Permalänk
Medlem

Digitalkamera, max 2000:-

Nu är det så att min mamma vill skaffa sig en digitalkamera och frågade mig om hjälp. Men eftersom jag inte har så stor koll själv heller så frågar jag er

Det enda kravet är väl att den får kosta max 2000:-, inte allt för stor heller tror jag inte hon vill ha.

Så, har ni några bra tips får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem

Canon IXUS 70 är rätt populär i den prisklassen. Pytteliten och mamma-vänlig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157777

Om design och storlek inte är lika prioriterat som fotograferingen skulle jag titta på Canon PowerShot A590 IS.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=270033

Permalänk

Helt klart en IXUS. 70 eller 80. Har själv en 70, hur bra som helst. Bra bilder, bra batteritid, bra storlekt och snygg. Om du ska ha en 80 får du lägga på ett bra hundringar.

Visa signatur

Jag heter inte Bill bara för namnets skull

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på IXUS 75 och IXUS 80?

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem

IXUS 80 har bildstabilisering. Det är väl största skillnaden.

Permalänk

Fujifilm F40 kan vara värd att titta på om du värdesätter prestanda i sämre ljus.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Det blir nog en IXUS 70. Men, vad är skillnaden på den och IXUS 75?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Tack för svaren!

Det blir nog en IXUS 70. Men, vad är skillnaden på den och IXUS 75?

IXUS 75 har större skärm, ingen optisk sökare och är lite större. Det är de enda skillnaderna jag kan se.

Permalänk
Medlem

Älskar folk som rekommenderar Canons kompakter eftersom de själva äger en då de själva inte orkade kolla upp ordentligt vilka kameror som gäller i de olika prisklasserna.

Det var länge sedan Canon var det självklara valet på kompaktsidan.

Förutom det grymt bra tipset på Fujifilms underbara F-serie så hade jag t.ex köpt Samsungs NV8 eller lagt på 200:- och köpt Samsung NV15 före alla Canonkameror.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)