Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Som sagt tidigare så betyder inte det faktum att kylaren går att vrida att den inte sitter riktigt. Om du har två platta ytor som trycks ihop med en "vattnig" pasta emellan så får du låg friktion. Pressas då även den ena ytan mot den andra enbart med hjälp av tryck på en mycket liten kontaktyta i mitten, så är det ju självklart att det är lätt att vrida på objektet. Även vid relativt högt tryck. Det betyder alltså inte att kylaren sitter tryckt sämre mot kylaren än andra kylare. Nu kan det ju vara så ändå, men att dra den slutsatsen enbart på grund av att kylaren går att vrida är ju inte direkt så lyckat.

Jo det var ju den slutsatsen jag oxå drog men det känns ju ändå lite konsigt att den ska gå att vrida. Jag menar är det ingen risk att det blir något galet till slut med kylpasten eller att man får för höga temps. Givetvis går det ju inte toklätt sen vet jag att när jag skulle ta loss den och sätta dit en bricka så satt den ju ganska hårt efter att man lossat alla skruvar.
Eftersom man är laggd åt hållet med att se allt som kan gå snett så är min fråga. Vågar man flytta lådan till lan och så utan att behöva tänka på cpun vrids ur läge om man flyttar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samuel.nilsson
Jo det var ju den slutsatsen jag oxå drog men det känns ju ändå lite konsigt att den ska gå att vrida. Jag menar är det ingen risk att det blir något galet till slut med kylpasten eller att man får för höga temps. Givetvis går det ju inte toklätt sen vet jag att när jag skulle ta loss den och sätta dit en bricka så satt den ju ganska hårt efter att man lossat alla skruvar.
Eftersom man är laggd åt hållet med att se allt som kan gå snett så är min fråga. Vågar man flytta lådan till lan och så utan att behöva tänka på cpun vrids ur läge om man flyttar den?

Är du försiktig är det inga problem.

Problemet är inte att flänsen vrider sig (efter att man tar i med stor kraft), utan snarare att den väger så pass mycket.

Permalänk

Hej på ER !

Har en fråga angående monteringen av en Thermalright Ultra-120 Extreme. Mitt modekort är av märket Gigabyte med beteckningen GA-X38-DQ6 och det har Crazycool-kylning som sitter på undersidan. Därmed är Crazycool-kylning i vägen för bottenplattan till Thermalright 120 Extreme. Plattan till Crazycool-kylningen används för att kyla området under processorn men dessutom hålla chipset-flänsen på plats på moderkortet och sitter med skruvar. Hur kan man lösa denna ”inkompatibilitet”? Och slutligen – skall man använda plastbiten som finns på botten plattan (Thermal)eller skall den plockas bort? Fyller plasten någon funktion?

Mvh
Victor

Permalänk
Medlem

Läs HELA tråden så får du svar på din fråga.

Men visst för sista gången kan jag väl hjälpa till.

Du får med två skruvar. Dessa ska du ersätta med crazycoolplattan för att hålla kvar nordbryggans kylare. Tempskillnaden är lika med noll så vill du lösa det snabbt och enkelt har Gigabytes grabbar redan tänkt på det.

Permalänk
Avstängd

Bilder

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Har riktigt höga temperaturer med min CPU, kollade om den var plan och märkte att den inte var det... Så ska lappa processorn, och när jag fått hem Thermalrighten(lappar även den om den inte är plan) så ska vi se vad som händer postar lite pics då

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Många säger att de använder en bricka, men vilken storlek och framför allt tjocklek är är det som gäller? Sen undrar jag också vad som ger bäst resultat, att ha den monterad lodrätt eller vågrätt samt om fläkten presterar bäst om den suger ut luften eller blåser den igenom kylaren? (Har beställt en Noctua NF-S12 1200RPM)

MVH Mr. Eriksson

Permalänk
Medlem

Köp en bricka med beteckningen M16 på Clas Ohlson.

Kylaren lägger du på det sättet så att den blåser ut ur chassit. Har du ett hål i taket så ha den vågrätt. Men det vanligaste är nog lodrätt. Sen blåser den igenom. Fast du kan alltid lägga till en till fläkt som blåser ut också. Men först och främst ska den blåsa igenom.

Sen har jag också märkt att du gärna vill ha den lite "sneaktig". Sänker graderna med 2c för mig iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Köp en bricka med beteckningen M16 på Clas Ohlson.

Kylaren lägger du på det sättet så att den blåser ut ur chassit. Har du ett hål i taket så ha den vågrätt. Men det vanligaste är nog lodrätt. Sen blåser den igenom. Fast du kan alltid lägga till en till fläkt som blåser ut också. Men först och främst ska den blåsa igenom.

Sen har jag också märkt att du gärna vill ha den lite "sneaktig". Sänker graderna med 2c för mig iaf.

Tack <3

Permalänk

Fick min Thermalright ultra 120 extreme häromdan, men nått är helt galet! För mina temps är i princip samma som STOCKKYLAREN!! runt 40grader idle och 60grader Prime. På en Q6600 B3 @ stock 2.4

Har prövat olika medtoder för pastan och mängden. ingen större skillnad.

Nått måste ju vara tokfel om den inte klarar bättre än stockkylaren!

Har en Revoltec "air guard" 120 mm som snurrar i 1300rpm på kylaren i ett P180. Har ingen distans eller så, utan den verkar sitta rätt fint, går att snurra men det är ganska trögt.

Kan det vara typ att IHSen är konvex och nya ultra-120n är också konvex, som ger en utomordentligt dålig kontaktyta. )( Medan Stockkylarn var konkav så att den typ passade med prollen och kylde på bra? (( Har inte kollat med rakblad, men gör det om ni anser att det kan vara nått åt det hållet.

Vad kan vara fel, hjälp!

Lessen om denna tråd är fel ställe att be om hjälp i.

Tack!

Permalänk
Medlem

kolla om något av dom är konkava.. kylaren är konkav, det har thermalright gjort med mening

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
kolla om något av dom är konkava.. kylaren är konkav, det har thermalright gjort med mening

Vadå med mening, varför skulle dom ha gjort kylaren konkav med flit?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av börnen
Vadå med mening, varför skulle dom ha gjort kylaren konkav med flit?

The big conspiracy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Fick min Thermalright ultra 120 extreme häromdan, men nått är helt galet! För mina temps är i princip samma som STOCKKYLAREN!! runt 40grader idle och 60grader Prime. På en Q6600 B3 @ stock 2.4

Har prövat olika medtoder för pastan och mängden. ingen större skillnad.

Nått måste ju vara tokfel om den inte klarar bättre än stockkylaren!

Har en Revoltec "air guard" 120 mm som snurrar i 1300rpm på kylaren i ett P180. Har ingen distans eller så, utan den verkar sitta rätt fint, går att snurra men det är ganska trögt.

Kan det vara typ att IHSen är konvex och nya ultra-120n är också konvex, som ger en utomordentligt dålig kontaktyta. )( Medan Stockkylarn var konkav så att den typ passade med prollen och kylde på bra? (( Har inte kollat med rakblad, men gör det om ni anser att det kan vara nått åt det hållet.

Vad kan vara fel, hjälp!

Lessen om denna tråd är fel ställe att be om hjälp i.

Tack!

Det är/var typ samma sak för mig. Däremot skiljde tempsen otroligt mkt när proppen var klockad. Med stockkylarn vs. Ultran skiljde/skiljer det typ 25 grader när man stressar. Lappade dock kylaren och fick mkt bättre resultat, så gör de så får du se va som händer

Permalänk

Jag har 31 Grader i idle och 47 i Load.

CPU:E6550
Vcore:1.4v
speed:3400mhz

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Jag har en e2160 @3.3ghz, vcore 1.36v och idle i 37 och load 67-68,
rätt kassa temps tycker jag, både cpun och kylaren e lappade, har satt dit en bricka för extra tryck. 2x120 sitter också på!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X (PBO) - NH-U12A
MSI B450M MORTAR MAX
Ballistix Sport LT 32GB 3200MHz @ 3600 CL16 1,4v
Asus RX5700 Ref @ 1900/1820
Define Mini C - NF-A12x25

Permalänk

Tack för svar!
Jag gjorde då som så, att jag stack och böt kylaren (fick dock ha o göra med en bångstyrig expedit som påstod massa konstigheter, sen när jag överbevisat han sa han typ "jag orkar inte tjafsa mer med dig" så fick jag byta )

Monterade den nya idag och den funkar helfint
kör 3,0 nu, ungefär samma temps som stock... Vet dock inte om pastan blev bra.

