Ny hårddisk fungerar inte

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk fungerar inte

Hej, har en gammal Compaq Presario 8000 med en 80gb hårddisk som la ner igår. Inte mycket med det efter årtal av slit, åkte ner till lokala datorbutiken för att köpa billigaste 80gb disk jag hittade. Även det gick utan problem.

Dock hittar inte datorn den nya disken, har provat olika jumperinställningar, olika sladdar osv men det som händer är att det tar jäätelångtid för BIOS att komma igång, sen klämmer den ur sig att det inte är någon disk i datorn.

Kan det vara så att hårdisken är för modern på något sätt? Borde inte en Presario 8000, ta en vanliga ATA hårddisk? Sladden passar ju och så, men somsagt disken går icke att finna. Får jag ingen bra lösning här blir det att gå tillbaka med svansen mellan benen till datorbutiken imorgon.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det är själva moderkortet det är fel på då och inte hårddiskarna? Bara en tanke..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Inaktiv

Testa hårddisken i en annan dator

Permalänk

haha, samma fel som jag har på min dell som jag skrev för några min sen

Lutar åt moderkortet för mig tror jag, men lika konstigt som för dig, då det funkade innan och när jag bytte disk pajade det tydligen och den kunde inte läsa någon...

Permalänk
Medlem

Har jag den gamla disken i låter den somsagt väldigt konstigt och datorn kommer inte ens till första biosbilden utan startar bara om sig direkt. Helt utan hårddisk kommer jag åt bios, och med den nya hänger den sig efter att ha kommit in i bios, så det går lite bättre med nya disken varför jag inte tror det är moderkortet som är paj. Hänger ni med på hur jag menar?