Permalänk
Medlem

Säkerhet och cache vid HTML DOM

Blev lite osäker på hur detta egentligen fungerar, och det börjar bli sent. Det finns kanske något geni här som orkar förklara.

Om jag sätter ett värde på ett HTML-objekt i javascript. Cachas detta värde av browsern på något sätt? Alltså om browsern skulle startas om - går det då att återställa sidan som den såg ut?

lite kod för att förtydliga.

HTML-sidan innehåller:

<div id="superhemligt" class="hidden" value=""></div>

När man trycker på en knapp på sidan görs följande i ett javascript:

document.getElementById("superhemligt").value = "morot";

Går det att i efterhand återskapa värdet "morot"? Och i så fall går det att förhindra på något sätt?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Såvitt jag vet går det inte att återskapa det, och därför kan man inte ha någon slags history i AJAX-applikationer till exempel. Om det hade funnits något (lätt) sätt att göra det på hade folk nog skrikit ut det.

Det är möjligt att det skulle gå att rota fram ur minnet med nått lite separat program som på något märkligt sätt kan hitta saker i minnet (nu tänker jag på program i stil med musikrippers på amigan som kunde hitta låtar i minnet från spel efter att man startat om datorn).

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar. Då borde det vara riskfritt att spara inloggningsuppgifter som används vid ajax-rpc anrop på det sättet.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Re: Säkerhet och cache vid HTML DOM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
... Går det att i efterhand återskapa värdet "morot"? Och i så fall går det att förhindra på något sätt?

Du kan spara applikationens "state" i en cookie, om det var det du ville. Verkade mer som att du ville tvärtom (att det inte skulle gå att återskapa) ?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Re: Re: Säkerhet och cache vid HTML DOM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Du kan spara applikationens "state" i en cookie, om det var det du ville. Verkade mer som att du ville tvärtom (att det inte skulle gå att återskapa) ?

Ja det var tvärt om. Frågan var snarare: "Kan någon annan i efterhand återskapa värdet".

Frågeställningen bygger på att jag bygger en app helt utan state och cookies där all serverkod är webservices som anropas via RPC i javascript. Då är det smidigt att spara sha1-hashat lösenord + användarnamn i ett html-objekt så man slipper logga in hela tiden

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.