Permalänk

Blåskärm vid uppstart vista 64

Har ett problem som jag får hjärnblödning av snart
har 8 gb minne som ligger och väntar det är 2gb sticks 6400 ddr2 minnen på 800

Moderkortet är EVGA nvidia 780i och processorn är Intels Q6600

Problemet är följande att när jag sätter i mer minne en en stick spelar ingen roll vilken slot. så får jag blåskärm när windows börjar laddas (Vista Ultimate 64)

har testat olika minnes stickorna i olika slots med samma resultat jag. har kollat bioset hittar inget speciellt (bioset hittar förövrigt 8gb när jag har i alla)

vore väldigt tacksam för hjälp här

Permalänk

bara lite spontant så kan du kolla att ditt moderkort stödjer 8 gb o att det inte finns nån historik med krångel med minnena o ditt moderkort(kompabilitet) sen så kan du kolla vilka volt minnena är specade till o kolla vad bios har satt för volt på minnena
kolla att minnena går i rätt hastighet o har rätt timings i bios...det brukar vara standard felen
finns säker 20 saker till du kan kolla men det kommer nog fler som är bättre på det än mig

lycka till

Visa signatur

OverClockers Never Die, They ReBoot.

Permalänk

Ska kolla det med volten. moderkortet vet jag stödjer 8gb om det nu inte skulle göra det så borde det stödja 4gb iallfal .. men så fort man får mer än 2 gb i den så blir det blåskärm när windows laddas

Permalänk
Medlem

Du behöver en patch till windows så är det kirrat.

Du hittar den längst ner i denna tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kan detta vara samma problem som jag har? Har 4 gig minne och Windows Vista 64 vägrar starta efter installationen. Får också blåskärm osv. 32 bits versionen fungerar dock som en dröm.. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Fire
Kan detta vara samma problem som jag har? Har 4 gig minne och Windows Vista 64 vägrar starta efter installationen. Får också blåskärm osv. 32 bits versionen fungerar dock som en dröm.. ?

Det bör vara det ja

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini