Permalänk

intressant sida - Evolutionsteorin

hur kom jorden till ?
hur uppstog livet ?
kommer vi människor från apor ?
vad säger Evolutionsteorin ?
vågar du ifrågasätta den ?
vad säger bevisen ?

om du är intresserad av sånna frågor så rekommenderar jag http://hem.fyristorg.com/chho/inledning.htm finns hur mycke som helst att läsa överallt. men om du läst den sidan så har du tillräckligt me kött på benen att tänka lite själv

vill gärna höra vad ni andra tycker om Evolutionsteorin. tror du på den, varför ? eller varför inte. för mig är det för mycke frågetecken och för lite bevis för att jag ska tro på de. min logik talar också emot den

Permalänk

hu tack änsålänge är det 100 % som tror på evulution, det jag inte förstår är
folk tror att vi mäniskor kommer att bli tex kortare och kortare?
hur kan det vara så när vi mäniskor inte lever efter "den bäst anpassade för sina gener vidare"?

vi mäniskor kommer int att utvecklas mer än såhär,
är vi smartare nu än för tex 2000 år sedan? tvivlar på det.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy

vi mäniskor kommer int att utvecklas mer än såhär,
är vi smartare nu än för tex 2000 år sedan? tvivlar på det.

Nej, vi vet bara mer. Det har med kunskap att göra.

Och som du sa, så anpassar mänskligheten omgivningen efter sig själva, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed

Och som du sa, så anpassar mänskligheten omgivningen efter sig själva, inte tvärtom.

Precis och det är den anpassningen som kommer att bli vår död...

Läste en intressant sak i Biologi A kursen, alla levande djur följer antingen en S-kurva eller en J-kurva.
S-kurvan stiger lungt och stannar sedan och stabiliserar sig medans J-kurvan stiger fort för att sedan krascha lika fort igen.
Människan anses tillhöra J-kurvan det enda luriga är att vi inte fått våran krasch än... Undrar hur djup den blir...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tänka själv va?

"Intelligent design" och kreationism är så långt ifrån vetenskap man kan komma. De arbetar för att bevisa något de redan bestämt sig för, de blundar för faktum och tar små saker ur sitt sammanhang för att försöka kullkasta vetenskap.

Finns inget de har att komma med, tycker du att de har det så presentera detta för mig nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Precis och det är den anpassningen som kommer att bli vår död...

Läste en intressant sak i Biologi A kursen, alla levande djur följer antingen en S-kurva eller en J-kurva.
S-kurvan stiger lungt och stannar sedan och stabiliserar sig medans J-kurvan stiger fort för att sedan krascha lika fort igen.
Människan anses tillhöra J-kurvan det enda luriga är att vi inte fått våran krasch än... Undrar hur djup den blir...

Tror snarare att det är det som kommer bli vår räddning. Ingen annan varelse på jorden har någonsin kunnat anpassa omgivningen efter sig, så det är omöjligt att förutspå efter J eller S kurvor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Tror snarare att det är det som kommer bli vår räddning. Ingen annan varelse på jorden har någonsin kunnat anpassa omgivningen efter sig, så det är omöjligt att förutspå efter J eller S kurvor.

på vilket sätt skulle de ge oss bättre möjligheter att överleva ? just hotet för mänsklig överlevnad är ju människor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
på vilket sätt skulle de ge oss bättre möjligheter att överleva ? just hotet för mänsklig överlevnad är ju människor

Klart att vi överlever bättre när vi kan vara våra egna gudar! (inte helt sant men nästan) Vi kan skapa supermänniskan om vi vill. Vi kan ändra i gener. Vi kan klona. Klart att vi har större möjligheter att överleva när vi kan ändra våran miljö så att den passar oss bättre. Att vi sen gör vissa misstag i ändringen av miljön för att den skulle passa oss bättre så att den passar oss sämre är ju en annan sak. Misstag lär sig ju människan av och gör att människan överlever ännu längre. Det finns inte många andra varelser på denna jord som du kan hitta över nästan hela planeten som du kan göra med människan. Att människan skulle försvinna är nog inte något som vi själva orsakar.

Edti: jag är trött så det kanske är lite grötigt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nej, vi vet bara mer. Det har med kunskap att göra.

Och som du sa, så anpassar mänskligheten omgivningen efter sig själva, inte tvärtom.

Faktiskt så blir vi lite smartare per generation. Dock ær det en vældigt långsam utveckling.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Tyvärr faller hela trovärdigheten i hans resonemang på det faktum att han "funnit gud". Tror inte en sekund på någon som anser sig tro på någon form av gud, inte när det gäller sånt här.

Permalänk
Medlem

Evolutionsteorin i sin grund är egentligen en ganska självklar sak med dagens vetande. Att arter utvecklas förstår ju egentligen vem som helst... det som mer diskuteras är väl universums uppkomst (Big Bang) som på nåt sätt förknippas med evolutionsteorin på grund av att de båda är vetenskapliga motpoler till kristendomen.

