officiella versionerna av drivrutinerna till moderkort och grafikkort)
* Windows XP SP2

Andra systemet:
* Athlon XP 2100+ (Äldre modell)
* 1st 256MiB PC2700, 1st 512MiB PC2100
* MSI KT3 Ultra2
* Samma disk som ovan
* MSI GeForce 5900ZT
* Chieftec 340W
(Senaste officiella versionerna av drivrutinerna till moderkort och grafikkort.)
* Windows XP SP2

Det nuvarande problemet är dock att mitt hopkok presterar betydligt sämre i 3DMark05 mot det andra systemet när bägge använder 5900-kortet, även när det endast är moderkortet som skiljer dem åt (Flyttat över CPU och minne från andra systemet till mitt hopkok. En temporär nedgradering...), runt 450 poäng med mitt hopkok och runt 850 med det andra moderkortet.

Visst, man skall inte utgå från endast ett test men att det är så pass stor skillnad när det endast är moderkort som skiljer gör att jag inte kan sova lungt om nätterna utan vill få detta frågetecken utsträckt. Det är extra frustrerande att det är ett VIA-chipset på MSI-moderkort medans det är ett nForce2-chipset på Asus-kortet (Minnerna säger att VIA-chipset hade sina prestandaproblem).

Någon som har någon teori på vad det hela kan vara?

Permalänk
Avstängd

jag fattar inte va du menar vilken av datorerna får 850poäng i 3dmark 05

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
jag fattar inte vad du menar. Vilken av datorerna får 850poäng i 3dmark 05?

Mitt ihopkok som är det övre har sina prestandaproblem. Det andra nedan får betydligt bättre i 3DMark05, även med mindre ram och äldre moderkort. Prestandaskillnaden kvarstår även om jag flyttat över processor och minne från det andra systemet till mitt ihopkok (En nedgradering alltså). Alltså borde det vara något mystiskt kopplat till moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Mitt ihopkok som är det övre har sina prestandaproblem. Det andra nedan får betydligt bättre i 3DMark05, även med mindre ram och äldre moderkort. Prestandaskillnaden kvarstår även om jag flyttat över processor och minne från det andra systemet till mitt ihopkok (En nedgradering alltså). Alltså borde det vara något mystiskt kopplat till moderkortet.

om det ä så så skrev du nått att det övre systemet hade sämre fungerande grafikkort . för det andra angående det övre har du plockat dit extra strömsladden till grafikkortet för oavsett som du får 450 eller 850 så är det lååååååååååååååååååååååångt mycke sämmre en va du ska få med ett sånt grafikkort minst 1500 ska du i allfall få , sen kan det princip vara va som helst att du har flyttat minne o cpu till andra kortet ,kan vara så att du har sämmre bussfrekvenser på det moderkortet.

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
om det nu är så som du skrev nått att det övre systemet hade sämre fungerande grafikkort. för det andra angående det övre har du plockat dit extra strömsladden till grafikkortet? för oavsett som du får 450 eller 850 så är det lååååååååååååååååååååååångt mycket sämre en vad du ska få med ett sådant grafikkort, minst 1500 ska du i alla fall få, sen kan det princip vara vad som helst att du har flyttat minne och cpu till andra kortet, kan vara så att du har sämre bussfrekvenser på det moderkortet.

På mitt hopkok kan jag köra 3DMark03 med 6600GT-kortet och då fick det runt 6100poäng. När jag körde upp dess FSB från 133 till 166 MHz så kom jag upp till runt 6400 poäng. Jag har sett tester med detta grafikkort och i andra system med betydligt bättre processor har det kommit upp till runt 8500 poäng. Dock skall man komma ihåg att detta grafikkort har "endast" 128MiB på sig samt är ett AGP-kort. Dock skall man inte missa att 450- och 850-poängen får jag med 5900-kortet för det fungerar som det skall, annat mot 6600-kortet vilket krashar systemet eller 3DMark.

Nej, jag har inte glömt strömsladden. Det har hänt ett par gånger och då har det varnats samt att prestandan har varit betydligt sämre. Bägge dessa grafikkort kräver extra strömkälla.