Permalänk
Medlem

Jag ligger på ca 30-40 grader i idle.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

En fråga till.. går det bara och montera kylaren åt ett håll? eller går det och montera den vilket håll som helst...
Vill helst att den blåser mot fläkten som blåser ut luft på baksidan av chassit och inte uppåt mot nätaggregatet..

MVH; Copa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

kärnorna, annars hade tempsen varit najs!

Permalänk
Medlem

Har en Ultra 120 på ingång för att kyla min E6850.
Har läst igenom tråden och har förstått att flera har problem med att den sitter för löst, så jag hade tänkt lösa det problemet från början.
Vad är lämpligt att använda som distans? En femkrona? Är kylpastan som följer med okej, eller ska man skaffa någon annan?
Och till sist, att "lappa" processor och kylare vad innebär det och hur gör man? Gissar på att man slipar till ytorna för att få dom jämna eller liknande?

Permalänk
Medlem

monterade en thermalright ultra 120 extreme på min e6600 @ 2.4 ghz(dvs oklockad)
har 20-30 grader i idle, beroende på om fönstret varit öppet.
Har 45-55 grader i full load.

Kör utan ngn fläkt på, lljudnivån är ju ganska bra om man säger så, dock måste man la slänga på ngt när man skall klocka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Har en Ultra 120 på ingång för att kyla min E6850.
Har läst igenom tråden och har förstått att flera har problem med att den sitter för löst, så jag hade tänkt lösa det problemet från början.
Vad är lämpligt att använda som distans? En femkrona? Är kylpastan som följer med okej, eller ska man skaffa någon annan?
Och till sist, att "lappa" processor och kylare vad innebär det och hur gör man? Gissar på att man slipar till ytorna för att få dom jämna eller liknande?

Jag använda mig av en bricka. Finns på Clas Ohlson för 25:- http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22466189
Efter det sitter kylaren garanterat fast.
Jag struntade i den medförljande kylpastan och körde på ArticSilver 5. Sen satte jag på en Noctua 120mm-fläkt som jag kör på halvfart (tror dock att man lika gärna kan skippa fläkten). Idlar på mellan 25-30 och har inte kommit över 45 i max.
Har också en E6850 är värt att tillägga.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Har en Ultra 120 på ingång för att kyla min E6850.
Har läst igenom tråden och har förstått att flera har problem med att den sitter för löst, så jag hade tänkt lösa det problemet från början.
Vad är lämpligt att använda som distans? En femkrona? Är kylpastan som följer med okej, eller ska man skaffa någon annan?
Och till sist, att "lappa" processor och kylare vad innebär det och hur gör man? Gissar på att man slipar till ytorna för att få dom jämna eller liknande?

Ja, lappa innebär att man slipar ner ytorna för att få det så jämnt och fint som möjligt. Jag använder mig av ett danskt mynt, tror det är en 2krona eller något eftersom det finns hål i mitten av dom. Men du kan nog köra till vilken järnhandel som helst och köpa bricka med hål i mitten. Jag hade nog rekommenderat dig att skaffa någon annan kylpasta, typ AS5 eftersom alla tycks göra det. Mest för att när man läser i "manualen" till den pasta som följer med så tycker dom att man ska applicera om kylpastan typ nån gång om året vilket i sin tur får mig att tro att det inte är så jättebra grejjer.

Mvh
Martin Neumann
(GOD JUL)

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Upptäckte precis att jag idlar på 20 grader när jag kör igång fläkten på nätagget (NesteQ). Det är inte så dumt...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Upptäckte precis att jag idlar på 20 grader när jag kör igång fläkten på nätagget (NesteQ). Det är inte så dumt...

Då har du 16grader i rummet?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
En fråga till.. går det bara och montera kylaren åt ett håll? eller går det och montera den vilket håll som helst...
Vill helst att den blåser mot fläkten som blåser ut luft på baksidan av chassit och inte uppåt mot nätaggregatet..

MVH; Copa

Det går att montera TR 120 ultra/extreme åt vilket håll som hällst förutsatt att den inte tar i något i din låda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Då har du 16grader i rummet?

I rummet? Nej, jag kör burken utomhus..

Det är strax över 20 grader i rummet enligt en termometer. Den står dock i midjehöjd och det är lite svalare vid golvet.

Det intressanta är att det verkar vara grafikkortet (Asus 8600GT Silent) som står för värmen i låddan. Hoppas på att det blir ytterligare lite svalare med en 8800GT TOP 512 och tillbehörande Accelero S1 med en 120mm Noctua. Kylflänsen på 8600gt blir grymt varmt bara när man använder vista...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Processorn kan ju inte bli kallare än luften i rummet förstår du väl, den lär ju åtminstone vara några grader över rumstemp pga att den ju faktiskt producerar värme.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Processorn kan ju inte bli kallare än luften i rummet förstår du väl, den lär ju åtminstone vara några grader över rumstemp pga att den ju faktiskt producerar värme.

Jo, det är jag medveten om, men det är rätt kyligt på golvet där burken står. Det är 22 grader i midjehöjd i rummet och grannen under är antagligen snål för det är rätt kallt på golvet...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Jo, det är jag medveten om, men det är rätt kyligt på golvet där burken står. Det är 22 grader i midjehöjd i rummet och grannen under är antagligen snål för det är rätt kallt på golvet...

Sätt termometern vid datorn på golvet så har du fått fram tempen där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sätt termometern vid datorn på golvet så har du fått fram tempen där?

Det väsentliga som jag försökte få fram var att temperaturen sjönk med nästan 10 grader när jag satte på fläkten till nätagget...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Ja det är ju helt ok, då kanske du inte har så bra luftflöde i din dator. Har du ingen annan fläkt som blåser ut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ja det är ju helt ok, då kanske du inte har så bra luftflöde i din dator. Har du ingen annan fläkt som blåser ut?

Det är det som är så skumt. Jag har en 120mm Noctua där bak och en i fronten. Sen kör jag med en Thermalright med ännu en 120mm Noctua. Kör samtliga fläktar på ganska låga hastigheter. Det som jag tror är boven i dramat är processor-kylaren, den är så stor och ligger jäkligt tätt mot nätagget. Det är antagligen därför temperaturen sjunker så drastiskt när jag kör igång nätagget. Men ändå så är det ju helt okej att idla på 30 (när fläkten till agget inte är igång).

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

Själv så har jag en idle temp på 40-42 grader, tror inte att man ska lita så mycket på vad tempsensorerna säger, huvudsaken är ju att processorn inte blir allt för varm.

Permalänk
Medlem

skulle installera min thermalright 120 extreme på min Msi K9A2 Platinum moderkort men jag får fan inte ens skruvarna som följer med fläkten att fästa. Ska jag använda original skruvarna som satt på moderkortet eller vad?

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk

Mezilioz det vet att det är två olika sorters skuvar med i paketet va? Till AM2 ska du använda de lite mindre...borde funka... det kan ju vara lite svårt att få dem att fästa först pga att fjädrarna är rätt starka.

Testa att skruva i dem utan att ha flänsen på plats...dom ska passa i skuvhålen som är på plattan på moderkortet.

Permalänk
Medlem

jo jag använder dom mindre. problemet är att skruven inte går ned tillräckligt långt för att knna fästa. den fastnar på backplaten innan den går ned.

Alltså inte fjädrarna utan den del som fjädern sitter på. Svårt o förklara men på skruven är det ju först lite smalare "skruvdelen" sen blir den lite tjockare. den tjockare delen är för tjock för att passa i backplate hålet och skruven kommer inte tillräckligt långt ned för att fästa ens.

Edit: "My Thermalright worked on my DFI but not on MSI as the backplate's mounting holes thread is to low down and screws does not fit" läser jag nu att en snubbe skriver på extremesystems.org ...

Edit2: Kan ngn översätta? "Can't get longer screws, and chase a nut up the shaft for depth?"

Edit:3 Verkar finnas backplate att köpa. Skumt att det inte följer med
http://www.megapart.com/sklep/katalog/ob/prod/sh/till/prod/TH...

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köpa en ny backplate till true? Gjorde den vanliga ''missen'' och tog bort plasten från backplaten vilket gjorde så att den fastnade på moderkortet.

Nu så behövde jag ta bort den från moderkortet eftersom det moderkortet var sönder och skulle skickas in på garantin. Men då lyckades jag pajja backplaten när jag drog lös den och nu skulle den behöva bytas. Någon som vet om man kan skicka in bara den och få den utbytt?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta ut min Scythe Infinity då den är lite väl stor(klumpig) samt att den inte känns stadig pga dess fästanordning.

Är värt det? Jag får nog ner temp. en liten bit till i alla fall, ligger på 40 idle och 55-60 i load nu.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Jag funderar på att byta ut min Scythe Infinity då den är lite väl stor(klumpig) samt att den inte känns stadig pga dess fästanordning.

Är värt det? Jag får nog ner temp. en liten bit till i alla fall, ligger på 40 idle och 55-60 i load nu.

Thermalrighten är väl inte så mycket mindre. Jag idlar på 25-30 och maxar på 41-44.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocker666
Thermalrighten är väl inte så mycket mindre. Jag idlar på 25-30 och maxar på 41-44.

Den är ju lite smalare i alla fall, plus att den verkligen sitter fast.
Vi får se, det handlar ju ändå om ~500kr.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara varför man skulle använda en bricka för att klämma åt kylaren mer? Att den går att vrida lite grann har ju att göra med att clippet trycker på en liten kontaktyta i mitten av basen. Att kylaren går att vrida något betyder därmed inte att den sitter alldeles för löst.

Är det någon som mätt tempskillnaden mellan att inte ha någon bricka och att ha en? Har inte läst igenom varenda sida i tråden, så det kan ju hända att någon sagt något om det...

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har lite höga temperaturer med min ultra 120 extreme tycker jag.

56,56,52,52 I load.

Kör med medföljande antec-fläkten (p182) på lägsta varvtal, samt 3 Nexus fläktar i chassit.
q6600 @ 2,4 ghz , vcore: 1,168 enligt cpu-z.

Kylaren är knappt ljummen, testat montera om den flera gånger, dock bara med Artic silver 2 och den medföljande kylpastan.

Hur lång tid tar de för artic silver att "brännas" in?

Har också monterat en dansk femkrona imellan fästanordningen, tyckte dock att det gjorde så att kylaren satt lösare. Gick att vrida på den lättare.

Kollat med rakblad och cpu:n och Kylaren verkar vara hyffsat plana.

Vad kan felet vara?

Artic silver 2 pastan är visserligen några år gammal, kan det vara de?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speggey
Tjena!
Har lite höga temperaturer med min ultra 120 extreme tycker jag.

56,56,52,52 I load.

Kör med medföljande antec-fläkten (p182) på lägsta varvtal, samt 3 Nexus fläktar i chassit.
q6600 @ 2,4 ghz , vcore: 1,168 enligt cpu-z.

Kylaren är knappt ljummen, testat montera om den flera gånger, dock bara med Artic silver 2 och den medföljande kylpastan.

Hur lång tid tar de för artic silver att "brännas" in?

Har också monterat en dansk femkrona imellan fästanordningen, tyckte dock att det gjorde så att kylaren satt lösare. Gick att vrida på den lättare.

Kollat med rakblad och cpu:n och Kylaren verkar vara hyffsat plana.

Vad kan felet vara?

Artic silver 2 pastan är visserligen några år gammal, kan det vara de?

Det är samma sak för mig, när jag satte dit en brick så gjorde det ingen större skillnad, gick också lite lättare att vrida på. När jag monterade om den blev det samma sak som utan brickan. Tycker det är en ganska dum konstuktion att göra så att den går att vrida på sådär. De kunde gjort det riktigt från början tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samuel.nilsson
Det är samma sak för mig, när jag satte dit en brick så gjorde det ingen större skillnad, gick också lite lättare att vrida på. När jag monterade om den blev det samma sak som utan brickan. Tycker det är en ganska dum konstuktion att göra så att den går att vrida på sådär. De kunde gjort det riktigt från början tycker jag

Ah okej, vad får du för temperatur o vad har du för cpu?

Måste ju nästan vara nåt fel på kylaren eftersom jag har så konstiga temperaturer? eller mäter alla q6600 olika?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samuel.nilsson
Tycker det är en ganska dum konstuktion att göra så att den går att vrida på sådär. De kunde gjort det riktigt från början tycker jag

Som sagt tidigare så betyder inte det faktum att kylaren går att vrida att den inte sitter riktigt. Om du har två platta ytor som trycks ihop med en "vattnig" pasta emellan så får du låg friktion. Pressas då även den ena ytan mot den andra enbart med hjälp av tryck på en mycket liten kontaktyta i mitten, så är det ju självklart att det är lätt att vrida på objektet. Även vid relativt högt tryck. Det betyder alltså inte att kylaren sitter tryckt sämre mot kylaren än andra kylare. Nu kan det ju vara så ändå, men att dra den slutsatsen enbart på grund av att kylaren går att vrida är ju inte direkt så lyckat.