Räcker ett hd2400 för fullhd?

Permalänk

Räcker ett hd2400 för fullhd?

Hej! Har en gammal burk kopplad till teven som jag använder för att kolla på film på. Problemet är att den inte kan spela upp hdmaterial. Datorn är en p4 på 3.4 ghz med 1gb ram och ett radeon x800xt. Nu undrar jag om jag skulle kunna spela upp fullhd film genom att byta till ett radeon hd2400, eller kanske ett radeon hd2600. Vad är det annar som sätter käppar i hjulet? Mvh Axel

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är nästan alltid helt betydelselöst för filmuppspelning. Om du mot förmodan skulle använda Power DVD eller annan programvara som stödjer GPU-avkodning köp ett HD2600 eller HD3800.

Om inte så kan du antingen byta ut processorn eller använda annan mjukvara vilket kan göra stor skillnad efterson en 3,4Ghz P4 borde klara av ganska mycket. Mplayer ligger högst på listan över spelare du bör testa, den fungerade mycket bättre än t.ex VLC när jag hade en A64 3000+. löser inte det problemet kan du testa att använda CoreAVC istället för FFDShow, det borde ge lägre CPU belastning men bildkvalitén kan bli sämre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Med hjälp av hd 2600 skall du klara detta då dessa sänker CPU-användandet ibåde Vista och XP, med hårdvarustöd på i bägge fallen, funkar kanon med ett fullsk.tet Power DVD 7

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

okej, ska prova lite andra uppspelare så får vi se vad som händer!
Tack för svaren!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att för mig med ett hd2400 p4 3.6ghz o 1gb ram funkar det jätte bra att spela upp hdmaterial. Dock bara testat med 720p.. Men tror det inte ska vara några problem med 1080p heller..

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare på ett Sapphire HD2400 256mb passivt kylt och matade 1080p till en 40" full hd.. Cpu låg på 2-3%. Finns ett test som länkas på minhembio där de testar just äldre hårdvara ihop med hd 2400/hd 2600/8600gt.

Kräver givetvis att du kör t.ex. Power DVD för full hårdvaruavkodning. Skönt att få både bild och ljud via dvi->hdmi

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk

Kan man öppna mkv.-filer i Power Dvd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Grafikkortet är nästan alltid helt betydelselöst för filmuppspelning. Om du mot förmodan skulle använda Power DVD eller annan programvara som stödjer GPU-avkodning köp ett HD2600 eller HD3800.

Är ni medvetna om att man kan använda powerdvds codec & därigenom få tillgång till HW acc, man måste alltså inte köra PowerDVD som spelare...
CoreAVC har även det fått stöd för en del HW acc & mer är att vänta. Att CoreAVC skulle ge sämre bildkvalitet än FFDshow får du mer än gärna hänvisa till något test på då det ofta brukar vara raka motsatsen....

Att grafikkort inte skulle spela någon roll är väl så nära taget ur luften som ett uttalande kan bli, prova & spela upp en mpg2 rulle på en gammal dator & sen slänger du i ett grafikkort med HW stöd... Detsamma gäller för VMW, DivX/XVid, mpg4, x.264... Sen är väl det ett ganska bra faktum vid detta lag att man får bra mycket bättre kvalitet vid de-interlacing, deblocking & motion comp via hårdvara till ex.

Jag skulle vilja se den som kan lira en 1080P VC1 kodad rulle med hög bitrate utan att tappa frames & utan någon hjälp av grafikkortet...

Kaktusagent: Nej det kan man inte då PowerDVD inte har stöd i sin media splitter för .mkv containern...

Edit: PS. Vill inte verka grinig i mitt utlägg men jag är rädd att det kan tolkas så, ber om ursäkt för det...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Okej, då vet jag. Men om jag nu vill spela upp en laggfri mkv.-film från datorn (om det över huvudtaget går), vilken spelare ska jag använda? Mplayer hackade det inte i, men ljudet sackade efter en del..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Media player classic är att rekommendera, det viktigaste är dock att rätt codecs används, bara för att man har vissa codecs installerade betyder det inte att de är de som används, detta kollar man enklast upp med DirectShow Filter Manager till ex.

Sen är det viktigt att stänga av de inbyggda codecs man inte vill använda i MPC.

De som generellt brukar fungera bäst om man inte har HW acc på grafikkortet är följande codecs (x.264 alltså)

CoreAVC
Haali Media splitter
AC3Filter
samt VSfilter för text

Det går också att använda FFDShow om man får bekymmer med CoreAVC, där kan man även stänga av deblocking, (tjänar man oftast en hel del på...)
Har man sedan kopplat till en tv så kan det vara värt att sätta rättsvartnivå, TV in(16-235) & PC ut (0-255). Detta om TVn inte aktiverar rätt läge dvs...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Full HD fungerar helt perfekt med ett AMD X2 3800+ och ett HD2400Pro .. har testat :).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Är ni medvetna om att man kan använda powerdvds codec & därigenom få tillgång till HW acc, man måste alltså inte köra PowerDVD som spelare...
CoreAVC har även det fått stöd för en del HW acc & mer är att vänta. Att CoreAVC skulle ge sämre bildkvalitet än FFDshow får du mer än gärna hänvisa till något test på då det ofta brukar vara raka motsatsen....

Att grafikkort inte skulle spela någon roll är väl så nära taget ur luften som ett uttalande kan bli, prova & spela upp en mpg2 rulle på en gammal dator & sen slänger du i ett grafikkort med HW stöd... Detsamma gäller för VMW, DivX/XVid, mpg4, x.264... Sen är väl det ett ganska bra faktum vid detta lag att man får bra mycket bättre kvalitet vid de-interlacing, deblocking & motion comp via hårdvara till ex.

Jag skulle vilja se den som kan lira en 1080P VC1 kodad rulle med hög bitrate utan att tappa frames & utan någon hjälp av grafikkortet...

Kaktusagent: Nej det kan man inte då PowerDVD inte har stöd i sin media splitter för .mkv containern...

Edit: PS. Vill inte verka grinig i mitt utlägg men jag är rädd att det kan tolkas så, ber om ursäkt för det...

Att man kunde använda PowerDVD's codec's i andra spelare visste jag inte, det är värt att titta närmare på, även om jag inte använder ett grafikkort med stöd för det.

Ang. FFDShow/Core AVC så var det kanske inte ett allt för noga undersökt påstående, läste det i förbifarten någonstans...

Grafikkortet spelar roll, om man använder rätt spelare/codecs men annars är det helt betydelselöst, något som dom flesta verkat missa då det ganska ofta dyker upp trådar i stil med "filmer laggar, vad ska jag ha för grafikkort?".

VC1 1080p är lätt som en plätt att spela upp, AVC/MPEG4 Part 10/H264 däremot går segare men enligt anandtechs tester så går även 40Mbit/s Bluray film att spela upp med en C2D E6600 eller bättre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Att man kunde använda PowerDVD's codec's i andra spelare visste jag inte, det är värt att titta närmare på, även om jag inte använder ett grafikkort med stöd för det.

Ang. FFDShow/Core AVC så var det kanske inte ett allt för noga undersökt påstående, läste det i förbifarten någonstans...

Grafikkortet spelar roll, om man använder rätt spelare/codecs men annars är det helt betydelselöst, något som dom flesta verkat missa då det ganska ofta dyker upp trådar i stil med "filmer laggar, vad ska jag ha för grafikkort?".

VC1 1080p är lätt som en plätt att spela upp, AVC/MPEG4 Part 10/H264 däremot går segare men enligt anandtechs tester så går även 40Mbit/s Bluray film att spela upp med en C2D E6600 eller bättre.

Du har alldelens rätt, VC1 funkar kalas, de är väl AVC som är en smula påfrestande, har en tendens att blanda ihop förkortningar ibland...

Lättaste sättet & använda en speciell codec i olika program är att sätta en förhöjd prioritet i direcshow filtermanager. Ibland kan man dock även få göra inställningar i programmet direkt också (mediacenter är lite speciellt men det finns program för de med...)

Jo, nog verkar det som många har problem med att få till uppspelning av video. & kör man codecs utan stöd för HW acc så spelar det ingen roll vilket gkort man har, helt rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite småmkt BS i denna tråden...

CoreAVC har INTE stöd för hårdvarudekodning, inte ens lite som någon påstod.

FÖ så funkar varken 2***/3*** eller 8*** korten att hårdvarudekoda x264 MKVs, då det är nåt jävulskap antingen i PDVDs codec, Haalis splitter, eller båda. VISSA filer går att spela upp (om man inte har en nyare version av PDVD 7.3), annars får man svart skärm eller "20 FPS buggen". Och till sist så rapporterar många om problem med 2400 serien, ett bättre köp är således 2600 alt 3850.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Lite småmkt BS i denna tråden...

CoreAVC har INTE stöd för hårdvarudekodning, inte ens lite som någon påstod.

FÖ så funkar varken 2***/3*** eller 8*** korten att hårdvarudekoda x264 MKVs, då det är nåt jävulskap antingen i PDVDs codec, Haalis splitter, eller båda. VISSA filer går att spela upp (om man inte har en nyare version av PDVD 7.3), annars får man svart skärm eller "20 FPS buggen". Och till sist så rapporterar många om problem med 2400 serien, ett bättre köp är således 2600 alt 3850.

Hahahahaha, nu får vi nog ta & uppdatera oss en smula, om man köper powerdvd så funkar det helt kalas,många "fulversioner" funkar riktigt dåligt... Har kört powerdvd ultra länge & har än inte haft nå jäkelskap med deras codec & 8600GT eller 8800GT med HW acc aktiverat. För HDDVD & Bluray är det inte heller några problem... Man måste välja rätt codec från powerdvd (finns 4st olika video codecs i powerdvd)

Dom har implementerat HW acc i CoreAVC, men bara väldigt få funktioner, det har från första versionen varit meningen att deras "stora" variant ska ha fullt HW stöd, dom har inte nått ända dit än... Ett exempel på vad som har fixats hitintills är de-interlacing till ex...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Hahahahaha, nu får vi nog ta & uppdatera oss en smula, om man köper powerdvd så funkar det helt kalas,många "fulversioner" funkar riktigt dåligt... Har kört powerdvd ultra länge & har än inte haft nå jäkelskap med deras codec & 8600GT eller 8800GT med HW acc aktiverat. För HDDVD & Bluray är det inte heller några problem... Man måste välja rätt codec från powerdvd (finns 4st olika video codecs i powerdvd)

Dom har implementerat HW acc i CoreAVC, men bara väldigt få funktioner, det har från första versionen varit meningen att deras "stora" variant ska ha fullt HW stöd, dom har inte nått ända dit än... Ett exempel på vad som har fixats hitintills är de-interlacing till ex...

Det funkar _inte_ kalas med PDVD och MKVs. Googla bara på "20FPS bug" och du kommer få upp en jäkla massa resultat som alla säger samma sak.

Jag har aldrig sagt att det inte funkar fint med HDDVD och BD. Men faktum är att det har varit strul med ett antal filmer (därav alla dessa uppdateringar till PDVD).

Skulle vilja se en ordentlig källa på att CoreAVC använder sig av HV-deinterlacing.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ja, man kan få dessa buggar men det beror inte på själva codecen egentligen utan det beror till största del på "semesterfilmer" som avviker grovt från x.264 standarden... Nu kan det naturligtvis diskuteras fram & tillbaks men i slutändan så går alla codecs efter industristandaderna, dessa inkluderar inte hempul för tillfället....

Vad de gäller deras HW-Deinterlacing stöd så heter det "Directshow deinterlacing" i äldre codecs & i nya kallas de "Hardware" , då kommer gpun att användas för all deinterlacing.... finns i alla versioner från & med 1.5xxxxx (finns många varianter på just 1.5.....) Det är en väldigt enkel process som gör att videon inte deinterlacas av själva codecen utan flaggas som interlaced till själva video renderaren, kör man då VMR eller EVR så kommer denna upptäcka att det behövs deinterlacing & kickar igång hårdvaran (om man nu råkar ha ett kort som stödjer detta, 99% av alla nya)

CoreAVCChangelog

Om man är lite intresserad av codecs så finns det mycket att läsa på doom9 forumet, där håller många av utvecklarna till av till ex. CoreAVC Doom9

CoreAVC är inte bäst på allt, därför finns det också konkurenter, den är dock jäkligt bra på det mesta med låg cpu användning. Många med mig har svårt för ren mjukvaruavkodning då man går miste om alla HW funktioner ens gpu har, därför kommer cyberlink med in i bilden...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Okej, då vet jag. Men om jag nu vill spela upp en laggfri mkv.-film från datorn (om det över huvudtaget går), vilken spelare ska jag använda? Mplayer hackade det inte i, men ljudet sackade efter en del..

*.mkv filer kör jag i WMP 11 felfritt
Annars använder jag PowerDVD 7 Ultra (HD & BlueRay)

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem

@tellus82

Jag har aldrig sagt att det specifikt beror på codecen, men faktum och problemet kvarstår, det lirar långt ifrån bra. Nu specificera inte trådskaparen VAD det var för HD-material han mena, men om han nu mena x264 MKVs tex så kan man itne säga att det lirar så bra så med PDVD och HV-avkodning.

Och det var väl lite fel av mig att dra alla MKVs över en kam, men om vi pratar material man hittar på nätet så gäller det för säkert 90%+ av alla MKVs.
Jag har själv 2-3st som funkar kanon med HV-avkodning, sen har jag ett 30tal som inte funkar alls, utan man får ~20FPS trots ingen CPU-användning..

Mjo, visst den funktionen finns att klicka i, men som de skriver på forumet:

"You can get hardware deinterlacing without DXVA decoding. It's called "directshow deinterlacing" in the current version of Coreavc. But you're right, even in hardware mode the deinterlacing still isn't as good quality as with decoders that use DXVA decoding."

"New version broke deinterlacing again. Get euro1080.hd5.ts from here. In bob mode the field order is wrong. In hardware mode there is no deinterlacing at all. Encode a file with x264 --interlaced. No deinterlacing regardless of settings."

Så funkar bra gör det ju inte. Har iofs aldrig varit nåt problem för mig då all HD jag kollar på inte kräver deinterlacing. Använder PDVD för SVT HD och CoreAVC för MKVs. Gillar FÖ själv CoreAVC, men att hoppas på GPU support det slutade jag med för länge sen, och då köpte jag ändå CoreAVC inför fotbolls VM. Så jag kör inte med några "fulversioner".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@tellus82
Och det var väl lite fel av mig att dra alla MKVs över en kam, men om vi pratar material man hittar på nätet så gäller det för säkert 90%+ av alla MKVs.
Jag har själv 2-3st som funkar kanon med HV-avkodning, sen har jag ett 30tal som inte funkar alls, utan man får ~20FPS trots ingen CPU-användning..

Nja, att det är så hög % av MKV material som inte funkar tyder snarare på något annat fel hos dig än bara powerdvd codecen.. Har kört ett oräkneligt antal mkv rullar & en väldigt liten del av dessa har problem med pdvd codecen. (3-4 av 100)

Att folk har haft bekymmer med HW De-interlacing beror till största del på vilket kort som används & vilka drivare, detta i sig har väldigt lite med codecen att göra då den bara flaggar videoströmmen till videorenderaren som interlaced....

Problemet som är idag har väldigt mkt med hur materialet kodas, det är A & O för hur det fungerar när det ska kodas av, personligen misstänker jag att det beror på hur nytt detta format är idag & det är inte många som kan hantera kodning ordentligt än...

Anledningen till att jag hintade om "fulversioner" är att gamla versionerna av både cyberlinks powerdvd & CoreAVC har haft stora problem med en hel del grejer. Sedan så fungerade PowerDVD ljusår bättre i köpeversion för min del...

(PS. ber om ursäkt för eventuellt prat om "kopiering" men det är svårt att undvika pga. trådens ämne...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du inte uppdaterat ditt PDVD då eller? För _allt_ jag läst så de nyare patcherna av PDVD bryter MKV-uppspelning mer än va de första releaserna av filtret gjort. Sen så använder du VSFilter eller dylikt så bryts HV-accelerationen.

Rent krasst så överlag är jag inte alltför impad av Cyberlink ändå, många som har haft stora problem med diverse patcher osv, samt de nyaste har dom spärrat uppspelning från HDDs.. Men för SVT HD funkar det fint ändå.

Hehe tycker vi ligger på rätt sida om kopierings/warez gränsen ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du inte uppdaterat ditt PDVD då eller? För _allt_ jag läst så de nyare patcherna av PDVD bryter MKV-uppspelning mer än va de första releaserna av filtret gjort. Sen så använder du VSFilter eller dylikt så bryts HV-accelerationen.

Rent krasst så överlag är jag inte alltför impad av Cyberlink ändå, många som har haft stora problem med diverse patcher osv, samt de nyaste har dom spärrat uppspelning från HDDs.. Men för SVT HD funkar det fint ändå.

Hehe, ja en sak som du bör tänka på när det kommer till codecs med HW stöd är att det skiljer grovt mellan gkort man använder, även drivare påverkar detta...

Sak nr2 som påverkar är vilken renderare du använder (VMR, EVR, Overlay osv...)

Jag kan bara uttala mig om min erfarenhet & då har det inte varit dom enorma problem du anser dig ha upplevt eller andra...

Använder man VSFilter är det inte så konstigt att det blir problem då det ändrar både färgrymd & renderingsläge....

Vad det gäller spärren av uppspelning från hdd så beror det enkom på piratkopiering (en fil som har kopieringskydd), det går att komma runt detta på andra sätt, dessa kanske man inte bör diskutera här... (Observera också att jag pratar om att använda deras codec i andra program, inte enbart att använda deras uppspelningsprogram)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag, i Vista är det EVR som gäller, jag använde MPC HC samt Haalis senaste.

Tycker dock man får bättre flyt i MCE 2005 så jag har gått tillbaks till det, där kan jag även tvinga fram 50Hz vilket gör att man slipper microstutter när man kollar PAL-material. PV2 funkar ju med DX9 i XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har ett hd 2400 pro. hur ställer man in custom resolution 1366*768? I listan på skärmupplösningar finns bara 1360*768 som val, behöver man lägga in något speciellt program?

Permalänk
Medlem

Det går inte att köra 1366*768, 1360*768 är det som gäller om du vill få pixelmappat på en 1366-display.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Finns ett test som länkas på minhembio där de testar just äldre hårdvara ihop med hd 2400/hd 2600/8600gt.

Vart finns testet? hittar inte det

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |