Danskar motsätter sig censur av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Enligt thepiratebay.org ökade faktiskt den totala trafiken från Danmark med 12% efter censureringen. Mission Acomplished!

Klart, eftersom dom visas i media över hela världen så är detta ett guldläge för TPB.

Permalänk
Medlem

det som varit på tal är att man ska betala om man har en dator (oavsett vad den innehåller av DVD, TV-kort eller ej)

anledningen är att PS även finns på nätet nu, och detta skulle alltså även gälla mobiltelefoner, TV-spel och allt annat man kan surfa på förutom en dator.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Dessutom måste man betala Tv-licence om man har en DVD brännare i sin dator eller ett TV kort, vilket nonsense.

Sålänge du inte har en tv-mottagare i hushållet så behöver du inte betala tv-avgift...

Visa signatur
Permalänk

Censur är ju ett brott mot demokratins grundpelare. Viss typ av censur måste få finnas, som hindrar allvarliga brott, och grovt kränkande handlingar som t.ex. barnporr. Men att censurera en websida för att de uppmanar till nerladdning och inehåller .torrent-filer (inte de copyright-skyddade filerna i sig) är inte ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sålänge du inte har en tv-mottagare i hushållet så behöver du inte betala tv-avgift...

Skulle dem inte ändra tv-licensen och göra så att man måste betala om man har mobil, dator osv eftersom man kan titta på tv genom nätet och nu 3G eller vad det var. Kanske aldrig trädde i kraft?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Skulle dem inte ändra tv-licensen och göra så att man måste betala om man har mobil, dator osv eftersom man kan titta på tv genom nätet och nu 3G eller vad det var. Kanske aldrig trädde i kraft?

Ska de börja pejla 3G-mobiler med? Nä nu får de ta och skärpa sig!
Bort med TV-licensen och sälj ut hela sk** SVT, de gör ingenting vettigt ändå.

Hur går det förresten i TPB målet, blev Roswall utskrattad eller?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Censur är ju ett brott mot demokratins grundpelare. Viss typ av censur måste få finnas, som hindrar allvarliga brott, och grovt kränkande handlingar som t.ex. barnporr. Men att censurera en websida för att de uppmanar till nerladdning och inehåller .torrent-filer (inte de copyright-skyddade filerna i sig) är inte ok.

Censur är ju ett brott mot ****frihetslagarna. ^^

Nåja, det finns en viss frihet... men man får inte alltid säga vad man vill. Då kan man hamna i fängelse. Hur sjuka är inte lagarna? Ja jösses...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Enligt thepiratebay.org ökade faktiskt den totala trafiken från Danmark med 12% efter censureringen. Mission Acomplished!

De blir ju så, ingen direkt nyhet

Ju mer man drar i det desto värre blir det xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Vart har du fått detta ifrån?
Mig veterligen finns det inget fall där radiotjänst försökt kräva avgift för en DVD-brännare.

Fett me kaffe!

När jag talade med radiotjänst sa de så, PS3 och Xbox fick man heller inte ha om man inte ville betala licensen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sålänge du inte har en tv-mottagare i hushållet så behöver du inte betala tv-avgift...

Tittade på deras hemsida och så här står det:

Citat:

Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas exempelvis
* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
När jag talade med radiotjänst sa de så, PS3 och Xbox fick man heller inte ha om man inte ville betala licensen.

Tittade på deras hemsida och så här står det:

Som tv-mottagare räknas exempelvis
* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Inspelningsbar DVD med ... observera..."kanalväljare/mottagare"

I ditt tidigare inlägg skrev du "dator med dvd brännare" vilken alltså inte omfattas av tv-licensen om du inte har "kanalväljare/mottagare" eg tv-kort.

Personligen tycker jag att man kan diskutera det rätta i att avgiftsbelägga innehav av mottagare eller olika media för att ta del av utbud, men man behöver ju inte lägga sig på så låg nivå som att säga att avgiften inte gör nytta via SVT/SR/UR då inte alla människor skulle kunna ta del av detta spektrum av informationssamhället utan den fantastiska täclning som dessa media ger...
Alla bor ju faktiskt inte i stadsbebyggelse och information bör vara fri för alla... (någotsånär iaf, bortsett från det mest uppenbart exkluderade tex. patientjournaler och andra personliga handlingar etc.etc.)
Jaja.. fett me kaffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Ska de börja pejla 3G-mobiler med? Nä nu får de ta och skärpa sig!
Bort med TV-licensen och sälj ut hela sk** SVT, de gör ingenting vettigt ändå.

Jag tycker SVT ær de enda som gør bra tv i vårt land, øverhuvudaget. Det ær trots allt det tv-bolag som ær minst politiskt påverkbar, hur mycket æn høgern sæger motsatsen.

Och før att inte tala om reklamfriheten, underbart! Vill man se på førdummande dokusåpor och patetiskt dåliga sitcoms, och samtidigt bli hjærntvættad av all førbannad reklam, så har vi ju en uppsjø andra kanaler. Men, som med allting så kunde det varit bættre. De kunde visat The Young Ones i repris och slæppt allt ur VaranTV på DVD, t ex.

Før att vara lite off-topic.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo

Alla bor ju faktiskt inte i stadsbebyggelse och information bör vara fri för alla... (någotsånär iaf, bortsett från det mest uppenbart exkluderade tex. patientjournaler och andra personliga handlingar etc.etc.)
Jaja.. fett me kaffe

Men den är ju inte fri för nån utan alla tvingas att betala även om man aldrig tittar på SVT/UR eller lyssnar på SR. Om nån vill bo ute i skogen så ska dom ta kostnaden för en satelit mottagare, och inte tvinga mig att betala för nått jag aldrig använder. Kan ju inte vara så svårt att koda kanalerna så man måste betala för att se på dom, precis som alla andra kanaler gör. jävla smyg skatt, som om man inte betalar tillräckligt mycket redan

Men gott att danskar står upp för sig iaf

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Men den är ju inte fri för nån utan alla tvingas att betala även om man aldrig tittar på SVT/UR eller lyssnar på SR. Om nån vill bo ute i skogen så ska dom ta kostnaden för en satelit mottagare, och inte tvinga mig att betala för nått jag aldrig använder. Kan ju inte vara så svårt att koda kanalerna så man måste betala för att se på dom, precis som alla andra kanaler gör. jävla smyg skatt, som om man inte betalar tillräckligt mycket redan

Men gott att danskar står upp för sig iaf

som sagt: "Personligen tycker jag att man kan diskutera det rätta i att avgiftsbelägga innehav av mottagare eller olika media för att ta del av utbud, "
fett me kaffe

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att de är konstigt att betala för något man inte använder när de gäller TV licensen. Men med tanke på riskerna med att inte ha TV-licens så tycker överväger detta med råge... Även om de finns yttrandefrihet finns de något som heter mediabrus också vilket lätt kan köra över vilket yttrandefrihet som helst. En mediasituation som finns i USA är nästan lika illa som ett hårt censurerat mediautbud.

När de gäller fildelning så tycker jag själv inte de är rätt och använda något utan att skaparen godkänner detta eller haft rimlig tid på sig att göra förkänst på de den skapat. Tycker man ska arbeta mot överpriser på musik, film och mjukvara på andra sätt. Men metoder som censur för sådan som även används till helt lagliga ändamål är fel. Även löjliga saker som extraskatt på CD och DVD retar mig ordentligt. Varför ska jag betala pengar till bland annat porr industrin om jag vill bränna Ubuntu eller blider som jag har tagit med min kamera? Förstår jag inte!

(frånsäger mig allt ansvar för stavfel ect. förstår man vad jag menar räcker de)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem

megaofftopic, men ja tyckte de va lite kul. Jag är en sådan som lätt ser stavfel men gör dem ofta själv också när man skriver lite fort på tangentbordet. De stör mig inte heller.
Men... hur kan man frånsäga sig ansvaret för det man själv skrivit? Ska någon annan ta ansvaret för dina stavfel?
Förlåt... offtopic å onödigt, men bannemej roligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
De får komma på någon annan lösning att ta betalt för sina prylar, eventuellt sänka priserna. Saker och ting är för dyra och piratkopiering har _ingenting_ med det att göra. Men folk trycks i sådant struntprat när man räknar siffror. Kolla på Cd skivan till exempel. Innan bredband överhuvudtaget var vanligt bland medborgarna så kostade ett album cirka 140-160kr. Idag är bredband lika vanligt som att köra Volvo och album kostar fortfarande 140-160kr.

Min Chef har vart skådespelare och han anser att Bio är super dyrt, har alltid vart superdyrt och är fortfarande superdyrt och piratkopiering har ingenting med det att göra. 85kr för en biobiljett kostade det också långt innan bredband kom till som en "normal" grej. Idag kostar en biobiljett ungefär 85kr också. Tittar man på mjukvaru sidan har de program som till exempel operativsystem vart lika dyra då som de är idag, faktum är att de till och med är billigare idag än de var då.

Nja, ny affärsmodell.

Varför får man spela in en film som går på TV men man får inte ladda ner en serie som har gått på TV FAST jag betalar tv-licens? Dessutom måste man betala Tv-licence om man har en DVD brännare i sin dator eller ett TV kort, vilket nonsense.

Fint skrivet

Permalänk
Medlem

ja fint skrivet.

massa trams lagar som inte har någon logisk grundning längre.
alla lagar var ju gjorda långt innan dator utvecklingen. om några lagar ska göras när det gäller sånt här så är det väl folket som borde få bestämma endå. det börjar ju bli så stort. tycker man ser tydligare och tydligare hur maffia likandande företag förösöker pressa folket på pengar och lura sig till mer pengar. lite skrämmande att det kommit så pass långt att dom faktiskt vågar göra det. RIAA är klart värst. man kan ju undra vilka dom riktiga "piraterna" är.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

OnT: Konstigt att leverantören ska censurera. Som att man inte få gå av vid en viss busshållplats för att bussbolaget inte får stanna där...

OffT: Ja just det, lägg ner SVT. Får j*vligt oberoende nyheter av kanaler som sponsras av företag. Ta USA som exempel, man vet ju knappt vad som är program och reklam...
Inslag om Irak som spronsras av US Army hahahahahaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Inspelningsbar DVD med ... observera..."kanalväljare/mottagare"

I ditt tidigare inlägg skrev du "dator med dvd brännare" vilken alltså inte omfattas av tv-licensen om du inte har "kanalväljare/mottagare" eg tv-kort.

Personligen tycker jag att man kan diskutera det rätta i att avgiftsbelägga innehav av mottagare eller olika media för att ta del av utbud, men man behöver ju inte lägga sig på så låg nivå som att säga att avgiften inte gör nytta via SVT/SR/UR då inte alla människor skulle kunna ta del av detta spektrum av informationssamhället utan den fantastiska täclning som dessa media ger...
Alla bor ju faktiskt inte i stadsbebyggelse och information bör vara fri för alla... (någotsånär iaf, bortsett från det mest uppenbart exkluderade tex. patientjournaler och andra personliga handlingar etc.etc.)
Jaja.. fett me kaffe

Jag vet, reagerade också på det. Jag talade idag med en tjej från radiotjänst som säger samma sak. Jag förklarade att på deras hemsida står det inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare så hon skulle tala med sin chef och återkomma. Hon har fortfarande inte återkommit så jag antar att det är som det står på sidan.

Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Fint skrivet

Tack.

EDIT:
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.144940.1202811089!mejl.pdf

http://www.idg.se/2.1085/1.144911

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

...Danskar..

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Nejejejejej!

Åh nej, nu blir det ju krig mellan Svea och Denmark. Oh no!

Permalänk

hehe

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

För leverantörer att blockera hemsidor genererar bara dåligt rykte.
Om till exempel Tele2 skulle blockera deras användare från att se TPB skulle många helt byta leverantör och Tele2 förlorar rykte, användare och därmed stora pengar.

Allt detta snack om pirater och allt - tjänsten The Pirate Bay är inget olagligt så ingen kan göra något åt det, och att alls investera skattepengar i att få fram rättsliga processer mot skaparna av tjänsten är vansinnigt.

Att en liten summa går till en utställning i Alingsås är horribelt och fel. Men en enorm investering av skattepengar på en blank utredning av The Pirate Bay som inte kommer leda någon vart än en stor promotion för tjänsten är visst accepterat. Något är jävligt fel med vårat samhälle.