Permalänk

Ang strömförbrukning av gammal dator

Drar moderna datorer mer eller mindre än en 10 år gammal dator? Min förbrukning för datorn är runt 170 Watt. De prylar som är runt burken är; Logiteh Z-10 datorhögtalare, 19" TFT, MX Revolution och laddare, trådlöst tangentbord (batterier), trådlös router. All kringutrustning är moderna prylar, bara burken som har 10 år på nacken...

Permalänk
Hedersmedlem

En modern dator(burken) drar mellan 150-350W beroende på processor och grafikkort så det skiljer inte så mycket om man har en surfdator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Okej, då är enda chansen att ändra datorvanor för att få ner elförbrukningen. Jag lyssnar varje natt när jag går och lägger mig på webbradio, kan man på något sätt ställa in så att datorn drar mindre ström om man enbart ska lyssna på webbradio?

Permalänk
Hedersmedlem

Då blir det inte samma då jag gav värden under belastning. Då datorn går på tomgång ligger en ny dator under 100W så länge som den har strömsnåla komponenter. Du kan även slå på strömsparfuntionerna i BIOS som stänger ner saker när datorn inte jobbar så hårt.

Du kan alltid bygga en riktigt strömsnål dator baserad på Via:s eller Intel ITX lösningar.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=INTD201G...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Okej jag mätte hur mycket elförburkning de tog efter en omstar och de stod på 170 Watt, men om de moderna datorerna drar under 100 Watt så sparar jag nog in en hel del. Mer än 70 Watt på ett år för nånting som står på dygnet runt...

Permalänk
Hedersmedlem

Men som sagt man får välja komponenter efter strömförbrukning så inga värsting grafikkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Okej, men hur ska man göra så att man kör så energisnålt som möjligt om man bara ska lyssna på webbradio? Går de att stänga ner någonting?