Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

proftpd går mig på nerverna

Har försök sätta upp en liten ftp-server under ett antal timmar nu utan något riktigt resultat :(.

Har försökt skapa användare med hjälp utav komandot useradd, med gproftpd och med webmin men den enda användare som jag kan logga in på ftp:n med är min vanliga användare som jag skapade när jag installerade kubuntu.

Alla andra användare som jag skapar går inte logga in med, antingen får jag någon felkod 421 eller så säger servern att "du angav fel användarnamn eller lösenord".

Vad i ******** kan det vara för fel??

Permalänk
Medlem

Prova med detta.

sudo passwd proftpd
Ange sedan ett passwd.
ftp://proftpd:<passwd>@<ip>:<port>

Permalänk
Medlem

Funkar inte, får 530 Login Incorrect.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ne fy *** det här va det krångligaste jag har varit med om hit intills med linux, det blir nog till att köra ftp:n under windows.

Permalänk
Medlem

alltså om du skapar vanliga användare under systemet så kommer de få access till din ftp. om du sen ger dem ett loginshell som är pekat till /dev/null kommer de inte kunna logga på systemet. Jag kommer inte ihåg hur man gör det, men om du googlar så löser det sig nog.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Jag har testat skapa vanliga användare tex en som heter test som jag har givit home-dir /home/test och loginshell /bin/false som jag lagt till i /etc/shells men jag kommer ändå inte in.

Permalänk
Medlem

ProFTPD configen saknar RequireValidShell off ?

Permalänk
Medlem

FTP i Linux fungerar tyvär inte alls som under Windows, det är mycket mer integrerat i systemet som standard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Jag har testat skapa vanliga användare tex en som heter test som jag har givit home-dir /home/test och loginshell /bin/false som jag lagt till i /etc/shells men jag kommer ändå inte in.

Här gör du ett fel. För att ange vilket Login-shell en användare ska ha ska det ändras i /etc/passwd.

Har du FTP:n körandes? Gör bara en användare med

useradd <user>

Och sen ska du kunna logga in på FTP:n med denna.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger upp min config-fil, tänkte om det är något som är fel i den och sen om någon skulle vilja vara vänlig får ni gärna ändra den så den passar mina krav.

Krav:
Inga anonyma inlogg möjliga
Användarna ska bara komma åt sin egna home-dir + några andra mappar som alla användare kan komma åt.

proftd.conf

ServerType standalone DefaultServer on Umask 022 ServerName "0.0.0.0" ServerIdent on "Test server" ServerAdmin None IdentLookups off UseReverseDNS off Port 21 PassivePorts 49152 65534 #MasqueradeAddress None TimesGMT off MaxInstances 30 MaxLoginAttempts 3 TimeoutLogin 300 TimeoutNoTransfer 120 TimeoutIdle 120 DisplayLogin welcome.msg User nobody Group nogroup DirFakeUser off nobody DirFakeGroup off nogroup DefaultTransferMode binary AllowForeignAddress off AllowRetrieveRestart on AllowStoreRestart on DeleteAbortedStores off TransferRate RETR 30 TransferRate STOR 40 TransferRate STOU 40 TransferRate APPE 40 SystemLog /var/log/secure RequireValidShell off #gp_random_username_length 6 #gp_random_password_length 6 #gp_randomize_case lower #gp_useradd_homedir_path /var/ftp #gp_html_path /var/www/html/ftp.htm #gp_welcome_name welcome.msg <IfModule mod_tls.c> TLSEngine off TLSRequired off TLSVerifyClient off TLSProtocol TLSv1 TLSLog /var/log/proftpd_tls.log TLSRSACertificateFile /etc/gproftpd/gproftpd.pem </IfModule> <IfModule mod_ratio.c> Ratios off SaveRatios off RatioFile "/restricted/proftpd_ratios" RatioTempFile "/restricted/proftpd_ratios_temp" CwdRatioMsg "Please upload first!" FileRatioErrMsg "FileRatio limit exceeded, upload something first..." ByteRatioErrMsg "ByteRatio limit exceeded, upload something first..." LeechRatioMsg "Your ratio is unlimited." </IfModule> <Limit LOGIN> DenyALL </Limit>

Fråga om ni behövert några uppgifter eller annat.