Vill bygga på datorn, men har ingen koll.. :)

Permalänk

Vill bygga på datorn, men har ingen koll.. :)

Hej!

Jag har en HP Pavilion d4179.se (full specifikation här). I korta drag vill jag ha en snabbare dator som jag kan spela lite på och göra musik på utan att skiten trillar ihop.
Just nu är hårddiskarna väldigt slöa, kanske håller på att dö. Dessutom är processorn inte den snabbaste, en P4 på 3.6ghz. Har dessutom bara 1gb ram.

Mina önskemål är att uppgradera:
- Processor från Pentium 4 till Core 2 Duo, cirka 2.2-2.4ghz per kärna.
- Ram från 1gb till 2, 3 eller 4? *
- Rekommenderat grafikkort? **

Personligen är jag inget fan av Windows och har knappt haft PCn igång sedan jag köpte min MacBook i november. Men det är ju urbota dumt att inte använda sig av datorn alls, när man ändå har den. Dock känns den lite dammig. Främst processor- och rammässigt.

Jag har funderat över den här processorn - en 2.4ghz Core 2 Duo. Den borde ge krämen och kompabiliteten jag är ute efter. Just den jag länkade till är för socket 775, vilket är vad min dator vill ha. Men måste man byta något annat för att en ny processor ska funka? Moderkort eller nåt? Eller kan man komma så billigt undan?

* Ramminnet är jag osäker på hur mycket jag kan klämma in. Det finns 4 platser och den klarar upp till 4gb, men hur mycket datorn använder beror väl på operativsystemet? Alltså, windows XP i 32 bit uppfattar väl bara 2gb, medan 64 bit uppfattar 4? Jag vet inte om jag kan köra 64 bit på en så pass gammal dator? Har det med grafikkort och sånt att göra, eller beror det endast på OS:et? Jag vill ju helst ha 4gb ram i (DIMMII PC4200 240-pins...), men om jag inte kan köra ett OS som utnyttjar allt på datorn är det ju inte lönt.

** Grafikkort har jag ingen som helst koll på. Det som sitter i nu, ett nVidia GeForce 7800 GTX, är det något att ha? Jag tycker att FIFA08 blev rätt snyggt och gick rätt bra, men det är min enda någorlunda moderna referens. Om det inte är något att ha skulle jag uppskatta tips i olika prisklasser, med aspekter som hur länge de kommer funka att spela moderna spel på - alltså om det är uråldrigt om 1, 2 eller 3 år osv. Jag kommer nog inte vilja lägga alldeles för mycket pengar på det hela... Grafikkortet är trots allt den lägsta prioriteringen. Men ett kriterie är att det har S-video eller komposit-utgång!

Kommer ni på något jag måste byta för att kunna byta processor och grafikkort får ni gärna säga det. Som sagt, jag har inte mycket koll.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

MVH Henke

Permalänk
Medlem

Processorn avgör vilket OS du kan köra. Så köper du en sån processor du vill ha så går det utmärkt med vilket OS som helst.

Angående ramminne, 32bitars operativ visar upp till 3.5GB(4GB) och nyttjar detta. Du behöver i princip bara 64bitars vid över 4GB ram.
Eftersom 4GB ram ändå är så billigt så är det lika bra att köpa 4GB istället för t.ex 2GB, då man kan hitta 4GB för ynka 800:- idag.

Jag får svara mer senare eller så får någon annan fylla i lite mer info, tight med tid här

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00379616...

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?soft...
där har du en bios uppdatering till moderkortet och det måste du göra i så fall för att det ska funka

Permalänk
Medlem

Jag har funderat över den här processorn - en 2.4ghz Core 2 Duo. Den borde ge krämen och kompabiliteten jag är ute efter. Just den jag länkade till är för socket 775, vilket är vad min dator vill ha. Men måste man byta något annat för att en ny processor ska funka? Moderkort eller nåt? Eller kan man komma så billigt undan?
-Supports the following processors:
Core 2 Duo E6x00
Core 2 Duo E4x00
Pentium D 9x0 Dual Core
Pentium D 8xx Dual Core
Pentium 4 6x1 series
Celeron D 3xx series
Ser det ut såhär:?
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00864946...
Borde gå därmed, kan kanske behövas en bios-uppdatering.

* Ramminnet är jag osäker på hur mycket jag kan klämma in. Det finns 4 platser och den klarar upp till 4gb, men hur mycket datorn använder beror väl på operativsystemet? Alltså, windows XP i 32 bit uppfattar väl bara 2gb, medan 64 bit uppfattar 4? Jag vet inte om jag kan köra 64 bit på en så pass gammal dator? Har det med grafikkort och sånt att göra, eller beror det endast på OS:et? Jag vill ju helst ha 4gb ram i (DIMMII PC4200 240-pins...), men om jag inte kan köra ett OS som utnyttjar allt på datorn är det ju inte lönt.
-Precis som du själv säger 32-bit klarar 2-3gb och 64-bit minst 4gb (kommer inte ihåg den exakta siffran). Du kommer dock att klara dig utmärkt med 2gb i ram i xp-32-bit.
Frågan är bara om det finns vista drivisar till ditt moderkort om du vill köra det.

** Grafikkort har jag ingen som helst koll på. Det som sitter i nu, ett nVidia GeForce 7800 GTX, är det något att ha? Jag tycker att FIFA08 blev rätt snyggt och gick rätt bra, men det är min enda någorlunda moderna referens. Om det inte är något att ha skulle jag uppskatta tips i olika prisklasser, med aspekter som hur länge de kommer funka att spela moderna spel på - alltså om det är uråldrigt om 1, 2 eller 3 år osv. Jag kommer nog inte vilja lägga alldeles för mycket pengar på det hela... Grafikkortet är trots allt den lägsta prioriteringen. Men ett kriterie är att det har S-video eller komposit-utgång!

-du borde satsa på typ 9600GT (ca 1500kr) lr 8800GT (ca 1900)kr tycker jag.

Visa signatur

[AMD Phenom II X4 920@ 3.2 GHz][Gigabyte GA-MA790X-DS4][4GB RAM@912 MHz][Corsair 520W][4870 1024MB][Creative X-Fi Xtreme Audio][Seagate 250GB 7200RPM 16MB Cache][Windows 7 Professional 64bit]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Okej, så jag kan köpa en processor som jag nämnt, 4 gb ramminne och köra en biosuppdatering enligt länk ovan och sedan köra på?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram du ska köpa beror på vilket operativsystem du ska köra. 32/64bit? Finns ingen anledning att köpa 4GB (då datorn inte kommer att använda den 4:e GB:ten) om du ska köra xp 32-bit osv. Då räcker det med 2-3GB.
Ska du köpa något grafikkort lr? 7800GTX är ändå rätt okej grafikkort om du inte ska spela några krävande spel. Spel som Fifa är ju inte så krävande.

Visa signatur

[AMD Phenom II X4 920@ 3.2 GHz][Gigabyte GA-MA790X-DS4][4GB RAM@912 MHz][Corsair 520W][4870 1024MB][Creative X-Fi Xtreme Audio][Seagate 250GB 7200RPM 16MB Cache][Windows 7 Professional 64bit]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ardala
Ska du köpa något grafikkort lr? 7800GTX är ändå rätt okej grafikkort om du inte ska spela några krävande spel. Spel som Fifa är ju inte så krävande.

Inte i första taget, det är den lägsta prioriteringen. Men det är inte ointressant. Är dock ingen "gamer", utan spelar då och då bara och spelar mest krigs-fps, typ call of duty och liknande. Kan du rekommendera något prisvärt? Har fått tips om nVidia GeForce (antar jag) 9600GT (ca 1500kr) lr 8800GT (ca 1900)kr av Ardala ovan. Håller du med?