Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
hoppas d komemr nya bra tester när d kommit bra drivers och optimeringar, samt nya bryggan...

still in denial? :P:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Ni pratar om att företag/datortilverkare föredrar AMD, men det är ju jävligt sällan man ser en HP/Fujitsum/Acer osv med AMD prolle i.

jo, dom föredrar AMD... i sina ultrabudget-system... till vilka Intel inte säljer proce.ssorer pga för låga marginaler medan AMD gör sitt bästa för att "vinna" marknadsandelar

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Men fan vilken skit i så fall!! Då är den ju nätt och jämt värt 1500kr!

Bäst att jag läser artikeln ändå...

Värt att veta kan ju vara att AMD inte har lika stort behov av cache-minne på sina processorer som Intel har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Värt att veta kan ju vara att AMD inte har lika stort behov av cache-minne på sina processorer som Intel har.

det är faktiskt ett väldigt svårt påstående att bevisa AMD har väldigt små variationer av cachestorlek nämligen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag är faktiskt inte säker på det.
Om vi leker med tanken att Intel säker Q6600 till 1800kr, då måste ju AMD också sänka sina priser för vem annars skulle köpa AMDs processorer för de som tänler på "Rädda AMD" eller några Slegdehammers?
Jag tror ej att OEM är intresserad av att köpa en dyrare processor som drar mer ström som samtidigt presterar sämre när man kan köpa en Q6600 för 300kr mindre.
----------------------------------------------------------------------------

För övrigt så förstår jag ej riktigt varför man föreslår en Q6600 mot en "motsvarande" Phenom när Phenom processorn kostar mer, drar mer ström, presterar sämre. Synd om AMD? Absolut inte. Jag är verkligen inget fan av Intel och gillar inte deras "mut" historier. Men det är ju bara dumt mot en själv att köpa det dyrare, sämre och mer strömslukande processorn enligt min mening. Så klart gör alla som de vill men jag förstår bara inte.

se tillbaka i tiden. hur har marknaden sett
ut då en part ensamt få dominera? finns det
någon gång då priserna satts lägre. det är
min undran. från historien lär vi oss om framtiden.

att betala 200 kronor extra idag är ingenting eller
om än inte något anmärkningsvärt om man jämför
med hur dyrt ensamt monopol är för oss
konsumenter. tänk framåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
[B]Är ju totalt puckat att köpa något sämre och dyrare bara för att främja konkurrans.

ja. men bara om man märker av någon faktisk
och betydande prestandaförsämring gent-
emot det bättre valet.

genom att köpa aningen sämre alternativ
visar man att man uppskattar att det finns
alternativ och på sikt är det det enda rätta
för oss konsumenter. hur kommer det sig
att fler inte förstår det? det känns som grund-
läggande kunskaper i ekonomi.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
genom att köpa aningen sämre alternativ visar man att man uppskattar att det finns alternativ
och på sikt är det det enda rätta för oss konsumenter.
hur kommer det sig att fler inte förstår det? det känns som grund-läggande kunskaper i ekonomi.

Till grundläggande kunskaper i marknadsekonomi hör även att bra prestationer skall löna sig och dåliga inte göra det.

Du (och andra) tar upp existens av framtida alternativ som ett skäl att köpa en produkt som själv inte kan stå sig i konkurrensen.
Vad säger dig att framtida uppföljare till denna produkt kommer vara mer konkurrenskraftiga?
Eftersom du uppmanar folk att investera i framtida produkter så vill jag gärna se vilken grund detta skall göras på, den grunden bör vara mycket mer stabil än ett par powerpoint-presentationer av PR-avdelningen från ett skuldsatt företag med stora uppgraderingsbehov och försenade kalkonsläpp i historien.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Du (och andra) tar upp existens av framtida alternativ som ett skäl att köpa en produkt som själv inte kan stå sig i konkurrensen.
Vad säger dig att framtida uppföljare till denna produkt kommer vara mer konkurrenskraftiga?

ingenting. ingenting säger att de kommer
vara bättre, sämre eller varken eller.
men ser man till helheten finns möjligheten
att framtida produkter är bättre om företaget
finns kvar. håller du inte med i resonemanget?