Men är nöjd nu så. Kanske tar man och lappar och fixar med pasta, sen krämar på med mer volt

Permalänk
Hedersmedlem

TRUE brukar vara konvex för att kompensera för att de flesta processorer är konkava. Ibland är de lite väl runda och då funkar det inte så bra för du får bara kontakt i mitten.

Bra att du fick den utbytt iaf, "jag orkar inte tjafsa mer med dig" brukar betyda "jag har fel men jag värgrar erkänna det".

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Bra att du fick den utbytt iaf, "jag orkar inte tjafsa mer med dig" brukar betyda "jag har fel men jag värgrar erkänna det".

Precis min tanke Blir väl och lappa sen nångång man har tråkigt

Permalänk
Medlem

Lappa TRUE

Lappade min TRUE och Q6600, sänkte maxload med ca 10C, då med ny kylpasta så kanske sänkt lite till senare. Både kylarn & processorn var enormt ojämna, otroligt dom får sälja sånt här crap, fick slipa i ett par timmar för att få till det, hade lite finkornigt sandpapper. Har bilder på allt så dom kanske kommer upp någon dag.

Permalänk

10 grader är ju redigt mycket ju! Man blir ju sugen

Om man kollar på pastan på min verkar det bara ta lite i mitten och på kanterna, resten verkar inte alls ta i kylarn särskilt bra. Så min prolle är då verkligen inte platt...

Dock tar det lite att sabba garantin på processorn, men tja, är det nån som fått en ny efter nåra månader på garantin? Eller pajar dem direkt, eller aldrig?

Permalänk
Medlem

Det hjälpte mer än jag trodde, kör på 100MHz högre och 0.06v högre vcore men ändå 7C mindre i maxload...

Permalänk
Medlem

Lappa verkar nästan obligatoriskt med den här kylaren, jag kommer att göra det så fort jag får tid.
Det säger sig självt att något är fel när kylaren står och vickar som på en bergstopp även fast jag satt in en bricka under korset, och stora delar(merparten) av kylpastan ser örörd ut när man tar bort kylaren. Man måste kompensera med att ha enormt mycket kylpasta för att få någon kontakt alls.

Det blir Classe och sandpappers-sortimentet, nu vet jag vad jag skall göra flera timmar en dag ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha haft tur med mitt ex.......mina temps är bra tycker jag!
Visst, min glappar också direkt efter montering men sedan "sätter" den sig.

Permalänk
Medlem

Jo, jag såg det i den andra tråden, du har helt ok temps och det är sådana som du har som jag vill ner i

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att testa push/pull men just nu känns det som det kvittar!
Det ska väl också göra någon grad.

Permalänk
Medlem

Om det inte behövs är det nog bättre att avstå, det blir bara mer oljud. Man ska ju ha en dator, och inte en hårfön

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag struntar i push/pull men ärligt talat skulle inte en fläkt till göra någon skillnad i mitt kub chassi!
Det sitter redan ett gäng fläktar där så att säga, visserligen är alla fläktar nedställda med motstånd eller andra regulatorer så det låter inte så mycket. Just nu är det mitt agg som låter mest.

Permalänk
Medlem

Tryckte in en 120-extreme i min sonata III efter att ha tröttnat på att cpu:n överhettades hela tiden (sjukt dåligt luftflöde i chassit) satte även in två NF-P12 fläktar.

Resultat:
Processor: e6750
Idle: 32 C
Load: 52 C (2tim, Orthos)

Tempen är enligt coretemp... Enligt EVEREST är tempsen ungefär 13 grader lägre i både idle och load. Hur kan det vara sådan skillnad?

Bra resultat?

Permalänk
Medlem

Ni som har lappat er TRUE, gick ni likadant tillväga som när man lappar CPU? Det vill säga gå från ca 400-600-800-1200 grovlek?

Sen kanske till den viktigaste frågan. När man lappar en CPU har jag läst att det är viktigt att inte lägga något tryck på CPUn när man slipar då den lätt bli ojämn. Hur gör man då med en kylare som väger nästan 1 kg? Hur man än gör väger den ju ändå ett kilo. Jag funderade på om man ska ställa kylaren upp och ned och sen tejpa fast slippappret på en mindre glasbit och sedan dra glasbiten fram och tillbaka.