Permalänk

En mac, en pc, en nätverkskabel?

Har ingen router, utan bara en AirPort Express till min MacBook. Allt om behövs i mitt hem. Men jag skulle vilja skicka över gamla fotoalbum, gamla filmer och dylikt från min gamla pc. Kan man lösa det med enbart en nätverkskabel?
Har kopplat ihop det, men hittar inget. Är som ni förstår inget geni i ämnet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är inte heller någon expert inom ämnet, men är kabeln korsad kanske? Har för mig att den bör vara det om man ska koppla två datorer med varandra.

edit:

Kabel som kopplar ihop olika enheter (datorer eller kringutrustning) till ett nätverk (LAN). Den vanligaste nätverkskabeln är TP-kabel (TP står för Twisted Pair).

Varianter:
TP-kabeln finns i tre olika utföranden UTP, FTP och STP (SFTP).

UTP, Unshielded Twisted Pair är den variant som används mest i Sverige. Kabeln har ingen skärmning vilket gör den smidig och tunn. Nackdelen är att yttre störningar kan medföra problem samt att kabeln läcker strålning till omgivningen.

FTP, Foil Screened Twisted Pair används huvudsakligen för fasta installationer i serverrum där många nätverkskablar ligger bredvid varandra i kabelstammar. FTP är en enklare form av skärmad kabel och är något billigare beroende på att den endast har skärm av folie. Patchkablar (anslutningskablar) i serverrum brukar oftast vara FTP då man vill ha en skärmade kablar mellan nätverksutrustning och patchpaneler (korskopplingspaneler).

STP (SFTP), Shielded Twisted Pair är en typ av kabel som används vid långa avstånd samt i miljöer med mycket störning. En vanlig orsak till att nätverket inte fungerar är att störningar från exempelvis hissmotorers starkströmskablar omöjliggör nätverkstrafik. STP kabeln är skärmad med folie och en kopparstrumpa som skapar ett magnetfält runt kabeln. Magnetfältet förhindrar störningar in i kabeln och läckage av strålning ut. Då kabeln har två skärmar blir den tjockare och klumpigare och används därför mestadels vid fast installation.

Kategorier:
TP kabeln finns i olika kategorier (CAT.) beroende på vilken överföringskapacitet den har.

Kategori 5 (CAT5) används i de flesta nätverkssystem idag. Kabeln klarar max 100 Mbit/s. Kabeln Använder fyra ledare för nätverksöverföring men kabeln innehåller 8 ledare.

Kategori 5e (CAT5e) är en förbättring (e = enhanced) av kategori 5. Kabeln klarar max 1000 Mbit/s. Kabeln använder alla 8 ledare för överföring av 1000 Mbit/s och fyra ledare vid 10/100Mbit/s. Vid användning av korsad kabel måste samtliga 8 ledare användas. Vid Gigabitöverföringar blir kabeln väldigt känslig för störningar. Skärmad kabel rekommenderas vid den typen av installationer.

Kategori 6 (CAT6) är den senaste fastställda standarden för gigabit (1000Mbit/s). CAT6 är även specificerad för högre hastigheter och ger dig extra marginal i gigabit nätverk. Standarden är därmed mer framtidssäker än CAT5e.

Rak eller korsad kabel?
Rak TP kabel är den vanligaste varianten och används mellan tex dator och switch eller vägguttag. Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.
De flesta hubbar och switchar har minst en sk Uplink-port med möjlighet att byta mellan korsad/rak i själva kontakten. Nyare nätverksenheter har sk Auto-MDI/MDIX på sina portar. Denna funktion känner av om kabeln är rak eller korsad och ställer om sig automatiskt.

edit2:
Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.

Har du kollat så att du kör med korsad kabel?

Permalänk

Ah tack!

Då ska jag få tag i en korsad kabel med andra ord. Vettifan om jag har någon hemma.

Permalänk
Medlem

Varsågod.
Kul att man kunde hjälpa även om man inte är expert på området.
Lärde mig faktiskt det själv igår..

Lycka till.

Ps: Spelar det någon roll om man i ena änden kör PC och i den andra MAC? Någon som vet?

Permalänk

Jag har visst två stycken UTP-kablar, alltså unshielded twisted pair. Men ingen av dem gör att jag hittar den andra enheten. Någon som vet om jag ska ställa in PCn på nåt särskilt sätt för att den ska hitta macen och vice versa?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ställt in IP-adresser på datorerna? Korsad kabel lär inte behövas, dagens (och gårdagens) nätverkskort ska kunna känna sånt själva, se MDI/MDI-X.

Om du inte valt IP, ställ in båda nätverkskorten på t ex IP 192.168.1.1 och 192.168.1.2, nätmask 255.255.255.0 och se om det funkar bättre. Om det ändå inte går, öppna en terminal (Applications -> Utilities -> Terminal på eng. OS X) och pinga den andra datorn med "ping 192.168.1.2" (förutsatt att Macen fick .1).

Yorgo_: Nja, det spelar ingen roll när det gäller att få en anslutning mellan dem, men på högre nivå klarar windows främst av MS egna protokoll (SMB). Eftersom OS X också gör det så ska det dock inte bli några problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt underlättar det nog om du stänger av brandväggar och liknande också.

