Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för färg till plexi?

Jag undrar vad man ska ha för färg till plexiglaset? och vad man ska ha för tjocklek eftersom jag jag ska borra med? Tack på förhand.

Visa signatur

Kommer inte på nåt vettigt o skriva här men jaja

Permalänk
Medlem

Asså... Det beror ju helt på vad du ska ha plexit till och hur du ska andvända det. Om du ska ha det som en sida på burken så skulle jag föreslå ungefär 4-5 mm om det skall kännas stabilt, men det funkar så klart med 2-3mm också... själv andvänder jag 3mm och tycket att det känns stabilt. Vad ska du ha för färg då? Ska du tona elr ha helfärgat? Om du bara ska tona det svart (elr annan färg) så kan du säkert köpa lite tonings film på Biltema, men om du bara vill ha en blank yta så ska du spreja med färg på baksidan. om du ska borra så måste du även alltid tänka på att tejpa så att det inte sricker. Plexi spricker jue lätt...

Visa signatur

[ Intel Core i7 920 @ 3,2GHz ] [ Asus P6T Deluxe ] [ 6GB Corsair DDR3 @ 1333MHz ] [ Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X 1GB ] [ Corsair HX520W ] [ Cooler Master Cosmos S ]
Gamla burken :D

Permalänk
Medlem

köp tonat plexi det är inte så dyrt 140 40x40x0.5 cm typ

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Lånar tråd och frågar lite:

Bästa sätt att skära ut plexibitar? Hört vissa tala om sticksåg eller dremel. Jag har en bågfil med metallblad på liggandes. Funkar det att köra med den? Om jag ska köra med dremeln.. tar det inte lite tid och resulterar i en ojämn snittyta?

Är det till att skyddstejpa ordentligt när man kapar också?

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

Börja och skär ut kanterna grovhugget med bågfilen. Ta sen och finputtsa med dremmeln

Permalänk
Medlem

Det finns ett skit bra verktyg att skära plexi med. Jag har ingen aning om vad det heter, men det ser ut som en vanlig brytkniv, med konstigt blad. Man skär med den, sen är det bara att bryta. Blir inga sprickor elr någonting, och funkar skit bra.

Visa signatur

[ Intel Core i7 920 @ 3,2GHz ] [ Asus P6T Deluxe ] [ 6GB Corsair DDR3 @ 1333MHz ] [ Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X 1GB ] [ Corsair HX520W ] [ Cooler Master Cosmos S ]
Gamla burken :D

Permalänk
Medlem

jag använde en matt kniv och skar typ 2 snitt sen brött jag av den det blev jäkligt bra men tänk på att ta lite större för det kan bli som så att du måste slippa

Visa signatur

Kommer inte på nåt vettigt o skriva här men jaja

Permalänk

Jag har ingen färg på mitt plexi alls. Man ser bättre in och man kan ha vilken färg man vill. Har 5 mm plexi=stabilt