Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ESD armband

Kan man ta en en slad på nån meter skala den,göra en snärja och sätta den runt armen och jorda andra sidan?Funckar det som ett ESD armband?
lite dumt att sätta över 100 på nåt som ser väldigt enkelt ut

Och hur är det me statisk elektriciet om man har plast handskar ?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Nej och nej, jag orkar inte riktigt dra allt nu eftersom det finns såå många trådar där MBY dragit detta seriöst, men iaf nej, du vill ha samma laddning som komponenter och om du är jordat utan resistorer och får en kyss av nätagget (det finns ström kvar efter du drar ut sladden) så gör det ont... att använda plasthanskar är bland det dummaste att göra, om du inte gnider en katt mot dig och kastar in den i datorn, det är dummare...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Nej och nej, jag orkar inte riktigt dra allt nu eftersom det finns såå många trådar där MBY dragit detta seriöst, men iaf nej, du vill ha samma laddning som komponenter och om du är jordat utan resistorer och får en kyss av nätagget (det finns ström kvar efter du drar ut sladden) så gör det ont... att använda plasthanskar är bland det dummaste att göra, om du inte gnider en katt mot dig och kastar in den i datorn, det är dummare...

Bortsett från nätaggregat kommer komponenterna grafikkort osv upp i några högre uppladdningar där strömmen är så pass hög att det kan skada en person? Sen ställer jag mig också frågande till hur tusan ska man uppnå samma laddning som komponenterna. Är det inte väldigt svårt om inte omöjligt?

Permalänk

du får samma laddning genom att använda ett esd armband, kopplat till komponenten eller chassit (bäst med chassi ), med esd armbandet som har en hög resistans går urladdning lååångsamt, men finger mot komponenten går det snabbt... visst, bara för att du petar på något går det inte sönder, men det är ju inte många promille av priset om man köper en datorn för 15 000.

angående komponenterna och strömen, nej de ska ju inte vara någon fara, men nätagget kan vara trasigt och leda ut i chassit, det kan man känna, om det har gått sönder totalt på ett tråkigt sätt, kan de leda ut ganska mycket ström i chassit, och när du då kopplar dig mot jord utan motstånd blir du "lampan" i kretsen okey lite onödigt formulerat men du förstår nog

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jaha nu vet jag varför min "ge mig själv en stöt"-maskin inte fungerade:D

Men förutom att man själv är i fara så är väl inte sladden sämre mot att ladda ur dig än ett ESD-armband?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Nätaggreggatet går ju att tömma genom att starta datorn utan 230V sladden i, funkar för mig iaf. Fläktarna går igång i ca 1sek.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Men man skulle väl helt enkelt kunna göra som trådskaparen vill, fast löda på ett säg 1k Ohm motstånd så har han en jäkla massa mostånd.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

tror faktiskt att det var väldigt mycket mer än 1 kOhm på mitt ESD armband, tyvärr har jag slängt förpackningen då det stod på baksidan. Borde då gå att läsa någonstans.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Eoz:

(variant av Evil_AnAnAs inlägg)

Man ska inte ladda ur sig med ett ESD-armband utan få samma potential mellan dig samt det du jobbar med. ESD-armbandets motstånd är typiskt 10 till 100 MOhm. Om du kör med en kabel så laddar du (eventuellt) ur dig (eller tvärtom) i samma ögonblick som du tar i grafikkortet eller vad du nu grejar med. Det är inga problem att ladda upp sig själv till 15000-30000 V, det kan ge elektronik en rejäl smäll om man har otur.

Nu är det så att monterade kretskort inte är lika känsliga som enstaka kretsar (tex CPU). Om man tar i kanterna på ett kretskort och undviker att pilla på kontakter, ben på kretsar mm så har man minskat risken för ESD skador väsentligt. Det luriga med en ESD skada är att det ofta inte märks med en gång utan att det kan gå månader innan det ger sig till känna. För att ställa till det ännu mer så kan ofta skadorna vara sådana att det uppträder oregelbundet och är svåra att felsöka.

Permalänk
Medlem

varför inte plast handskar? de leder ju inte ström?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Nej men de bygger upp statisk energi, ta och gnugga en ballong mot huvudet så förstår du.