Permalänk

Absolut. Har ingen brandvägg igång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Yorgo_: Nja, det spelar ingen roll när det gäller att få en anslutning mellan dem, men på högre nivå klarar windows främst av MS egna protokoll (SMB). Eftersom OS X också gör det så ska det dock inte bli några problem.

Ah! I see..!
Tack.. Ännu en ny sak man lärt sig då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Om du inte valt IP, ställ in båda nätverkskorten på t ex IP 192.168.1.1 och 192.168.1.2, nätmask 255.255.255.0 och se om det funkar bättre. Om det ändå inte går, öppna en terminal (Applications -> Utilities -> Terminal på eng. OS X) och pinga den andra datorn med "ping 192.168.1.2" (förutsatt att Macen fick .1).
[/B]

Eeeh, hur gör jag detta?
Jag är rätt ny på mac och jag vet inte hur man gör det på pc heller

Kan tillägga att jag aldrig använt terminalen

Permalänk
Medlem

Kolla om den här beskrivningen kan vara till hjälp:

Klicka

Visa signatur

Cooler Master Advanced 912 HAF | Gigabyte Z87X-UD3H | İ7-4770 | Corsair Venceance 2x8GB | Samsung SSD 840EVO + 2TB HDD | Asus GTX 760 OC II | 750W | Eizo Foris FS2331 | MacOS Sierra 10.12.6 [Custo Mac Pro / Hackintosh] |
MBA 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Eeeh, hur gör jag detta?
Jag är rätt ny på mac och jag vet inte hur man gör det på pc heller

Kan tillägga att jag aldrig använt terminalen

Nu ska vi se.
Windows: Kontrollpanelen -> nätverk, högerklicka anslutningen, Egenskaper, välj TCP/IP i listan och egenskaper(?) igen, denna gång en knapp under listan.
Fyll i IP 192.168.1.1, nätmask 255.255.255.0. Gateway/DNS spelar ingen roll.

OS X (jag kör engelskt, men det borde ju gå ändå): System preferences -> network -> Location (längst upp) -> Edit, lägg till en ny och välj den.
Sen går du in på Ethernet, väljer Configure: Manually, och fyller i IP 192.168.1.2 och nätmask 255.255.255.0, apply.

Nu bör du ha en ny location i OS X också, vilket betyder att du kan byta mellan sladd och wlan i apple-menyn (längst upp till vänster) utan att behöva gå in och ställa in saker igen.

När det är klart, starta terminalen (se ovan) och kör "ping 192.168.1.1" (enter). Om du får svar ser det ut såhär:

Citat:

PING 192.168.1.1 (192.168.1.1): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=0 ttl=64 time=0.842 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.813 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.806 ms
64 bytes from 192.168.1.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=1.435 ms
...

Funkar det så långt, så tror jag att utdelningen borde dyka upp i findern strax. Om det inte funkar så svara igen förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Njae... Funkar tyvärr inte!
Men min mac verkar hitta pcn iallafall.

Såhär ser det ut:

nsdap.... är min pc och macen hittar den, men kan inte ansluta. Men inget funkar... Kanske är nåt vajsing med min pc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Njae... Funkar tyvärr inte!
Men min mac verkar hitta pcn iallafall.

Såhär ser det ut:
http://henkeblomqvist.se/natverk.png
nsdap.... är min pc och macen hittar den, men kan inte ansluta. Men inget funkar... Kanske är nåt vajsing med min pc?

Command + K, skriv in smb://192.168.1.2, smb för samba, Windows har inte AFP

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, är det findern eller du (manuellt) som ansluter? afp:// funkar inte med windows, du måste ansluta via smb://. Om det är findern som gör det så är något rätt skumt, speciellt eftersom datorn visas med windows-ikon (;)).

Ingen brandvägg på nån av dem, alltså? Isåfall lär inget fungera innan ping kommer fram, dock. Ställde du in adresserna som jag skrev? Om du gjorde det så är nåt fortfarande fel, för då ska ping fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om du inte får SMB att fungera kan man välja FTP under sharing i OSX och sen ansluta med en ftpklient.

Jag fick inte SMB att fungera sist jag provade (OSX/Vista), det gick inte att ansluta med de användarkonton som fanns.

Permalänk

Provat med SMB också, no progress....

Jag har ställt in adresserna som du skrev sånär på som att jag satt macen som 192.168.1.1 och pcn som 192.168.1.2... Ingen brandvägg.

Permalänk
Medlem

Ett par Förtydliganden:

Stp är Stranded Twisted pair, dvs strumpa
Ftp är Foil twisted pair, dvs massiv skärm. Ser ut som tjockare alu folie i princip
SFTP är strumpa plus Folie.

Korsad kabel används mellan två likadana utrustningar som två datorer eller två routrar. Detta gäller upp till 100Mbit. Till Gigabit används alltid rak kabel utan undantag.

Sen fungerar det rätt ofta med rak kabel på 100 mbit också. Detta på grund av att tillverkarna har börjat bygga in avkänning i utrustningen så den korsar automatiskt vid behov

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415