dator och dess delar köper man då det finns
ett behov. i de allllra flesta fallen gör en
modell hit eller dit ingen skillnad. 200 mhz mer
eller mindre spelar således ingen roll. iochförsig
är detta ett tillhåll för entusiaster då är det
rimligen eventuellt lite fel att tänka rationellt.

ge exempel på då monopol haft en positiv
inverkan på priserna. eller ja, på över huvud
taget något som gett oss konsumenter
något att hurra för. för jag vet inget sådant
tillfälle men jag är på inga vis allvetande.

tänker man snålt *nu* får man ofta betala
dyrt senare.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
ingenting. ingenting säger att de kommer
vara bättre, sämre eller varken eller.
men ser man till helheten finns möjligheten
att framtida produkter är bättre om företaget
finns kvar. håller du inte med i resonemanget?
...
tänker man snålt *nu* får man ofta betala
dyrt senare.

titta på VIA idag, hur stor inverkan har deras existens/produkter på Intel?
OM AMD hamnar lika mycket efter Intel i prestanda (eller iaf klart inte kan kravla sig ur vinstlös-super-budget) så kommer deras existens att bli ointressant.

Tyvär är den risken överhängande eftersom dom nu både blir frånkörda på tillverkningsfronten (processstorlek) och åtm ikapphunna på ritbordet - efter Penryn kommer Nehalem med integrerad minneskontroller, lyckas Intel med den så måste AMD trolla väldigt snabbt och bra för att inte bli sittandes med produkter som är dyrare att tillverka än dom är att sälja.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

hej igen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
titta på VIA idag, hur stor inverkan har deras existens/produkter på Intel?
OM AMD hamnar lika mycket efter Intel i prestanda (eller iaf klart inte kan kravla sig ur vinstlös-super-budget) så kommer deras existens att bli ointressant.

Tyvär är den risken överhängande eftersom dom nu både blir frånkörda på tillverkningsfronten (processstorlek) och åtm ikapphunna på ritbordet - efter Penryn kommer Nehalem med integrerad minneskontroller, lyckas Intel med den så måste AMD trolla väldigt snabbt och bra för att inte bli sittandes med produkter som är dyrare att tillverka än dom är att sälja.

håller med dig-. ser det så dystert ut för
amd framöver är det verkligen illa. kanske
är det dags att någon ny konkurrent kliver
fram ur dunklet? eller är det svårt för att inte
säga omöjligt att rå på intel? vi behöver
konkurrens! den saken är klar. vem det är
spelarr inte roll. bara de pushar varandra att
bli bättre.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Tror detta kan vara ett bra alternativ för oss som inte ligger på elit nivå, men ändå vill kunna pilla och klocka lite. Jag själv har mycket begränsad kunskap om överklockning men ser med ett leende en möjlighet att börja i liten skala med komponenter som ligger i ett rimligt prissegment. Ett stort plusvärde är programvaran som följer med och att slippa ta sig in i BIOS eller vart alla PC-nördar nu tar vägen när de ska klocka upp sina maskiner.

För min del blir det två riggar som bygger på Spider asap, en till mig och en till frugan. Har svårt att tänka mig att Spider skulle vara sämre än skiten på SIBA med flera.

Bara att tacka och bocka, tack AMD!

EDIT="För i denna tråden skulle man väll snacka Spider och inte bara deras CPU, som många gör. Rätta mig om jag har fel men Spider är inte det hela kittet med CPU, grafikkort och chipset till MOBO? + Mjukvaran för att överklocka"

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom
Tror detta kan vara ett bra alternativ för oss som inte ligger på elit nivå, men ändå vill kunna pilla och klocka lite. Jag själv har mycket begränsad kunskap om överklockning men ser med ett leende en möjlighet att börja i liten skala med komponenter som ligger i ett rimligt prissegment. Ett stort plusvärde är programvaran som följer med och att slippa ta sig in i BIOS eller vart alla PC-nördar nu tar vägen när de ska klocka upp sina maskiner.

För min del blir det två riggar som bygger på Spider asap, en till mig och en till frugan. Har svårt att tänka mig att Spider skulle vara sämre än skiten på SIBA med flera.

Bara att tacka och bocka, tack AMD!

Jo, programvaran till att klocka är bra. Dock så finns det ju inte så mycket mer att hämta ur processorerna, så mjukvaran ger som ingenting tillsammans med Phenom. Satsa istället på en q6600 som du kan klocka upp till minst 3Ghz med bara ett par ändrade inställningar. Vill man absolut inte klocka i BIOS (trots alla FAQ och personlig hjälp som finns att tillgå här på forumet) så skickar ju de flesta moderkortstillverkare med program att klocka med. De har kanske inte lika många inställningsmöjligheter som AMD's overdrive, men du kommer ändå garanterat kunna klocka betydligt högre på grund av att processorn är i en helt annan nivå.

Dumt att köpa Phenom som det ser ut just nu, bara dyrare, slöare (både om man jämför oklockat och klockat) och klockar sämre.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Men här kommer jag ju kunna köpa en rigg som kan köra CPUer ända fram till 2009. Intel tycks ligga efter där med att tvinga mig till ytterligare inköp, eller har jag fel?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Som planerna ser ut så verkar det så, ja. Dock så kan man ju diskutera hur framtidssäkert AMD känns överhuvudtaget nu.
De sista processorerna på s775 lär ju inte vara så dåliga heller.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

yestomtom - vill du kunna överklocka någonting så är nuvarande Phenom det näst sämsta valet efter SIBA-datorer (med låst och oklockbar BIOS)

Vill du börja överklocka är mitt förslag är att du börjar med att gå in i BIOS på din nuvarande burk och bara kolla hur det ser ut.

Även om det i första anblick är listor med många inställningar så ändrar man bara några få av dom vid överklockning - du kan läsa dig till vad det mesta gör, men på samma sätt som du inte behöver veta hur alla delarna i bilen ser ut för att köra, så kan man överklocka genom att bara veta grunderna (ungefär "tryck ner kopplingen innan du växlar"-nivå)

Enda kravet för att förstå sig på överklockning i BIOS är att man är läskunnig (kanske gått ur lågstadiet) och har en timma att läsa igenom någon OC-guide - sen inser man att överklockning via program i Windows må göra det hela mer bekvämt, men kan absolut inte gå före överklockningspotential eller prestanda (om man seriöst vill tjäna prestanda genom att överklocka)

Allmän "var inte rädd för BIOS"-information: ändrar du inget ändras inget, ändrar du något sparas/ändras inget om du uttryckligen inte sparar ändringarna efteråt när du går ut ur bios, och även om man sparar något som inte fungerar är det busenkelt att återställa allt till fabriksinställningar... så starta om burken och gå in i BIOS nu...

angående uppgraderings"säkerheten" så kanske jag skall nämna att jag idag sitter på en platforn som när den släpptes beskrevs som "uppgraderingsvänlig", nämligen AMD socket 939... det har inte kommit bättre processorer till den sen AMD gick över till socket AM2, vilket var under samma processorgeneration (förutom att dom bytte minnesstandard)

Som det ser ut idag så kommer det behövas något i hästväg för att AMDs processorer 2008-2009 skall prestera bättre än det Intel kommer ha under mitten av 2008 (dvs Penryn)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
yestomtom - vill du kunna överklocka någonting så är nuvarande Phenom det näst sämsta valet efter SIBA-datorer (med låst och oklockbar BIOS)

Vill du börja överklocka är mitt förslag är att du börjar med att gå in i BIOS på din nuvarande burk och bara kolla hur det ser ut.

Även om det i första anblick är listor med många inställningar så ändrar man bara några få av dom vid överklockning - du kan läsa dig till vad det mesta gör, men på samma sätt som du inte behöver veta hur alla delarna i bilen ser ut för att köra, så kan man överklocka genom att bara veta grunderna (ungefär "tryck ner kopplingen innan du växlar"-nivå)

Enda kravet för att förstå sig på överklockning i BIOS är att man är läskunnig (kanske gått ur lågstadiet) och har en timma att läsa igenom någon OC-guide - sen inser man att överklockning via program i Windows må göra det hela mer bekvämt, men kan absolut inte gå före överklockningspotential eller prestanda (om man seriöst vill tjäna prestanda genom att överklocka)

Allmän "var inte rädd för BIOS"-information: ändrar du inget ändras inget, ändrar du något sparas/ändras inget om du uttryckligen inte sparar ändringarna efteråt när du går ut ur bios, och även om man sparar något som inte fungerar är det busenkelt att återställa allt till fabriksinställningar... så starta om burken och gå in i BIOS nu...

Min burk har ingen BIOS, sitter med en Mac Pro. Men tack för råden.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt