Permalänk

Klocka CPUn genom XP ?

Hej !

Jag har en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz. Skulle vilja klocka upp den till ca 2,4 utan att pilla i bios. Finns det något program till det ? Kom inte med att jag ska söka på google, för vad faan sak man med forum till annars ?

Permalänk

Clockgen är ett program som brukar vara rätt populärt, men jag måste fråga vf du vill klocka den till endast 2.4? du kommer ju inte direkt märka nån skillnad.

Permalänk
Vila i frid

Att enbart klocka via program i XP är att be om trubbel om du inte förberett klockningen i BIOS genom t.ex. att låsa PCI-E och ändra minnesdiver etc tec.

Permalänk

Klocka via BIOS och undvik Windows så långt du kan. Klocken blir aldrig särskilt långvarig under Windows då det tenderar till att krasha oftare. Så klocka i BIOS. Men varför bara till 2.4GHz? Du kan nog få den i 3.2GHz med lite tur..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Sätt minnena på divider och du får upp den där cpu'n till 3.8. Har en 6550 på ingång som ska få smaka DFI x38

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag är inte ute efter att klocka så högt min cpu klarar, vill ha lite livslängd på den. Kanske vill ha upp den till 2,6 nu när jag tänker efter. Klockade min förra cpu i bios, det var en 3700+. Men det var ett tag sedan, så man har glömt bort en del, skiljer det mycket mellan att klocka en AMD 3700+ till den jag har nu ?

Permalänk
Medlem

ska du bara öka till 2,4 eller 2,6 bör du bara behöva öka FSB'n skulle jag tro, och det är ju inte kärnfysik direkt.

Permalänk

Men jag har hört att det finns så man kan klocka med % i bios. MEn skötes allt automatiskt då ?