Annars så förlorar man allt värde i en diskussion om vetenskap när man tar en religiös ställning. Folk borde förstå det på 2000-talet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Evolutionsteorin i sin grund är egentligen en ganska självklar sak med dagens vetande. Att arter utvecklas förstår ju egentligen vem som helst... det som mer diskuteras är väl universums uppkomst (Big Bang) som på nåt sätt förknippas med evolutionsteorin på grund av att de båda är vetenskapliga motpoler till kristendomen.

Annars så förlorar man allt värde i en diskussion om vetenskap när man tar en religiös ställning. Folk borde förstå det på 2000-talet.

jag tror vi människor är oförmögna att förstå hur universumet funkar och kommit till, de är för stort. man känner sig gangska liten när man tänker på just rymden å de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jag tror vi människor är oförmögna att förstå hur universumet funkar och kommit till, de är för stort. man känner sig gangska liten när man tänker på just rymden å de

Och då anser du att det är rimligare att tro på en gud än att försöka förstå?

Själv tycker jag väl att det är ganska ointressant hur världen blev till, vi lever här och nu. Vi har hittat alla grundämnen, vi har huggit ner oss själva och vår värld i beståndsdelar, vi har hittat en jävla massa arter av djur runt om i världen. Det högsta berget har bestigits, ljudvallen har sprängts... Bättre att fokusera på framtiden tycker jag. Visst... miljöförstöring och allt det där, men det mänskliga värdet, samhället... bättre att dokusera på det.

Jag tappade tråden... Hur som helst så känner jag inte att religionen kan förklara sånt här heller på ett tillfredsställande vis. För det är väl det vi diskuterar här? För om vi ska hårddra det så om vi ska tro på den kristna guden så skapade tjommen världen på sex dagar... de första dagarna jobbade han dessutom i mörker. Adam skapades av... jord... visst, vi består av en massa kol men vafan... just det ja... Adam namngav ju ALLA djuren på en dag också. Rätt bra jobbat.

Nej... jag tror inte på en gudom alls. Särskilt inte på den kristna guden. Känns jävligt orimligt om jag ska vara ärlig. Jag har lättare att tro på att asagudarna ska ha funnits, de var iaf mänskliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och då anser du att det är rimligare att tro på en gud än att försöka förstå?

Själv tycker jag väl att det är ganska ointressant hur världen blev till, vi lever här och nu. Vi har hittat alla grundämnen, vi har huggit ner oss själva och vår värld i beståndsdelar, vi har hittat en jävla massa arter av djur runt om i världen. Det högsta berget har bestigits, ljudvallen har sprängts... Bättre att fokusera på framtiden tycker jag. Visst... miljöförstöring och allt det där, men det mänskliga värdet, samhället... bättre att dokusera på det.

Jag tappade tråden... Hur som helst så känner jag inte att religionen kan förklara sånt här heller på ett tillfredsställande vis. För det är väl det vi diskuterar här? För om vi ska hårddra det så om vi ska tro på den kristna guden så skapade tjommen världen på sex dagar... de första dagarna jobbade han dessutom i mörker. Adam skapades av... jord... visst, vi består av en massa kol men vafan... just det ja... Adam namngav ju ALLA djuren på en dag också. Rätt bra jobbat.

Nej... jag tror inte på en gudom alls. Särskilt inte på den kristna guden. Känns jävligt orimligt om jag ska vara ärlig. Jag har lättare att tro på att asagudarna ska ha funnits, de var iaf mänskliga.

de jag menar är att människan är rätt så dumma säger jag. tror bilnt på saker som de inte finns någon anledning att tro på. vet inte när kristendomen var som starkas i europa men vafan ska man tro på det för när inge bevis eller nå finns? inte så smart att ifrågasätta bibeln då, man blev nog dräpt

tyskland 1920 börjar nån snubba snacka om en överlägsen ras och att judarna förstörde den. tog inte länge innan dom flesta trodde på det. varför? folk är för lätt manipulerade eller va man ska kalla de, tror på vafan som helst som saknar logik, vett, bevis

1700 så såg dom felsta vita ner på svarta. dom brydde sig inte fan om att de var människor, var som bara fakta att dom var mindre värda. inte många fatta att dom hade mörkare hud för dom levde i ett land som var mer utsatt av solen och dom är precis lika mycke värda

idag tror vi på Evolution för att "alla gör det" vi struntar fullständigt i att frågasatta saker, tror bilnt på vafan som helst för att några "smartisar" predikar om saker dom inte kan bevisa

Permalänk
Medlem

Phew, har läst igenom hela sidan nu. Måste säga att det bestod av en hel del skitsnack, lösa fakta och obevisade antaganden. Fortfarande var det rätt så intressant att få se det från ett annat perspektiv (vilket alla bör göra, innan de avfärdar något). Men min ståndpunkt har knappast ändrats.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
idag tror vi på Evolution för att "alla gör det" vi struntar fullständigt i att frågasatta saker, tror bilnt på vafan som helst för att några "smartisar" predikar om saker dom inte kan bevisa

"vi struntar fullständigt i att frågasatta saker, tror bilnt på vafan som helst för att några "smartisar" predikar om saker dom inte kan bevisa"

Precis det som till exempel ID-anhängare också gör.

