Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Ja, cirka 90-100 kronor i timmen är vanlig ingångslön. Sen tillkommer provision på det, beroende på vart du jobbar så klart, och sedan är ju antalet timmar du jobbar också helt avgörande.

Så när man är fullt utbildat butiksbiträde t.ex så är man väl närmare 19-20k i månaden antar jag? Vad häftigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så när man är fullt utbildat butiksbiträde t.ex så är man väl närmare 19-20k i månaden antar jag? Vad häftigt.

Ja vissa kanske nöjjer sig med det. En person som har börjat jobba som butiksbiträede kanske inte heller har några hundra tusen i studieskulder som ska betalas av. Kan ju vara ganska skönt att slippa att ligga massa back ekonomiskt när man börjar jobba.

Angående trådskaparens tilltänkta jobb där... Kommer du jobba mycket mot företag osv? Vad kommer du anställas som? Vad kommer du att ha för "titel"? Om det primärt är tekniker du ska jobba som så låter inte 20000:- före skatt som en helt tokig ingångslön. Ska du främst stå i butik och kränga datorer ibland samt tillbehör eller delar för det mesta, så får du nog acceptera lite lägre lön.

Vet du om du kommer att få provision på det du säljer, eller kommer det röra sig om en fast lön varje månad? Kommer du att jobba ombekväma arbetstider?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Ja vissa kanske nöjjer sig med det. En person som har börjat jobba som butiksbiträede kanske inte heller har några hundra tusen i studieskulder som ska betalas av. Kan ju vara ganska skönt att slippa att ligga massa back ekonomiskt när man börjar jobba.

Angående trådskaparens tilltänkta jobb där... Kommer du jobba mycket mot företag osv? Vad kommer du anställas som? Vad kommer du att ha för "titel"? Om det primärt är tekniker du ska jobba som så låter inte 20000:- före skatt som en helt tokig ingångslön. Ska du främst stå i butik och kränga datorer ibland samt tillbehör eller delar för det mesta, så får du nog acceptera lite lägre lön.

Vet du om du kommer att få provision på det du säljer, eller kommer det röra sig om en fast lön varje månad? Kommer du att jobba ombekväma arbetstider?

Nja, jag tror inte jag köper att ett vanligt butiksbiträde skulle ligga på 19k-20k fullt utbildad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Ja vissa kanske nöjjer sig med det. En person som har börjat jobba som butiksbiträede kanske inte heller har några hundra tusen i studieskulder som ska betalas av. Kan ju vara ganska skönt att slippa att ligga massa back ekonomiskt när man börjar jobba.

Angående trådskaparens tilltänkta jobb där... Kommer du jobba mycket mot företag osv? Vad kommer du anställas som? Vad kommer du att ha för "titel"? Om det primärt är tekniker du ska jobba som så låter inte 20000:- före skatt som en helt tokig ingångslön. Ska du främst stå i butik och kränga datorer ibland samt tillbehör eller delar för det mesta, så får du nog acceptera lite lägre lön.

Vet du om du kommer att få provision på det du säljer, eller kommer det röra sig om en fast lön varje månad? Kommer du att jobba ombekväma arbetstider?

Nej. Det är inte "bara" butiksbeträde.

I början kommer jag säkert inte jobba mot företag alls men det är säkert något som kan växa fram. Företaget jobbar mycket emot företag, bygger nätverk och liknande. Det kan säkert bli aktuellt med hembesök hos privatpersoner också.

Ingen provision är aktuell och det kommer nog att bli en del lördagar.

Jag tror inte att jag kommer att stå så mycket i butik alls utan det kommer säkert att bli mer utav "verkstadsarbete" i början. Skruva ihop datorer, fixa inlämnade datorer och liknande.

En vettig titel hade nog kunnat vara datortekniker

Jag vill ha ett varierande och roligt jobb. Kul ifall det är socialt också. Sen vill jag kunna lämna jobbet på jobbet och inte behöva ha deadlines och liknande hängande över mig. Att inte kunna släppa saker helt, som man oftast inte kan göra när man pluggar, gillar jag inte.
Därför har blivit lite tveksam till tex ett programmeringsjobb som nog ofta kan bli så.

Det mesta av det här är spekulationer eftersom jag inte fått något jobb än. Ska praktisera där snart och hoppas på ett jobb där. Var bara nyfiken på lönen. Detta blev lite mer inveklat och personligt än så, trevligt att disskutera ändå

Elite> Du är falkenbergare och du borde veta hur dåligt det är med datorföretag i denna stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Sen exakt vad jag ville jobba med visste jag inte, bara att det var inom datorer

därför jag inte skaffat mig en utbildning, en djungel är det därute och vilken FASA om man väljer fel, 4+år i slasken.

gör som du vill men jag skulle nog kört klart på utbildningen och sen jobba i datoraffär om du vill. sen kan du alltid bygga på din utbildning antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
därför jag inte skaffat mig en utbildning, en djungel är det därute och vilken FASA om man väljer fel, 4+år i slasken.

gör som du vill men jag skulle nog kört klart på utbildningen och sen jobba i datoraffär om du vill. sen kan du alltid bygga på din utbildning antar jag?

Ja... som det ser ut nu så skulle jag tro att jag bara gör ett exjobb och kompletterar en kurs så att jag får en fil. kand. examen. Sen kanske jag tar ccna-certifikat eller nåt liknande senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så när man är fullt utbildat butiksbiträde t.ex så är man väl närmare 19-20k i månaden antar jag? Vad häftigt.

Anställda inom handels har inte särskilt bra löner eller arbetstider. De flesta butiksbiträden är inte heller "fullt utbildade" utan saknar utbildning helt.

Det finns så kallade butikschefsprogram på en del högskolor vilket jag uppfattat som lightversioner av ekonomiprogram med inriktning på typ budgetering och sådant. Dock är ju inte alla inom handels butikschefer (mer korrekt benämning är säljansvarig eller dylikt enligt mig).

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som programmerare på en "multimedia-byrå".
Jag tjänar inte mycket alls utan jag tjänar 14k innan skatt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Intressant, jobbar själv som IT-tekniker i FBG, tjänar 16k vilket är på tok för lite enligt mig, ska begära mer när det blir lönesnack.

Visa signatur

Is it nice, my preciousss? Is it juicy? Is it scrumptiously crunchable?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Jag jobbar som programmerare på en "multimedia-byrå".
Jag tjänar inte mycket alls utan jag tjänar 14k innan skatt.

På ett halvtidsjobb eller?! Vad är du för "programmerare" egentligen?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Jag praoar på it avdelningen på mas i malmö. Där går vi runt och fixar datorerna på sjukhuset. Ganska kul dom som jobbar där tjänar runt 19-20 tusen. Fast det är inget jobb som dom flesta vill jobba med hella livet utan dom jobbar mest för att få erfarenhet och kompetens.

Ganska bra betalt efter som dom flesta bara har en två årig ky utbildning och inte har en massa med feta studie skulder. En kille började på ky direkt efter gymnasiet och bodde hemma dom två åren, han har nu inga stude skulder att betala, och om han skulle vilja vidarutbilda sig så kan han lätt spara ihop pengar till det.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Herrejävlar, man kanske har det rätt bra då som fick fast jobb som tjänsteman på kontor som orderberedare och inkomst på 19 000kr/mån, gick in på 17k förra augusti :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Telia, i en av de största (i omsättning räknat) butikerna 99-02 hade jag ca 13,500 kr/mån plus OB och bonusar.
Bonusarna/provisionerna var inte de bästa i branschen precis, man hade en månadsbonus baserat på budget som kunde bli kanske 1500 om man hade tur. Sen fanns det en kvartalsbonus där hela "Nära" området bedömdes (dvs butiker, kundtjänst och tekniker). Den kunde vara uppåt 5-6000 på ett kvartal, också baserad på utfall mot budget.

Nu tror jag inte strukturen ser likadan ut för Telia längre men då snittade jag ca 12,000 netto med toppar på ca 20,000 netto.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
På ett halvtidsjobb eller?! Vad är du för "programmerare" egentligen?

Heltid. Jag är en interaktiv programmerare. Typ Flash-lösningar för företag och även php.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Lite svårt att säga en summa eftersom man inte vet hur marknaden för tekniker ser ut i Falkenberg, dina tidigare yrken, ålder etc etc. Tips kan vara att om du känner någon som jobbar på företaget så fråga vad den personen tjänar, då har du riktigt bra info. Bara som taget ur luften så begär 17-18, du kan inte få mer än ett nej. Det är bättre att gå ut lite för högt än för lågt, . Sedan ska man komma ihåg att tekniker som skruvar i datorer inte är någon "special" kompetens utan något som många med ett teknik intresse klara utav och därav lägre löner om man kollar ur den vinkeln. Som det ser ut nu så är marknaden rätt bra för IT-folk om man kollar på konsulter och personer med speciella kompetenser, vet tyvärr inte hur det är för "hårdvaru skruvare" och hänvisar lite till tidigare runt yrke som teknik intresserad klara utav.

Fack så kan du kolla med SIF. Kolla även CS för dom har en lönebarometer, något som SIF också har.

Permalänk
Medlem

Gymnasieutbildad Elektriker på Volvo här. Arbetat 1.5år lön:~25000/brutto
Helt okej, men ska nog bli lönesnack med chefen snart

Ge dig in på ett utmanande jobb, det gör det så himla mycket roligare och lärorikt!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Gymnasieutbildad Elektriker på Volvo här. Arbetat 1.5år lön:~25000/brutto
Helt okej, men ska nog bli lönesnack med chefen snart

Ge dig in på ett utmanande jobb, det gör det så himla mycket roligare och lärorikt!

Ja elektriker är inte helt fel att vara i dom här tiderna. Men nu är det tekniker han vill arbeta som och då blir din lön väldigt fel att jämföra mot.

Sedan trodde jag inte en så pass "färsk" elektriker hade sån lön, är det grund utan tillägg eller har du då tagit med ob etc?

Permalänk
Medlem

glöm inte bort att anpassa din lön efter efterfrågan på folk också. Dvs ifall det finns en person i dit område med den kompetens så ska du ju ha med i lön, och diverse.

Permalänk
Medlem

För det första tycker jag att du gör helt rätt som stannar upp och lyssnar på dig själv! Man ska inte slänga sig in i något område där man inte känner sig road. Det är ju bättre att testa olika typer av IT-arbete nu medans man är ung än när man får en medelålderskris osv...

Mitt första jobb gav mig 18000 kr/månad, och då rådfrågades facket. Tror att det var SIF de ringde. Jobbade som tekniker och detta pendlade mellan att sitta inne och syssla med driftmiljön och att vara hos kunder och sätta upp programvara. Grävde runt en del i burkar också för den delen. Var 19 år och hade ett halvår på KY som högsta utbildning (kom in via praktiken på jobbet).

Nu jobbar jag på WM-data kvällar och helger, och chansen att det ska bli dagtid och heltid ser mycket ljusa ut. Arbetslivserfarenhet och visade framfötter verkar imponera mer än utbildningar (till en viss gräns givetvis). Har varit i branchen sedan februari btw, det är snabba svängar.