Skillnaden är att evolutionsteori-förespråkare har belägg för vad de säger, de försöker bevisa och motbevisa teorin. De har inget förutbestämt svar, utan försöker komma fram till det genom olika vetenskapliga experiment - något jag varken sett eller hört något om från någon som förespråkar att gud skapade människan.

EDIT: Och att det var någon i Tyskland som började tjata om rasbiologi. Den idén var väldigt mycket äldre, och fanns inte bara i Tyskland, som inte ens var först.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara dogmatiker/fundamentalister som inte tror på evolutionsteorin.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
på vilket sätt skulle de ge oss bättre möjligheter att överleva ? just hotet för mänsklig överlevnad är ju människor

En varelse som kan anpassa miljön har per automatik mycket enklare att överleva än en som måste anpassa sig efter miljön. Det är väl helt enkelt logiskt tänkande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Det är väl bara dogmatiker/fundamentalister som inte tror på evolutionsteorin.

jag tror inte på evolutionsteorin, finns ingen anledning tycker jag när inga bevis finns. fulländade varelser hittar man på tidslinjen. hur dom bara kom dit vet jag inte. några högt utvecklade utomjordingar tog djur, människor från andra solsymsten och kom hit me dom ? och studerar nu hur det går för oss me avancerad teknik flera ljusår härifrån

vi kanske utvecklades från nån liten fisk till människa på en annan planet sen kom vi hit på någe knepigt sätt ? de skulle förklara hur allt bara poppar upp helt utvecklat på jorden

haha inte för jag tror någe av dedär. jag tror inte på någe för de finns inget som övertygar mig. eller ja för eller senare blir jag nog mindre kräsen och accepterar nån terio fast man behöver itne tro något!

Permalänk
Korsordsguru

Såg att LetsSingIt hade en omröstning idag.. http://poll.letssingit.com/20071228/

Poll for December 28, 2007
"Evolution or Creationism?"

Evolution 1,296 (62.8 %)
Creationism 767 (37.2 %)

Hade väl inte så mycket att tillägga egentligen men känns skrämmande att 37,2% väljer creationism framför evolution.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jag tror inte på evolutionsteorin, finns ingen anledning tycker jag när inga bevis finns.

Finns väl ganska gott om bevis som styrker Evolutionsteorin... om jag inte erindrar en lång debatt som har hållits på SweC för ett tag sedan.

Jag tror på evolutionsteorin, men jag tänker dock inte hävda att den är säker och obestridbar. Det lämnar jag åt Haricots.

Permalänk
Medlem

Re: intressant sida - Evolutionsteorin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
hur kom jorden till ?
hur uppstog livet ?

Detta har ju inget med evolutionsteorin att göra...

För övrigt så är evolutionsteorin för närvarande den vetenskapliga teori som bäst beskriver arternas utveckling så jag ser ingen anledning att inte förlita mig till den.

EDIT: Jag ögnade igenom din länk och den innehåller mycket svammel, och jag kan inte hitta några vettiga källhänvisningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Finns väl ganska gott om bevis som styrker Evolutionsteorin... om jag inte erindrar en lång debatt som har hållits på SweC för ett tag sedan.

Jag tror på evolutionsteorin, men jag tänker dock inte hävda att den är säker och obestridbar. Det lämnar jag åt Haricots.

vad för nå bevis? vars är alla länkar mellan olika djur som borde finnas i miljontals och åter miljontals eftersom det tog så lång tid att utvecklas. eller är det några bevis som jag missat som ni kan lägga fram

tycker evolutionsteorin är mist lika mycke skitsnack som bibeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
vad för nå bevis? vars är alla länkar mellan olika djur som borde finnas i miljontals och åter miljontals eftersom det tog så lång tid att utvecklas. eller är det några bevis som jag missat som ni kan lägga fram

Vilka länkar saknar du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
idag tror vi på Evolution för att "alla gör det" vi struntar fullständigt i att frågasatta saker, tror bilnt på vafan som helst för att några "smartisar" predikar om saker dom inte kan bevisa

Jag har själv läst på en hel del och allt är fullkomligt logiskt, jag har bildat mig en egen uppfattning, att du inte läst eller förstått något betyder inte att vi andra inte begriper eller läser.

Och vad då poppat upp? Ni hävdar kreationistiskt att saker poppat upp ur intet och kräver sedan att evolutionsteorin ska förklara detta. Inget har poppat upp, ni kan inte komma med kreationistiska tankar och be evolutionsteorin förklara dem.

Du pratar om att det finns fulländade djur som poppat upp ur ingenstans, inget djur är det minsta fulländat, bara i olika grad anpassat. Människor t.ex. är inte anpassade för upprätt gång ännu, med höft och knäproblem, blodtrycksproblem när vi reser oss och underdimmensionerat hjärta som följd. Vi är inte anpassade för våra stora hjärnor ännu heller då dessa medför stora problem vid födseln, vissa har inte lyckats begripa hur man använder hjärnan heller.

Och vilka steg saknar du? Det vore ju fullkomligt orimligt att kräva att man skulle hitta alla mellansteg som någonsin funnits, men vi har hittat många, vi har hittat föregångare till hästar och mellanting fram till dagens hästar, vi har hittat föregångare till mäniskor och massa mellanting.
Det ni missar är att även du och jag är ett mellanting, vi utvecklas konstant, så varje gång vi hittar nya arter kräver ni mellanting mellan dem, ni inser inte att det vi hittat är just mellanting.

Jag vill ha ett enda hållbart argument mot evutionsteorin från dig, kan du leverera det? Och inte bara påståenden om att vi inget vet, baserat på att du inte orkat läsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag har själv läst på en hel del och allt är fullkomligt logiskt, jag har bildat mig en egen uppfattning, att du inte läst eller förstått något betyder inte att vi andra inte begriper eller läser.

Och vad då poppat upp? Ni hävdar kreationistiskt att saker poppat upp ur intet och kräver sedan att evolutionsteorin ska förklara detta. Inget har poppat upp, ni kan inte komma med kreationistiska tankar och be evolutionsteorin förklara dem.

Du pratar om att det finns fulländade djur som poppat upp ur ingenstans, inget djur är det minsta fulländat, bara i olika grad anpassat. Människor t.ex. är inte anpassade för upprätt gång ännu, med höft och knäproblem, blodtrycksproblem när vi reser oss och underdimmensionerat hjärta som följd. Vi är inte anpassade för våra stora hjärnor ännu heller då dessa medför stora problem vid födseln, vissa har inte lyckats begripa hur man använder hjärnan heller.

Och vilka steg saknar du? Det vore ju fullkomligt orimligt att kräva att man skulle hitta alla mellansteg som någonsin funnits, men vi har hittat många, vi har hittat föregångare till hästar och mellanting fram till dagens hästar, vi har hittat föregångare till mäniskor och massa mellanting.
Det ni missar är att även du och jag är ett mellanting, vi utvecklas konstant, så varje gång vi hittar nya arter kräver ni mellanting mellan dem, ni inser inte att det vi hittat är just mellanting.

Jag vill ha ett enda hållbart argument mot evutionsteorin från dig, kan du leverera det? Och inte bara påståenden om att vi inget vet, baserat på att du inte orkat läsa.

Det var riktigt bra skrivet. Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man tänker när man väljer att tro på den allsmäktiga fadern som enligt troende har skapat allt och alla, jag vet inte vad man ska säga förutom att det helt enkelt är så otroligt löjligt att folk fortfarande tror på sådant.
Det enda vettiga som skulle kanske vara bra med religion är vägledning, dock ser jag ingen religion som kan ge en bra och vettig sådant.
Jag har dock en idé, varför kan inte vi ta och skapa en vetenskapsreligion, som förklarar allt med hjälp ur en vetenskapligt perspektiv? Den "religionen" skulle jag dyrka i alla fall :). Men annars är religion förmodligen det värsta som har hänt människan, enligt mig då, men jag anser att många håller med mig i frågan.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

tror på evolutions teorin och ja vår förmåga att anpassa omgivningen efter oss kommer bli vår död. först kommer vi bli så många människor så jordens resurser kommer ta slut.
sen anpassar vi omgivningen omkring oss på fel sätt, dödar djurlivet, växt livet, förgiftar mm.

sen ska vi alla leva så bra och ha det trevligt(i länderna iallafall) och det nöter på miljön och resurserna då vi pumpar ut gifter i atmosfären och den globala uppvärmingen är idag ett hot. vi kommer under vårlivstid inte uppleva några konsekvenser av allt detta men om 1000 år tror jag nog människa kan vara nära eller helt ha utrotat sig själv och våran en gång så fina planet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Läs i senaste illustrerad vetenskap om intelligent design osv. Står mycket intressant där.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Det finns en teori som överskuggar både Evolutionsteorin och Kreationismen.

Ladies and Gentlemen, I give you... THE CHURCH OF THE FLYING SPAGHETTI MONSTER!

http://www.venganza.org/

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman